InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Gebruik een waterton om de tuin te sproeien en te besparen

Gebruik een waterton om de tuin te sproeien en te besparen

Gebruik een waterton om de tuin te sproeien en te besparen Gemak dient de mens en dus sproeien we de tuin vaak met schoon leidingwater. Toch zijn er een aantal argumenten, waarom we beter geen leidingwater moeten gebruiken. De tuin is namelijk gewend aan regenwater. Er zitten voor de tuin ook belangrijke stoffen in, waarmee de bodem van de tuin wordt gevoed. Daarnaast bespaar je uiteraard aanzienlijk op je waterrekening. Waar moet je zoal rekening mee houden als je water geeft uit de waterton?

Besparen met waterton

Uit wat voor materiaal?

Van oudsher wordt de houten ton met horizontale strippen gebruikt om water mee op te vangen. Deze tonnen waren vroeger ruimschoots beschikbaar, omdat er vele stoffen op een handige manier in bewaard kunnen worden. Tegenwoordig zie je veel vaker dat er kunststof tonnen worden gebruikt, omdat daarmee het opgevangen water relatief schoon gehouden kan worden. Daarnaast is het de vraag hoe groot jouw ton moet zijn. Een kleine tuin vraagt om een kleine ton. Het is ook afhankelijk van het feit hoeveel dakoppervlak je kunt aanwenden om water mee op te vangen. Vergelijk daartoe altijd om de meest geschikte ton voor jouw tuin te nemen.

Noodzaak afdekking

Je wilt het water zo schoon als mogelijk houden. Een dichte waterton is dan ook meest geschikt daarvoor. Zodoende houdt je vuiligheid van de tuin en dieren buiten de ton, zodat het regenwater uit de dakgoot relatief schoon blijft. Neem daarbij een ton met watertap of -kraan zodat je simpelweg je emmer of gieter eronder kunt zetten tot het vol is. Zodoende kun jij op een handige manier jouw tuin voorzien van schoon en gratis water. Let wel dat de dakgoten goed schoon zijn en dat bladeren worden tegengehouden.

Tweedelige waterafvoer

Je hebt een bestaande waterafvoer bijvoorbeeld op je schuur, welke je wilt gebruiken om water af te scheiden voor je tuin. Toch bestaat er een moment, waarbij de ton vol is met water. In die periode heeft het dus geregend en is het geven van water niet nodig. Het kan zijn dat er dan veel water valt en dat is meer dan de capaciteit van de ton. Het is dus noodzaak om een tweedelige waterafvoer aan te houden. Enerzijds met er een waterafvoer zijn naar de riolering en anderzijds naar de waterton. Je moet dus de gelegenheid hebben om de afvoer naar de ton dicht te zetten als de ton vol is. Meerdere methoden kunnen je daarbij helpen. Laat je daartoe informeren bij de groothandel.

Wanneer de tuin water geven?

Vaak zie je mensen de tuin water geven in grote hoeveelheden als de avond valt. Het is echter een misvatting dat de tuin er beter van wordt als de dag is geweest. Het is van belang om een tuin water te geven in de ochtend. Dit heeft te maken met:
  • grond van de bodem openstaat, waardoor het water gemakkelijk de grond kan binnendringen. De vochtige grond is daardoor goed bestand tegen de intense hitte van de zon. Vocht verdampt daarbij enigszins, waardoor net boven de grond een relatief vochtig klimaat ontstaat. Dit stimuleert de planten en bladeren;
  • vocht in de grond gedurende de dag door de planten via de wortels kan worden opgenomen, waardoor de plant niet uitdroogt;
  • de grond tegen het avond vallen droog is, waardoor schimmelvorming gedurende de nacht wordt voorkomen.

Besparen middels waterton

Water geven van opgevangen water betekent dat je geen leidingwater gebruikt. Zonder dat we het weten versproei je onnodig veel water op de tuin. Door te gaan gieteren kun je de waterdosering meer precies houden, waardoor de plant voldoende water krijgt. In principe hoef je minder vaak de gieter te vullen ten opzichte van hoeveel water je op de tuin sproeit. Dit betekent eveneens dat je minder leidingwater verbruikt, wat goed is voor jouw waterrekening. Bespaar ook door juist de tuin te begieteren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tuinleven: mooie planten in mooie pottenTuinleven: mooie planten in mooie pottenPotten kunnen een tuin absoluut ophalen, maar het is van belang goed te combineren en te bedenken wat voor potten gewens…
Zuinig met uw waterverbruik en tips om geld uit te sparenZuinig met uw waterverbruik en tips om geld uit te sparenOf u nu wilt besparen vanwege ons milieu of omdat uw financiële situatie 'een dubbeltje op zijn kant is', de bezuiniging…
Zuinig omspringen met water in de tuinNu het stilaan algemeen geweten is dat het bruikbaar water op onze planeet alsmaar schaarser zal worden, is het verstand…
Wat kost water en hoe water besparenWat kost water en hoe water besparenWater is onmisbaar en een belangrijke eerste levensbehoefte. In sommige landen is het schaars. Bij ons stroomt het als d…
Milieuvriendelijk leven: in de tuinMilieuvriendelijk leven: in de tuinIedereen kent de problemen met het klimaat en de milieuvervuiling wel. Maar wat kunnen wij nou doen om het milieu minder…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gebruik een waterton om de tuin te sproeien en te besparen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Energiekostenbesparing
Schrijf mee!