InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het hele jaar op je terras

Het hele jaar op je terras

Het hele jaar op je terras Tuinbezitters hebben vaak een terras aangelegd, waar ze heerlijk op kunnen zitten. Genieten van de tuin, genieten van het zonnetje en genieten van goed gezelschap. Wat jammer, dat er zoveel koude maanden in het jaar zijn. Je wil wel naar buiten, maar het is buiten te koud. Hoe kun je toch vaker van je terras genieten?

Het is koud op het terras!

Niet alle zomeravonden zijn zo warm als we graag zouden willen. Maar in sommige maanden lijkt het helemaal geen terrasweer. Vanaf oktober tot ergens in maart is het doorgaans te koud, in ieder geval te koud voor hun terras. Met temperaturen, die rond of zelfs onder het vriespunt kunnen liggen, is het terras inderdaad meestal geen feestje. Je kunt je nog zo goed inpakken met dikke truien en jassen, en jezelf bedekken met dekens, langzaam trekt de kou toch op. Neuzen, voeten en oren worden toch koud, het terras wordt langzaam koud en onaangenaam. Jammer!

Terras beperkt bruikbaar

Als je er even over nadenkt is het best vreemd. We hebben gezorgd voor mooie tuinen en terrassen, maar we maken maar een beperkt deel van het jaar ervan gebruik. In de wintermaanden, de late herfst of het vroege voorjaar komen we niet of nauwelijks in onze tuin. Hooguit staan we voor het raam te kijken, wellicht met de nodige spijt en teleurstelling, dat het buiten zitten nog niet goed mogelijk is. Zou er toch niet iets aan te doen zijn? Toch wel!

Café

Uitbaters van horecagelegenheden hebben er vaak al iets op gevonden. Warmtelampen aan de gevel stralen zoveel warmte uit, dat het terras ineens een stuk behaaglijker wordt. Behaaglijk genoeg om buiten te zitten. Voor de horecaondernemer betekent zon warmtelamp nieuwe kansen, mogelijkheden en meer zitplaatsen en dus meer kans op een hogere omzet. Wat een horecaondernemer kan, kan je zelf ook. Aan de slag!

De warmtelamp

Je hebt verschillende modellen terraslampen, ook wel warmtelamp of terrasheater genoemd. Sommige daarvan werken op elektriciteit, voor andere gebruik je gas. Je hebt staande modellen, die je kunt plaatsen waar je de warmte hebben wilt, je hebt ook exemplaren die je een vaste plaats aan de muur geeft. Of zelfs exemplaren die je bevestigd aan de steel van de parasol.

Licht of warmte?

Vorige generaties van terraslampen straalden niet alleen warmte uit, vooral via het infrarode licht, maar gaven ook een rode gloed. Nieuwere generaties warmtelampen geven steeds minder licht, maar wel voldoende warmte. Dat is gezelliger, maar ook energiezuiniger. Alle energie kan naar de warmte. En nog wordt er aardig wat energie verbruikt. Je hebt kleine, eenvoudige terraslampen die vanaf ongeveer 1500 Watt verbruiken, maar ook grotere lampen met heel wat meer capaciteit en warmte: tot bijna 10.000 Watt.

Houd de warmte vast!

Met zon hoog energieverbruik zul je de warmte zoveel mogelijk willen houden waar je m hebben wilt: op het terras. Volgens natuurkundige wetten echter stijgt warme lucht op. Veel van de uitgestraalde warmte haalt het terras niet, maar gaat rechtstreeks omhoog. Dat is natuurlijk jammer, het is dus zaak die uitstraling naar boven zoveel mogelijk te beperken.

Overkapping

De oplossing is eigenlijk simpel. Om te voorkomen dat de warmte lucht meteen opstijgt, moeten we die proberen tegen te houden. Een overkapping kan hier wonderen doen. Misschien heb je al een terras met een houten overkapping, om beschermd te zijn tegen eventuele regen. Als je hieronder ook de terraslamp hangt, creëer je een heerlijk warm holletje. Heb je geen houten overkapping, geen probleem. Met een uitschuifbare zonwering kom je ook een heel eind. Als je ook die niet hebt, dan hang je je warmtelamp onder een parasol. Let er wel op, in verband met brandgevaar, dat de warmtelamp niet te dicht bij het doek van je zonwerking of parasol hangt.

Veiligheid

Warmtelampen verbruiken veel energie. Als je gebruikmaakt van een elektrisch model, houd dan ook rekening met de omstandigheden van buiten. Elektriciteit en vocht verdragen elkaar niet goed, dus zorg voor goed geïsoleerde bedrading, en gebruik stekkers en stopcontacten die geschikt zijn voor buitengebruik. Omdat de lampen erg veel stroom verbruiken, moet je in je meterkast gebruik maken van ofwel een speciale groep voor de terrasverwarming, ofwel een groep waar verder weinig of niets op is aangesloten. Houd je daar geen rekening mee, dan zullen de stoppen springen of de aardlekschakelaar in je meterkast zal zichzelf uitschakelen. Dan heb je geen verwarming, maar ook geen licht meer.

Alternatief

Vind je een elektrische terrasverwarming toch te bewerkelijk of te duur, dan kun je ook eens nadenken over tuinhaarden, stookpotten e.d. Daarin stook je veilig een prettig kampvuurtje. Gezellig en warm!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infrarood versus gas terrasverwarmingInfrarood versus gas terrasverwarmingZowel op de afgekoelde zomeravonden als op de koude winterdagen wordt er vaak terrasverwarming gebruikt om het buiten wa…
Spierpijn behandelen met een infraroodlampSpierpijn behandelen met een infraroodlampSpierpijn kan behandeld worden met infrarood licht, ook wel warmtestraling genoemd. Door de opwarming van het probleemge…
LED-lampen vaak minder besparend dan wordt voorgespiegeldmijn kijk opLED-lampen vaak minder besparend dan wordt voorgespiegeldDe energiebesparing van LED-lampen en andere type spaarlampen wordt meestal te rooskleurig voorgesteld. Er wordt uitgega…
Terrasverwarming: huren en kopen van terrasverwarmersTerrasverwarming: huren en kopen van terrasverwarmersHet hoeft helemaal niet duur te zijn om terrasverwarming te kopen of te huren. De afgelopen jaren is er een toegenomen v…
Rendement gloeilamp, spaarlamp, ledlamp en tl-lampRendement gloeilamp, spaarlamp, ledlamp en tl-lampLampen geven licht, dat is een feit. Maar lampen stralen ook warmte uit. Dit voel je wanneer je de lamp aanraakt. Die wa…

Reageer op het artikel "Het hele jaar op je terras"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 06-07-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinen
Schrijf mee!