InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Infrarood versus gas terrasverwarming

Infrarood versus gas terrasverwarming

Infrarood versus gas terrasverwarming Zowel op de afgekoelde zomeravonden als op de koude winterdagen wordt er vaak terrasverwarming gebruikt om het buiten warm te houden. Er bestaan veel verschillende soorten terrasverwarming, ook wel terrasheaters genoemd. Het grootste onderscheid kunnen we maken tussen terrasverwarming werkend op infrarood en terrasverwarming werkend op gas. Ook onder deze twee soorten terrasverwarming vallen weer verschillende soorten terrasverwarming. Infraroodverwarming heeft, met name op de lange termijn, een aantal voordelen ten opzichte van terrasverwarming op gas.

Verschillende soorten terrasverwarming

We kunnen onderscheid maken tussen terrasverwarming werkend op gas en terrasverwarming werkend op infraroodstraling. Onder beide soorten vallen weer verschillende soorten verwarming. Zo kun je bij terrasverwarming werkend op gas weer onderscheid maken tussen verwarming werkend op propaan en op aardgas. Onder infraroodverwarming vallen bijvoorbeeld halogeen, carbon fiber en golden tube verwarming.

Infrarood terrasverwarming

Over het algemeen werkt infrarood verwarming op elektriciteit. Infrarood is een natuurlijke vorm van elekromagnetische straling, die je niet met het blote oog kunt zien. Infraroodstraling is niet schadelijk voor je gezondheid en wordt voor verschillende doeleinden gebruikt, waaronder dus voor terrasverwarming. We kunnen kortgolvige, middelgolvige en langgolvige infraroodstraling onderscheiden:

  • Korte golf straling: De kortgolvige infraroodstraling wordt ook wel infrarood-A, oftewel IR-A, genoemd.
  • Middengolf straling: De middengolf infraroodstraling wordt ook wel infrarood-B, oftewel IR-B, genoemd.
  • Lange golf straling: De lange golf infrarood straling wordt ook wel infrarood-C, oftewel IR-C, genoemd.

Het verschil tussen deze verschillende soorten infraroodstraling is of het uit stralingswarmte, convectiewarmte of een combinatie hiervan bestaat.

  • Stralingswarmte: Stralingswarmte verwarmt niet de omgeving maar objecten en personen.
  • Convectiewarmte: Convectiewarmte verwarmt zijn omgeving, het is hierdoor gevoeliger voor wind dan stralingswarmte.

Korte golf infraroodstraling bestaat uit stralingswarmte, lange golf infraroodstraling bestaat uit convectiewarmte en middengolf infraroodstraling bestaat uit een combinatie van beide.

Soorten infrarood terrasverwarming

We kunnen verschillende soorten infrarood terrasverwarming onderscheiden, zo bestaan er kwarts, golden tube, carbon fiber en halogeen verwarmers.

  • Kwarts verwarming: Deze verwarming wordt ook wel quartz genoemd. Deze infrarood terrasverwarming is goed te vergelijken met centrale verwarming, de heater begint namelijk eerst te gloeien en vervolgens wordt de omgeving opgewarmd.
  • Golden Tube: Deze infraroodverwarming zendt korte warmtegolven uit, die personen en objecten snel opwarmen.
  • Carbon fiber: Deze infraroodverwarming verwarmt zowel personen en objecten, als de omgeving.
  • Halogeen: Deze infraroodverwarming verwarmt alleen personen en objecten en niet de omgeving. De lamp zelf wordt dus niet warm en de wind heeft geen invloed op de warmte.

Gas terrasverwarming

Terrasverwarming op gas kan werken op propaan of op aardgas. De meeste gasverwarming werkt op propaan, omdat dit beter is voor het milieu. Een terrasverwarming op aardgas kan worden aangesloten op een aardgasleiding. Waar de infrarood terrasverwarming met korte of middengolf straling niet de omgeving, maar de objecten of personen in de omgeving verwarmen, verwarmt terrasverwarming op gas altijd de omgeving. Hierdoor voelt de lucht rondom de gasverwarming altijd warm aan.

Infrarood versus gas terrasverwarming

Infrarood verwarming is over het algemeen wat duurder dan gasverwarming, maar het biedt wel meerdere voordelen:

  • Bij de elektrische infraroodverwarming hoef je geen gasflessen te vervangen, zoals bij de gas verwarming. De elektrische infraroodverwarming werkt namelijk al zodra je deze aansluit op elektriciteit.
  • Infraroodverwarming is minder gevoelig voor wind dan gasverwarming.
  • Op de lange termijn is elektrische infraroodverwarming voordeliger dan gasverwarming.

Toch heeft gas terrasverwarming als voordeel dat het in aanschaf dus vaak goedkoper is en dat je er geen elektriciteitsaansluiting voor nodig hebt.
© 2014 - 2019 Kebo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Terrasverwarming: huren en kopen van terrasverwarmersTerrasverwarming: huren en kopen van terrasverwarmersHet hoeft helemaal niet duur te zijn om terrasverwarming te kopen of te huren. De afgelopen jaren is er een toegenomen v…
Hoe werkt je afstandsbedieningWil je weten hoe de afstandsbediening van jouw televisie, stereo of video werkt? Hier staat in korte lijnen uitgelegd de…
Sauna kopen: Infrarood sauna, stoomcabine of gewone sauna?Een eigen sauna is een droom voor velen. Wie wil er tenslotte geen wellness center in zijn eigen huis? Maar wat is nou e…
Woning isoleren met infrarood vloerverwarming: voordelenWoning isoleren met infrarood vloerverwarming: voordelenOm je woning degelijk te isoleren kan het leggen van vloerverwarming een goede keuze zijn. Dankzij deze vorm van isolati…
Infraroodwarmte is gezondHeb je last van spierpijn? Ben je stijf? Heb je net intensief gesport? Ben je verkouden of grieperig? Heb je last van sl…

Reageer op het artikel "Infrarood versus gas terrasverwarming"

Infoteur: Kebo
Gepubliceerd: 03-12-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!