InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Buitenverlichting: kopen en aanleggen van tuinverlichting

Buitenverlichting: kopen en aanleggen van tuinverlichting

Buitenverlichting: kopen en aanleggen van tuinverlichting Veel mensen willen graag verlichting voor buiten of in de tuin. Het hoeft niet heel duur te zijn om deze tuinverlichting te kopen. Er zijn verschillende plaatsen waar u deze buitenverlichting kunt kopen. U kunt er voor kiezen om deze vervolgens zelf aan te brengen of dat te laten doen. Dat brengt wel kosten met zich mee, want alles heeft een prijs. U kunt kiezen uit verschillende soorten verlichting, zoals hanglichten, grondlichten of lichten op zonne-energie. Lees er alles over in dit artikel. Veel mensen willen tegenwoordig verlichting in de tuin. Er zijn verschillende redenen waarom ze dat willen. Voor een deel heeft het er mee te maken dat het de veiligheid vergroot. Wanneer het ergens verlicht is schrikt het bijvoorbeeld inbrekers af omdat zijn veel zichtbaarder zijn wanneer zij proberen een huis in te komen. Ook geeft het de uitstraling alsof er mensen wonen, ook het moment dat zij niet aanwezig zijn. Het geeft dus een veiliger gevoel. Een tweede reden is praktisch, zodat ook s avonds in de tuin kan worden gezeten. De verlichting hoeft niet altijd te branden, maar kan dat wel doen op het moment dat het praktisch is. Een laatste reden is de sier. Met licht is een hele mooie versiering te maken, net zoals kerstverlichting bijvoorbeeld. Het voordeel van tuinverlichting is dat deze het hele jaar door kan branden.

Aanbrengen van tuinverlichting en buitenverlichting

U kunt er voor kiezen om zelf de elektriciteit aan te leggen of dat te laten doen. Tuinverlichting kan op twee soorten stroom worden aangesloten. De eerste is met een lage veiligheidsspanning van 12 volt. Bij de andere vorm gaat het om 230 Volt. Het is aan te bevelen om een transformator te gebruiken. Als de kabel dan per ongeluk wordt doorgesneden staat u niet meteen onder stroom. U kunt zelf de elektriciteit aan leggen. Het is echter aan te bevelen om dat door iemand anders te laten, bijvoorbeeld een aannemer of elektricien, als u hier geen ervaring mee heeft. Anders kan het eventueel tot gevaarlijke situaties leiden. Wanneer u de stroom gaat aanleggen moet u van te voren kabellengte bereken. Zorgt dat u genoeg ruimte heeft. Graaf vervolgens een smalle gleuf in uw tuin waar u de kabels in legt. U kunt er ook voor kiezen de lampjes op batterijen te laten werken. In dat geval kunt u ze aan doen met een afstandsbediening

Tuinverlichting op zonne-energie

Er zijn een groot aantal verschillende soorten buitenverlichting waar u uit kunt kiezen. Zo zou u kunnen kiezen voor grondverlichting. In dat geval is het ook mogelijk om led-lampen te plaatsen. Het is mogelijke deze led op zonne-energie te laten werken. Iedere keer als de zon schijnt laat de batterij van de ledlamp zichzelf op. Het is ook mogelijk om ledverlichting aan te brengen in een zogeheten klassieke lantaarnpaal. Twee andere mogelijkheden zijn het aanbrengen van buitenverlichting van halogeen, of het aanbrengen van spots. Deze kunnen dan in de tuin zelf, bijvoorbeeld bij het terras of in tegels van natuursteen, worden aangebracht. Een laatste mogelijkheid is de verlichting bijvoorbeeld in de boom aan te brengen. U kunt dan bijvoorbeeld kiezen voor glazen bollen aan een snoer, de zogeheten hangverlichting.

Kopen van tuinverlichting en buitenverlichting

U kunt de tuinverlichting kopen bij verschillende bouwmarkten en tuincentra. De volgende bedrijven hebben in ieder geval deze tuinverlichting: Praxis, Intratuin, Gamma, Eglo, en Formido. U kunt een goedkoop merk kopen, maar bijvoorbeeld ook design of antiek. Deze winkels zijn in ieder geval te vinden in de grote steden als Eindhoven, Arnhem, Groningen, Enschede, Tilburg, Ede, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Zwolle, Almere, Lelystad, Den Haag, Amstelveen, Amersfoort, Apeldoorn, Nijmegen, Maastricht, Assen, Middelburg, Deventer, Almelo en Lelystad. Het is ook mogelijk de tuinverlichting tweedehands te kopen, bijvoorbeeld via Marktplaats. Als u de tuinverlichting eenmalig nodig heeft zou u er ook voor kunnen kiezen deze te huren. Dan brengt wel kosten met zich mee, want alles heeft een prijs.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Buitenverlichting: kopen en aanleggen van tuinverlichting"

Infoteur: Simcha
Gepubliceerd: 21-04-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!