InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Wat is een boxspring?

Wat is een boxspring?

Boxspring en ledikanten, dat zijn eigenlijk de twee meest voorkomende en gangbare slaapsystemen. Vroeger waren het eigenlijk alleen maar ledikanten, maar tegenwoordig zijn de boxsprings erg populair en ziet je steeds vaker. Het voordeel van een boxspring ten opzichte van een ledikant met lattenbodem is dat een boxspring meer veerkracht en meer comfort biedt. Een boxspring zit gemiddeld op zo'n 50% veerkracht, terwijl een lattenbodem ongeveer 20 tot 30% veerkracht geeft.

Een boxspring in het kort

Een boxspring is eigenlijk een Engels woord. Vrij letterlijk vertaald is het een doos met veren. Nou is het natuurlijk geen doos, maar wel een frame waar de metalen veren op vastgezet zijn. Bovenop deze metalen veren zit een drukverdeler. Er zijn verschillende drukverdelers die hiervoor gebruikt kunnen worden, zoals jute, kokos, paardenhaar, naaldvilt of katoen. De boxen zijn vervolgens met een mooie tijk afgewerkt. In grote lijnen is dit een box van een boxspring.

Daarnaast heeft een boxspring vaak een hoofdbord. Soms mooi in de kleuren of look van de box, maar soms ook heel basic. Het hoofdbord wordt vaak gezien op de boxspring als meubelstuk. Dit om de box een mooi uiterlijk te geven. Dit is vaak ook de reden van aankoop voor een bepaalde box. Daarnaast heeft het hoofdbord nog als functie dat het de boxen bij elkaar vasthoudt door een verbinding die gemaakt wordt tussen de boxen en het hoofdbord.

De veren in de boxspring

De veren in de boxspring zijn bepalend voor de kwaliteit van de boxspring, maar deze hebben ook een functie voor het uiterlijk van de boxspring. Er zijn boxsprings met een bonellvering, maar ook met pocketveren. Pocketveren zorgt voor een wat meer stabielere boxspring en geeft meer comfort dan de bonellveer. De dikte van de veren bepalen ook het comfort en de kwaliteit van de boxspring. Gemiddeld zijn de veren 2 tot 2,2 millimeter dik en dit is een prima dikte die veelal wordt gebruikt. Zeer geschikt namelijk voor een gemiddeld persoon met een gemiddeld postuur. Deze draad van de veer wordt meestal thermisch gehard. Dit is vrijwel de populairste manier om te doen, omdat deze geharde veren een langere levensduur geeft. De veerkracht gaat bij thermisch geharde veren niet zo snel verloren. Het aantal slagen in de veren kan een stukje comfort geven, maar zegt meestal meer iets over de hoogte van de boxspring.

Voordelen van een boxspring

Een boxspring heeft eigenlijk een heleboel voordelen. Een aantal voordelen zijn:
  • Elk matras is geschikt om te combineren met een boxspring. Dit in tegenstelling tot een lattenbodem. Hier kunnen niet alle matrassen opgelegd worden. Houdt wel rekening met het matras wanneer het een elektrische boxspring betreft.
  • De ventilatie bij een boxspring is zeer goed. Beter dan een lattenbodem. Dit komt omdat namelijk de slaper veel beweegt in zijn of haar slaap. Dit zorgt voor een soort luchtpomp, omdat de veren in de boxspring steeds in en uitgedrukt worden.
  • Doordat er veel veren zijn en er een drukverdeler over de veren heen ligt geeft dit veel comfort. Iedere veer kan namelijk afzonderlijk van elkaar werken en daarmee preciezer op het lichaam kan aanpassen.
  • Naast het hoofd- en/of voetenbord heeft een boxspring verder geen ombouw, zoals bij een gewoon ledikant. Dit kan in klein behuisde woningen een groot voordeel zijn voor plaatsing van toch een 2-persoonsbed.

Conclusie

Wanneer u van plan bent om een boxspring te kopen, let dan goed op dat het een doorgeveerde boxspring betreft. Er zijn namelijk ook 'harde' boxen. Dit zijn boxsprings met vaak een houten bak met daaroverheen een laagje polyetherschuim. Of boxsprings met een ingebouwde lattenbodem. Dit zijn vaak de goedkopere (look-a-like) boxsprings. Ideaal voor een klein budget of voor een logeerbed, maar het biedt minder comfort dan een echte boxspring.
Gerelateerde artikelen
Boxspring kopen: Waarop letten bij kopen van een boxspring?Wat is nou eigenlijk een boxspring en waarom is dit zo'n goed bed dat het ook wel hotelbed wordt genoemd? Wat zijn de vo…
Soorten bedden - Welke soort bed kies je?Als je van plan bent om een ander bed te kopen kun je kiezen uit verschillende modellen. Welk soort bed het meest geschi…
De bedbodem speelt een rol bij je slaapcomfortDrie vierde van je slaapcomfort is afhankelijk van de matras die je kiest. Ze zorgt ervoor dat je lekker ligt, dat je ma…
Alles over bedden en matrassenAlles over bedden en matrassenEen derde deel van ons leven brengen we door in bed. Des te belangrijker om het juiste bed en de juiste matras te vinden…
Het kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustHet kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustEen matras is een belangrijke factor voor de kwaliteit van je nachtrust. Het is daarom goed om te kijken of je wel op he…

Reageer op het artikel "Wat is een boxspring?"

Infoteur: Martinq79
Laatste update: 03-11-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!