InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Onkruid bestrijden met de elektrische onkruidverdelger

Onkruid bestrijden met de elektrische onkruidverdelger

Onkruid bestrijden met de elektrische onkruidverdelger Onkruid in de tuin of tussen de tegels van het terras ziet er ontsierend uit en is vaak moeilijk te verwijderen. Bij het verwijderen van onkruid beschadigen de wortels vaak. Uit de afgebroken ondergrondse delen groeit nieuw onkruid. Met behulp van de elektrische onkruidverdelger (Batavia Maxx Heat) ga je het onkruid eenvoudig en op een milieuvriendelijke manier te lijf. Dit lichtgewicht, gemakkelijk te hanteren apparaat geeft een thermische schok af waardoor plantencellen breken en het onkruid afsterft. Binnen twee dagen is het onkruid afgestorven.

Verschillende soorten onkruid

Onkruid groeit snel en overal. Sommige soorten verspreiden zich via zaden en zijn gemakkelijk te verwijderen. Dit zijn de eenjarige onkruidsoorten. Meerjarige onkruidsoorten vermeerderen zich meestal via worteluitlopers. Ze hebben een lange penwortel of een wijdvertakt wortelstelsel. Bij het verwijderen moeten alle wortels worden verwijderd om verdere verspreiding te voorkomen. De eenjarige soorten zijn eenvoudig door het schoffelen te verwijderen maar de meerjarige soorten kunnen beter handmatig worden weggehaald.

Het verwijderen van onkruid

Het schoffelen of handmatig verwijderen van onkruid heeft ook enkele nadelen. Bij het schoffelen kunnen de wortels van ondiep wortelende planten beschadigen. Bovendien worden de wortels van onkruid met ondergrondse uitlopers in stukjes gehakt. Uit al deze stukjes zal weer nieuw onkruid groeien. Schoffelen moet bij voorkeur op een warme, zonnige dag gebeuren zodat het geschoffelde onkruid meteen verdroogt. Op een regenachtige dag zal het opnieuw wortelen. Het handmatig verwijderen van onkruid is een tijdrovende bezigheid en levert pijnlijke, stijve ledematen op. Onkruid gaat ook dood als je er kokend water overheen giet.

Preventieve maatregelen

De beste manier om onkruid te bestrijden, is het voorkomen van onkruid. Dit begint al bij de aanleg van een terras of tuinpad. Gebruik hier schoon zand voor. Een worteldoek onder de bestrating of onder een laag grind houdt ook de groei van onkruid tegen. In de borders, tussen de vaste planten, is ruimte voor bodembedekkers. Bodembedekkers zijn laagblijvende planten die dicht op elkaar staan zodat onkruid geen kans krijgt.

Groene aanslag

Algen en mos op de bestrating voorkom je met een goede afwatering. Leg de bestrating iets aflopend, voorkom of herstel ongelijkheden en knip overhangend groen af. Algen en mos groeien ook niet op bestrating die veel wordt belopen. In de herfst en de lente is de kans op groene aanslag groter omdat het in deze periodes erg vochtig is. Algen en mos groeien goed onder vochtige omstandigheden. Heb je toch last van groene aanslag? Veeg dan de bestrating schoon met warm water en sop van bijvoorbeeld groene zeep.

Chemische bestrijdingsmiddelen

Chemische bestrijdingsmiddelen doden niet alleen onkruid maar ook insecten, dieren en planten en ze zijn slecht voor onze gezondheid. Als bestrijdingsmiddelen wegspoelen door regen dan vervuilen ze de bodem, maar ook het grond- en oppervlaktewater. Het duurt lang voordat deze middelen worden afgebroken. Na enkele maanden is soms nog maar 50 procent afgebroken. Daarom wordt het gebruik van bestrijdingsmiddelen afgeraden.

De elektrische onkruidverdelger van Batavia Maxx Heat

De elektrische onkruidverdelger van Batavia Maxx Heat geeft een thermische schok af van 600 graden waardoor plantencellen worden afgebroken en het onkruid binnen twee dagen afsterft. Het apparaat is nauwkeurig in gebruik en verdelgt onkruid zonder de bestaande planten te raken. Het apparaat verbruikt geen gas (vlammen) of bestrijdingsmiddelen en is dus milieuvriendelijk. De Batavia Maxx Heat is geschikt voor het onderhoud van de tuin, terras, oprit en binnenplaats. Met dit apparaat ligt een onkruidvrije tuin binnen handbereik. Bovendien is bukken overbodig door het speciale, ergonomische ontwerp. Je kunt de Batavia Maxx Heat ook gebruiken voor het aansteken van de barbecue en als verfafbrander. Er worden vier mondstukken bijgeleverd. Een voor de barbecue en open haard, één onkruidverbrander en twee verfafbranders. De Batavia Maxx Heat heeft drie temperatuurstanden. Stand één is 50 ⁰C, stand twee 400 ⁰C en stand 3 is 600 ⁰C. Stand één en twee worden gebruikt bij het afbranden van een verflaag terwijl stand drie nodig is voor het vernietigen van onkruid.

Het gebruik van de elektrische onkruidverdelger

  • Steek de stekker in het verlengsnoer.
  • Zet het apparaat aan.
  • Na 45 seconden is het apparaat klaar voor gebruik.
  • Plaats het apparaat vijf seconden op het onkruid, er wordt een thermische schok afgegeven en twee dagen later is het onkruid afgestorven.
  • Het apparaat is voorzien van een koelsysteem wat de kans op brandwonden verkleint.
  • Berg het apparaat op door het op te hangen aan de geïntegreerde ophanghaak

Het apparaat is voorzien van

  • Een ergonomische handgreep.
  • Een aan/uit schakelaar.
  • Een verwarmingselement. (2000 W vermogen)
  • Een geïntegreerde ophanghaak.
  • Een afdekkap die over het onkruid geplaatst kan worden.
  • Vier mondstukken

De voordelen van een elektrische onkruidverdelger

  • Het apparaat is gebruiksvriendelijk.
  • Het is veilig in gebruik doordat er geen vlam ontstaat en er geen chemische producten worden gebruikt.
  • Het is milieuvriendelijk. Het apparaat verbruikt geen brandstof en heeft geen CO2 uitstoot.
  • Het apparaat is licht. (1,6 kg)
  • Het is ergonomisch in gebruik, bukken is overbodig.
  • Het is gebruiksklaar, geen oplaadtijd.
  • Het apparaat heeft geen onderhoud nodig.
  • Er zit twee jaar garantie op het apparaat.
  • Het stroomverbruik is laag waardoor de onkruidverdelger goedkoop is in gebruik.
  • Het onkruid blijft langere tijd weg.
Gerelateerde artikelen
Onkruid verwijderen kan met producten van EcostyleOnkruid verwijderen kan met producten van EcostyleIn de zomermaanden ben je vaak veel tijd kwijt aan het bestrijden van onkruid in de tuin. Meestal begin je met de oprit…
Roundup is mogelijk een schadelijke onkruidverdelgerRoundup is mogelijk een schadelijke onkruidverdelgerRoundup is een onkruidverdelgingsmiddel waarover de laatste tijd nogal wat verhalen de ronde doen. Het middel is midden…
Onkruid en de bestrijding daarvanOnkruid en de bestrijding daarvanOnkruid is voor veel mensen een vervelend iets. Als je een tuin hebt wil je die graag mooi houden. Vanaf het voorjaar to…
Onkruid in de tuin en onkruidverdelgersOnkruid in de tuin en onkruidverdelgersOnkruid in de tuin of op terras is heel vervelend. Er bestaan verschillende manieren om onkruid te bestrijden. Zo bestaa…
Zo kiezen we het geschikte materiaal voor onze opritZo kiezen we het geschikte materiaal voor onze opritGespecialiseerde bedrijven worden in het voorjaar overrompeld door tuinliefhebbers die nog voor het zomerseizoen hun opr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ChristopherPluta, Pixabay
  • www.hozelockwebwinkel.nl
  • Berthoud Green Power Onkruidverdelger op you tube
  • Tuinieren.nl

Reageer op het artikel "Onkruid bestrijden met de elektrische onkruidverdelger"

Reactie

Drie (infoteur), 22-07-2014 20:20 #1
Ik vraag me af, kan je het apparaat ook zonder beschermkap gebruiken, zodat je bijv. meerdere plantjes in een keer kan branden? Reactie infoteur, 23-07-2014
Ik zou daar toch maar mee oppassen, die beschermkap zit er op voor de veiligheid en een ongeluk zit vaak in een klein hoekje.

Groeten Liza

Infoteur: Liza
Laatste update: 10-03-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!