InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De hazelaar van planten tot oogsten

De hazelaar van planten tot oogsten

Een hazelaar kan tegen kou tot -20 graden Celsius maar de jonge knopjes vriezen al kapot van -8 graden Celsius. Geef hem een goed geventileerde en indien mogelijk ook een zonnige plaats. Hij geeft de voorkeur aan zure en frisse grond, maar groeit op elke soort grond. Met de juiste verzorging zal u elk jaar kunnen genieten van de heerlijke hazelnootjes.

Planten

Voorbereiding

Drie maanden voor het planten van de struik graaft men een kuil van tachtig centimeter breed en diep om de grond in de diepte om te werken. Vermeng de aarde uit de kuil met een volledig meststof voor fruitbomen. Vul de kuil weer op zonder de aarde aan te duwen.

Het planten

Graaf een kuil die iets kleiner is dan de wortels van de struik. Snijd beschadigde wortels af en kort de andere in. Dompel ze onder in mestaarde om het aanslaan te bevorderen. kort de gesteltakken met een derde in. leg een rechte stok over de kuil om te zien hoe hoog de grond ligt: het punt waarop de wortels beginnen moet even hoog liggen als de grond. Voeg indien nodig aarde toe. Maak een klein heuveltje en spreid de wortels erop uit. Vul de kuil en duw de aarde goed aan. Geef na het planten de boom voldoende water.

Snoeien

Haal de grootste takken die geen vruchten meer dragen om de vijf jaar weg, zodat u per hazelaar tien snel groeiende en productieve takken overhoudt. Haal de waterloten (bijna verticale takken) in het midden van de struik weg, evenals kruisende takken en zwakke takken aan de voet van de plant.

Onderhoud

Werk de grond rond de voet van uw hazelaar elk jaar lichtjes om met een riek en bemest de struik met een volledige meststof voor fruitbomen. Haal het onkruid weg en houd de grond rond de jonge hazelaar kaal.

Oogsten en bewaren

Oogsten

Hazelnoten voor onmiddellijke consumptie kunt u plukken vanaf eind augustus. Haal ze voorzichtig en naar behoefte met het dopje van de boom.

Bewaren

Om hazelnoten twee tot drie maanden te kunnen bewaren, moet u ze droog plukken: hun dopje is dan bruin en zijn er makkelijk uit te halen. Laat ze een tot twee weken buiten maar uit de zon drogen. Bewaar ze zonder dopjes op een droge plaats.

Ziektes

Houd uw hazelaar goed in de gaten en behandel ziektes en parasieten die zijn ontwikkeling kunnen belemmeren meteen als ze de kop opsteken.
  • Ziektes (te behandelen met een fungicide): bladvalziekte
  • Insecten (te behandelen met een insecticide): hazelnootboorder en de groene bladluis
  • Mijtachtigen (te behandelen met een acaricide): rondknopluis
© 2014 - 2019 Bloggerke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De hazelaar van planten tot oogsten"

Infoteur: Bloggerke
Laatste update: 24-09-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!