InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Boxspring kopen: Waarop letten bij kopen van een boxspring?

Boxspring kopen: Waarop letten bij kopen van een boxspring?

Wat is nou eigenlijk een boxspring en waarom is dit zo'n goed bed dat het ook wel hotelbed wordt genoemd? Wat zijn de voordelen en nadelen van dit type bed? Waarop moet je letten, wanneer je besluit om een boxspring te gaan kopen? Is een boxspring duur of valt dat in de praktijk relatief nogal mee? Lees meer over dit speciale bed dat een combinatie is van een ledikant, een bedbodem én een matras en dat garant staat voor heerlijk slapen!

Wat is een boxspring?

Een boxspring is een bedbodem, waarbij op een houten of metalen frame kwalitatief goede veren zijn geplaatst. Eigenlijk is een boxspring dus een bedbodem en matras ineen. Een boxspring is dus een bepaald type bed. Meestal wordt voor het matras gebruik gemaakt van pocketvering, traagschuim, binnenvering of bonelvering. Omdat deze bedden zo ontzettend lekker slapen worden ze ook wel hotelbedden genoemd. Veel hotels hebben in de praktijk ook echt boxsprings in plaats van andere bedden, omdat het belangrijkste product dat ze verkopen een goede nachtrust voor hun klanten is.

Wat zijn de voordelen van het kopen van een boxspring?

Een boxspring is een stevig goed bed, dat je rug en nek optimaal ondersteunt. Ook biedt een boxspring veel comfort door de combinatie van een goede bedbodem en een kwalitatief goed matras. Feit is dat voor een boxspring goede veren worden gebruikt en dat de bedbodem betere steun biedt dan een lattenbodem of spiraalbodem. Met name voor mensen die van een stevig bed houden is een boxspring ideaal, doordat het bed relatief hard is maar toch goed mee veert met het lichaam. Door de vorm van een boxspring is die verend over de gehele lengte en breedte van het bed.

Bestaan er ook nadelen?

Wanneer een boxspring aangeboden wordt in combinatie met een relatief slecht matras ondervindt je dezelfde nadelen als wanneer je een slecht matras zou kopen voor je huidige bed. Vroeger zagen boxsprings er niet zo mooi uit als bijvoorbeeld een mooi ledikant. Nu heb je echter zelfs bedden die gemaakt zijn om een boxspring te huisvesten en bestaan er ook zogenaamde inbouw boxsprings. Er zijn eigenlijk weinig nadelen te noemen van een boxspring. Wanneer je een goede boxspring koopt heb je een mooi, goed bed met een ongekend lange levensduur.

Waarop moet je letten bij het kopen van dit type bedbodem?

Ga met name goed na waaruit de bodem van de boxspring wordt gevormd. Is dit hout of staal? Staal biedt meer stevigheid dan een houten bedbodem. Ook belangrijk is welk matras er wordt gebruikt in de boxspring. Een pocketveringsmatras en binnenveringsmatras zijn beide goed maar wanneer een matras toch latex of spiraalveren zou bevatten, is het beter om waakzaam te zijn op de kwaliteit ervan. Verder is het van belang dat je de hoes om de boxspring kunt wassen, zodat die niet vervuilt over de tijd. Tot slot moet je in de gaten houden wat de afmetingen zijn van de boxspring en of die zowel qua grootte als qua vormgeving in je slaapkamer past of niet.

Wat kost een boxspring?

Een goede boxspring hoeft niet meer te kosten dan een ledikant, bedbodem en matras samen en doet dat over het algemeen ook niet. Vanaf ongeveer 600 EUR heb je al een goede boxspring met een kwalitatief goede matras als basis. Vaak kosten boxsprings echter meer, omdat er een betere combinatie van bedbodem en matras wordt gebruikt. Houd er rekening mee dat je meestal niet duurder uit bent dan dat je voor een volledig bed zou betalen en dat je voor meer dan 20 jaar investeert in een stevig en goed bed voor jou en je eventuele partner. Oriënteer je om deze reden ook goed bij meerdere aanbieders voor dat je een keuze maakt. Een boxspring is een grote en belangrijke aanschaf voor nu en de toekomst.
Gerelateerde artikelen
Wat is een boxspring?Boxspring en ledikanten, dat zijn eigenlijk de twee meest voorkomende en gangbare slaapsystemen. Vroeger waren het eigen…
Soorten bedden - Welke soort bed kies je?Als je van plan bent om een ander bed te kopen kun je kiezen uit verschillende modellen. Welk soort bed het meest geschi…
Elektrische boxspring of spiraalbodem kopenElektrische boxspring of spiraalbodem kopenWil je een elektrisch verstelbaar bed kopen? Kies je dan voor een boxspring of spiraalbodem? Hoe bepaal je je keuze?
Bedden merken - Welk merk bed kies je?Als je een bed wilt kopen kun je uit verschillende merken kiezen. Ieder merk heeft zijn voordelen en nadelen. Vergelijk…
Alles over bedden en matrassenAlles over bedden en matrassenEen derde deel van ons leven brengen we door in bed. Des te belangrijker om het juiste bed en de juiste matras te vinden…

Reageer op het artikel "Boxspring kopen: Waarop letten bij kopen van een boxspring?"

Reactie

Primatras, 01-10-2011 00:22 #1
Over het algemeen een is dit een goed informatief artikel. Alleen ben ik het niet eens dat een stalen binnenwerk steviger is dan een houten. Onze ervaringen met stalen frames in een boxspring zijn juist slecht. Deze boxsprings buigen sneller door, en gaan ook sneller kraken. Een goed geconstrueerde houten boxspring is kwalitatief veel beter. Uiteraard zijn hier ook wel weer veel verschillen in. Helaas zijn er ook boxsprings in omloop met een binnenwerk van spaanplaat. Advies, schaf deze nooit aan. Een binnenwerk van beuken met MDF geeft bijvoorbeeld wel een zeer goede levensduur.
Zelf denk ik dat een complete 2-persoons boxspring inclusief goede matrassen tussen de 1100,- en 1600,- euro moet kosten. Goedkoper dan 1000,- gaat meestal toch echt ten koste van de kwaliteit. Reactie infoteur, 10-10-2011
Laat de lezer even attent zijn op het feit dat deze reactie is geplaatst door een commercieel bedrijf, dat zelf deze meubelen en materialen aanbiedt.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 16-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!