InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Gemakkelijke groenten om snel te kunnen oogsten

Gemakkelijke groenten om snel te kunnen oogsten

Gemakkelijke groenten om snel te kunnen oogsten Wie de beschikking heeft over eigen grond, ook al is het maar een heel klein stukje, kan op heel eenvoudige wijze beschikken over zijn of haar eigen groentes. Er zijn verschillende soorten groente, die al relatief kort na het zaaien geoogst kunnen worden. Heerlijke groente van eigen teelt, uit eigen tuin direct vers op het bord. Sla, snijbiet, tuinkers of bladmosterd van eigen teelt smaakt nog lekkerder. Je kunt experimenteren met allerlei verschillende soorten en telen wat past bij je eigen smaak. Groentes om snel te kunnen oogsten zijn er in overvloed en voor wie een beetje geduld heeft is er bovendien nog veel meer.

Kiemkracht van groentezaden

Groentezaden hebben, net als alle andere zaden, tijd nodig om te kiemen. Deze kiemtijd verschilt per soort zaad. De ene soort kiemt al na een paar dagen en bij de andere moet je soms weken wachten voordat er heel voorzichtig een groen puntje boven de grond verschijnt. De omgevingstemperatuur is ook belangrijk voor het ontkiemen van het zaad. Verreweg de meeste zaden kiemen het makkelijkst en het snelst bij hogere temperaturen. Slechts enkele groentezaden zullen in een koude omgeving kiemen.

Snelle oogst bij zelf gezaaide groenten

Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Wie in het bezit is van een eigen moestuin, weet inmiddels wel dat er soms maanden verstrijken tussen het zaaien van een groente en het uiteindelijk oogsten daarvan. Overigens geldt dit voor de meeste groentes, maar beslist niet voor allemaal. Sla bijvoorbeeld, kiemt heel snel en is ook vrij snel na het zaaien alweer te oogsten. Het is ook een goed voorbeeld van een groente die al vroeg in het seizoen gezaaid kan worden. De traditionele moestuinder begint zo vroeg mogelijk met het zaaien van de gewenste groente-soorten. Maar daarmee is nog helemaal niet gezegd dat de oogst ook vervroegd wordt. Wie besluit om pas later in het seizoen te gaan zaaien, namelijk als de buitentemperaturen alweer flink zijn gestegen, kan soms zelfs nog eerder oogsten. De later gezaaide groente hebben een snellere en gelijkmatigere ontwikkeling. De buitentemperaturen zijn inmiddels constanter, waardoor het jonge gewas zich beter ontwikkelt.

Groenten zaaien in de volle grond

Zaaibed voorbereiden

Bron: AlbertCahalan, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: AlbertCahalan, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Voordat gezaaid kan worden, moet de grond eerst goed voorbereid gaan worden. Het liefst is de grond, zeker als er sprake is van zware kleigrond, al voor d winter gespit. Zodra de buitentemperaturen stijgen en de grond dus weer langzaam opwarmt, dan kan de grond goed losgemaakt worden. Maak de grove kluiten fijn en werk er een flinke laag compost doorheen. Vervolgens moet de grond goed gemengd worden en met een hark heel fijn gemaakt worden.

Groenten zaaien

Afhankelijk van de te zaaien groente wordt breedwerpig of in rijen gezaaid. Als in rijen gezaaid gaat worden, dan moeten dunne geulen in de grond gemaakt worden. Op het zakje zaad staat altijd aangegeven wat de onderlinge afstand tussen de planten én tussen de rijen moet zijn. Houdt hier altijd voldoende rekening mee, zodat de groenteplanten zich voldoende kunnen ontwikkelen. Zaai de zaadjes vervolgens in de geulen. Zaai altijd zo dun mogelijk, dit scheelt later weer een hoop werk bij het uitdunnen. Druk het zaad licht aan en bedek het vervolgens met een dun laagje grond.

Makkelijke groentes om snel te kunnen oogsten

Sla-soorten

Veruit het gemakkelijkst en het snelst is het zelf telen, oogsten en verwerken van sla. Van de traditionele kropsla tot de tegenwoordig veel gebruikte eikenbladsla: het is allemaal heel eenvoudig zelf te kweken en dit geeft heel veel voldoening. Loop een willekeurig tuincentrum binnen en je vindt er bij de zaden al een ruime sortering sla-soorten:
  • Botersla
  • Eikenbladsla (rood en groen)
  • IJsbergsla
  • Kropsla
  • Lollo Bionda
  • Lollo Rossa
  • Romeinse sla
  • Rucola
  • Veldsla

Snijbiet

Snijbiet is een wat ouderwetse groentesoort, die ook bekend is onder de naam Warmoes. Het is een groente die nauwelijks bij de groentewinkel of op de groente-afdeling van de supermarkt is te vinden. Snijbiet is er in verschillende soorten en maten, waarbij vooral de felle kleuren van het blad en de stelen heel erg opvallen. Door deze bijzondere verschijningsvorm, wordt snijbiet de laatste jaren steeds vaker gebruikt in de siertuin. Het is een bijzondere plant om een kleurrijke border mee aan te vullen.
Bron: Rupprich, PixabayBron: Rupprich, Pixabay
Of andersom: om een saaie plek juist op een hele eenvoudige, maar snelle manier kleur te geven. Naast de gewone groene snijbiet zijn er nog veel andere, meer opvallende soorten:
  • Bright yellow (gele stelen)
  • Magenta sunset (roze, fluorescerende stelen)
  • Orange glory (oranje stelen)
  • Virgo (witte stelen)
  • Vulkan (rode stelen)

Tuinkers

Tuinkers is misschien niet echt een groente, maar wel een heerlijk kruid voor in salades of als topping op het brood. Tuinkers kiemt snel en kan daarna ook bijna gelijk geoogst worden. Echt een snel resultaat dus. De zaden van Tuinkers zijn zogenaamde lichtkiemers. Dit betekent dat ze voor het kiemen licht nodig hebben en na het zaaien dus niet bedekt moeten worden met een laagje grond. Druk de zaden wel goed aan. Tuinkers wordt ook wel Bitterkers of Sterrenkers genoemd en heeft een pittige smaak, die wel iets weg heeft van mosterd.

Bladmosterd of mosterdblad

Een, zeker in Nederland, vrij onbekende groente is Bladmosterd of mosterdblad. Deze groentesoort geeft prachtige planten, die bovendien vorst verdragen. Van een plant kan, zeker als er niet te diep wordt ingesneden, meerdere keren worden geoogst. Bladmosterd heeft een pittige smaak en is daarom een waardevolle smaakmaker in salades. Maar ook als wokgroente is mosterdblad goed bruikbaar. Mosterdblad is er o.a. in de volgende soorten:
  • Ching Choi
  • Mung Choi
  • Red Giant

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het oogsten en zaaien van zadenHet oogsten en zaaien van zadenPlanten vormen zaad in de zomer. In het najaar of de herfst, als de plant is uitgebloeid, kan het zaad worden geoogst. D…
Het onderhouden van je moestuin  januariHet onderhouden van je moestuin januariHet verbouwen van je eigen groente en fruit is leuk en lekker! Stop met het kopen van dure groente in de winkel en begin…
Wintergroenten uit eigen tuinWintergroenten uit eigen tuinMet de meeste wintergroenten voor eigen tuin begint u al in het voorjaar. Het is ook mogelijk om in de herfst nog wat gr…
Het onderhouden van je moestuin  februariHet onderhouden van je moestuin februariHet verbouwen van je eigen groente en fruit is leuk en lekker! Stop met het kopen van dure groente in de winkel en begin…
Makkelijke moestuingroentenMakkelijke moestuingroentenWelke groenten zijn makkelijk in gebruik in de moestuin? Wanneer kan ik beginnen met het zaaien en oogsten van deze groe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gemakkelijke groenten om snel te kunnen oogsten"

Infoteur: Martina
Laatste update: 14-02-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!