InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Blessures en ongelukken in de tuin voorkomen

Blessures en ongelukken in de tuin voorkomen

Blessures en ongelukken in de tuin voorkomen Tuinieren is een heerlijke ontspannen bezigheid. Na een dag van drukke arbeid is een uurtje in de tuin aan de slag heerlijk stress verlagend. Alle stress glijdt van je schouders af. Maar al te ontspannen aan de slag is ook weer niet goed. Werk in de tuin is niet altijd ongevaarlijk. Zeker niet als je een tuinklusje even snel wilt doen. Op dat moment liggen blessures en ongelukken onder handbereik. Wat je ook gaat doen: doe het veilig. Bereid je klus goed voor en bescherm jezelf. Ook voor spelende kinderen in de tuin moeten de nodige maatregelen worden genomen. Als dat is gedaan kunnen ze in alle rust spelen, zonder steeds tot de orde geroepen te hoeven worden.

Veilig klussen in de tuin

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Helaas kunnen veel mensen dit uit eigen ervaring beamen. Om een ongeluk te voorkomen is het raadzaam om altijd rustig en doordacht aan het werk te gaan. Dus niet even snel een trap neer zetten om die overhangende tak weg te halen of gereedschap onbeheerd rond laten slingeren. Werk niet boven je macht, zorg dat je te allen tijde goed de controle heeft over wat je aan het doen bent.

Tips om blessures en ongelukken te voorkomen

  • Bereid de uit te voeren klus goed voor
  • Zet de tuintrap stevig neer, een wiebelende trap vraagt om ongelukken
  • Stevig schoeisel bij werken in de tuin / Bron: Hans, PixabayStevig schoeisel bij werken in de tuin / Bron: Hans, Pixabay
    Plaats de trap dicht bij het uit te voeren werk en hel niet over
  • Hang het snoer van elektrisch gereedschap over de schouder om doorknippen te voorkomen
  • Gebruik een veiligheidsbril als je met de heggenschaar aan de slag gaat (in verband met wegspringende takken)
  • Zorg voor stevig schoeisel en bedek armen en benen
  • Laat het snoeien van hoge bomen over aan de vakman
  • Leg een snoeischaar altijd gesloten weg
  • Zet tuingereedschap als hark, schoffel en spade altijd rechtop weg om te voorkomen dat je er over valt of struikelt
  • Plaats dopjes of potjes op plantstokken ter bescherming van de ogen

Tuinverlichting veilig aanleggen

Het aanleggen van tuinverlichting is, zeker als het gaat om verlichting met een lage voltage, goed te doen. Bij zwaardere lampen of krachtstroom van 220 Volt is het verstandig om de hulp van een vakman in te roepen. Er zijn ook veel verlichtingsarmaturen die werken op zonne-energie. Dit is helemaal simpel om in de tuin te plaatsen. Er hoeft immers geen elektriciteit aan te pas te komen, dus hiermee kan je op elke plek in de tuin voor een lichtpunt zorgen. Mits de zon er overdag schijnt, want anders kunnen de zonnecellen niet opladen overdag.

Algemene voorzorgsmaatregelen voor veilig tuinwerk

Veel tuingereedschap heeft houten stelen of andere houten onderdelen. Om te voorkomen dat je tijdens het werken splinters in je handen krijgt, is het aan te raden om het hout één keer per jaar in te smeren met bijvoorbeeld bijenwas of lijnolie. Zorg voor bij de klus passend gereedschap. Snoeischaren zijn er ook voor mensen die linkshandig zijn en dat werk veel prettiger! De betere merken verkopen tuingereedschappen met verschillende steellengtes. Zo kan je altijd uitzoeken welke steellengte voor jou het prettigst werkt. Het is altijd verstandig om arbeidsintensieve klussen af te wisselen met lichter tuinwerk.

Bescherming tegen engelwortel, wolfsmelk en berenklauw

Sommige planten, hoe mooi en geliefd ze ook zijn, kunnen voor veel huidirritatie zorgen. Vooral de sappen van Angelica (Engelwortel), Euphorbia (Wolfsmelk) en Heracleum sphondylium (Berenklauw) zorgen voor gemene irritaties van de huid. Moet je dergelijke planten toch snoeien, zorg dan dat armen en benen bedekt zijn en werk met handschoenen aan. Was na de klus de handen toch nog zorgvuldig. Ook het snoeien van rozen moet met de nodige bescherming van de blote huid gebeuren. Er zijn rozen zonder doornen, maar dat geldt (helaas) niet voor de meeste rozensoorten.

Een veilige tuin voor kinderen

Vermijd giftige planten

Helaas zijn er veel planten met één of meer giftige delen in het plantenrijk aanwezig. Maar dit is niet echt een groot probleem, er zijn voldoende andere soorten om een prachtige tuin te creëren. Zeker als er vaak kinderen in de tuin spelen is het af te raden om dergelijke giftige planten te gebruiken. Kinderen hebben in hun onschuld en in een onbewaakt ogenblik al snel iets in hun mond gestopt. Rode bessen zijn natuurlijk heel aantrekkelijk, maar bijna altijd gevaarlijk. Veel toegepaste, maar giftige planten zijn:
  • Aconitum (Monnikskap)
  • Digitalis (Vingerhoedskruid)
  • Euonymus (Karninaalsmuts)
  • Papaver
  • Taxus
Deze lijst is absoluut niet volledig. Sla er de tuinboeken op na, of zoek op internet en controleer alle planten die in de tuin aanwezig zijn. Leer de kinderen daarnaast ook dat ze nooit zomaar iets in hun mond mogen steken.

Zorg voor een veilige speelplek

Het is belangrijk dat kinderen een veilige plek hebben om te spelen. Heb je klimtoestellen of een schommel in de tuin? Op dergelijke plaatsen is het verstandig om voor een zachte ondergrond te zorgen. Vallen op betontegels levert immers al snel blessures op. Beter is het om op dergelijke plekken te werken met speciale zachte tegels, zoals die ook gebruikt worden op speelplaatsen van de gemeente of in openbare speeltuinen. Eventueel kan je ook gebruik maken van houtsnippers.

Kinderen en de tuinvijver

Eigenlijk moet je er voor kiezen om geen vijver in de tuin op te nemen, zolang de kinderen nog klein zijn en er dus volop gespeeld wordt in de tuin. Heb je toch een vijver dan kan deze op twee verschillende manieren veilig maken voor de kinderen. Je kunt hem afdekken met een net of, nog beter, met betongaas. Dit heeft echter wel consequenties voor de beplanting in het water. Beter is het om een hek om de vijver te plaatsen. Dan is alles in één keer goed afgeschermd en blijft de beplanting in tact. Maak wel een poortje in de afrastering, zodat je zelf nog overal goed bij kan en het nodige onderhoud aan de vijver gewoon uit kan voeren.

Kinderen en werken in de tuin

Werken in de tuin, terwijl de kinderen daar ook aan het spelen zijn is heel gezellig. Maar let dan altijd wel goed op wat je doet. Laat gereedschap bij voorkeur niet onbeheerd liggen. Voor je het weet gaan ze er achter je rug om mee spelen met alle mogelijke nare gevolgen van dien. Laat daarom ook bestrijdingsmiddelen of plantenvoeding niet onbeheerd achter op de tuintafel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke heggenschaar voor welke klus?Een heggenschaar is onmisbaar in een grote tuin, als je tenminste zelf van tuinieren houdt. Het is leuk om eens lekker a…
Vijver: een vijver aanleggen in de tuinVijver: een vijver aanleggen in de tuinVeel mensen willen een vijver aanleggen in hun tuin. Het is dan wel belangrijk van de voren te bedenken hoe u deze vijve…
Een vijver in de tuin; wat is de juiste plek?Een vijver in de tuin; wat is de juiste plek?Water vormt eigenlijk een onmisbaar element in de tuin. Als je tuin er enigszins geschikt voor is, kies dan voor water i…
Droge vijver, een kindvriendelijke vijverEen vijver, hoe ondiep deze ook mag zijn, vormt een potentieel gevaar voor kleine kinderen. Een droge vijver kan een opl…
Veiligheid in en rond huisElk jaar komt er meer dan een half miljoen mensen bij de spoedeisende hulp in het ziekenhuis waarvan ruim de helft een o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Antranias, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Blessures en ongelukken in de tuin voorkomen"

Infoteur: Martina
Laatste update: 09-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinklussen
Schrijf mee!