InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Terrasverwarmers: voor zomeravonden, voorjaar en najaar

Terrasverwarmers: voor zomeravonden, voorjaar en najaar

Terrasverwarmers: voor zomeravonden, voorjaar en najaar Een zomeravond op een terras doorbrengen betekent vaak nagenieten van een heerlijke dag en genieten van een mooie avond of lekker uitrusten na een werkdag. Helaas leent ons klimaat zich daar niet altijd voor. Maar daar zijn oplossingen voor zoals een terrasverwarming. De kosten van de eenmalige aankoop van zon verwarming en het energieverbruik per avond zijn welbesteed. Terrasverwarmers zijn verkrijgbaar in diverse soorten en prijzen en zijn zelfs in staat om het vertoeven op een beschut terras of balkon in het voorjaar en najaar aangenaam te maken.

Terrasverwarmers ook voor thuisgebruik

Terrasverwarmers zijn vooral bekend van de horeca maar worden steeds meer toegepast voor thuisgebruik. Dergelijke verwarmers zijn niet alleen geschikt voor een terras maar ook voor een balkon. Het in werking stellen is een veel makkelijker en sneller karwei dan bijvoorbeeld een vuurkorf aanmaken. Naast elektrische terrasverwarmers bestaan er ook verwarmers die op gas werken.

Warmte door infraroodstralen

Een terrasverwarmer werkt met stralingswarmte in tegenstelling tot bijvoorbeeld een ventilatorkachel. Overigens heeft een ventilatorkachel op een open terras weinig nut omdat de warmte nagenoeg geheel meteen vervliegt. Terrasverwarmers zijn gebaseerd op infraroodstralen. Het effect daarvan is vergelijkbaar met zonnestralen. Alles wat door zonnestralen wordt bereikt wordt warmer en zo is dat ook het geval met infraroodstralen. De werkelijke temperatuur van de ruimte wordt nauwelijks beïnvloed door infrarood maar wel wordt de huid en de kleding verwarmd. Daardoor wordt de gevoelstemperatuur hoger dan de werkelijke luchttemperatuur.

Kortgolvig infrarood

Het hoogste rendement wordt verkregen met kortgolvig infrarood en tevens heeft dat infrarood de grootste reikwijdte. Hoewel nog steeds apparaten met stalen of keramische elementen worden verkocht kunnen deze niet tippen aan moderne infraroodstralers en gebruiken ze veel meer energie voor minder warmteopbrengst. Terrasverwarmingen kunnen vrijstaande apparaten zijn of aan de muur of plafond worden bevestigd.

Vermogen en vierkante meters

Omdat een terrasverwarmer met gerichte stralen werkt is het niet noodzakelijk het gehele terras te verwarmen maar alleen die plekken waar zich mensen bevinden. Zo kan met een verwarmer van 1500 watt ongeveer zes vierkante meter worden verwarmd en met 2000 watt maximaal acht. Leveranciers stellen de zaak wat de te bereiken oppervlakte betreft wel eens gunstiger voor maar de praktijk geeft dikwijls anders aan. Uiteraard is dit mede afhankelijk van de temperatuur buiten en de wind. Tocht en wind kunnen daarbij voor afkoeling zorgen om welke reden het afschermen daarvan belangrijk is voor een effectieve werking van de verwarming.

Gasverwarmers met mengsel propaan en butaan

De brandstof voor verwarmers op gas bestaat uit een mengsel van propaan en butaan dat bij de behandeling van aardolie en aardgas als afvalproduct ontstaat. Wie eventueel een gesloten ruimte wil verwarmen doet er goed aan een elektrische verwarmer te gebruiken omdat de verbrandingsgassen van gasverwarmers ventilatie nodig hebben.

Bijzonder model flameheater

Veel elektrische modellen kunnen worden weggewerkt in de muur of het plafond. Wie liever een in het zicht springende verwarming wil kan beter kiezen voor een zogenaamde terrasheater die op gas werkt. Er bestaan diverse fraaie exemplaren van. Een bijzonder model is de flameheater die niet alleen warmtegever is maar ook zorgt voor sfeer en romantiek door het spel van de vlammen in het apparaat.

Nog enkele tips

Bij het aanschaffen van een verwarmer op basis van elektriciteit moet er wel op gelet worden dat er een stopcontact in de buurt is. De plaatsing is beter als de straling van voor op mensen wordt gericht in plaats van achter. Bij het gebruik van meerdere toestellen op een groot terras mogen ze niet verder dan drie meter uit elkaar geplaatst worden en moeten iets naar elkaar toe gericht worden. Het best is om per apparaat een schakelbare voeding te gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Terrasverwarming: huren en kopen van terrasverwarmersTerrasverwarming: huren en kopen van terrasverwarmersHet hoeft helemaal niet duur te zijn om terrasverwarming te kopen of te huren. De afgelopen jaren is er een toegenomen v…
De ligging van de tuin - zon of schaduw?De ligging van de tuin - zon of schaduw?Bij het maken van een ontwerp is de ligging van de tuin ten opzichte van de zon bepalend. De beplanting, looppaden en te…
Hoe werkt je afstandsbedieningWil je weten hoe de afstandsbediening van jouw televisie, stereo of video werkt? Hier staat in korte lijnen uitgelegd de…
Veel geld besparen op stookkosten in voorjaar en najaarVeel geld besparen op stookkosten in voorjaar en najaarIn mei, september en oktober kunnen we vaak niet volledig zonder de kachel of centrale verwarming. Vooral in de avondure…
Planten voor op het winterterrasPlanten voor op het winterterrasDe zomer is voorbij. Alle potten met eenjarige zijn leeggemaakt en het terras is kaal. Dit staat natuurlijk wel netjes e…
Bronnen en referenties
  • http://terrasverwarming.nl/
  • http://www.terrasverwarmer-online.nl/
  • https://www.tuinmeubelen.nl/terrasverwarming

Reageer op het artikel "Terrasverwarmers: voor zomeravonden, voorjaar en najaar"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 08-04-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Verwarmen
Schrijf mee!