InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Soorten dakgoten: pvc, polyester, zink, aluminium of koper

Soorten dakgoten: pvc, polyester, zink, aluminium of koper

Dakgoten kunnen van allerlei materialen gemaakt worden. Afhankelijk van de gekozen materialen kan er weer uit verschillende modellen gekozen worden. Deze keuze kan mede bepaald worden door de stijl van uw huis, uw wens voor weinig onderhoud of de grootte van uw dak. Hieronder meer over de soorten dakgoten.

De dakgoot

Een dakgoot heeft als doel het opvangen van het regen- of smeltwater dat van een schuin dak komt. Bij hele oude woningen werden vroeger in plaats van goten, grindstroken langs de muren aangelegd waar het water in weg kon trekken. Bij historische boerderijen komt je dit nog sporadisch tegen.

In de dakgoot wordt het water verzameld en doordat de dakgoot afloopt naar het laagste punt, verdwijnt het water meestal via een afvoerbuis naar het riool, regenton of soms een grindput.

De gebruikte materialen

De meest gebruikte materialen van dakgoten zijn:
  • pvc
  • polyester
  • zink
  • aluminium
  • koper

Pvc dakgoot

Pvc-dakgoten worden veel gebruikt bij waterafvoer van schuren of bijgebouwen. De naden worden door middel van Pvc-hulpstukken en pvc-lijm aan elkaar gemaakt. Wel kunnen deze verbindingen op den duur gaan lekken, zeker als de bevestiging van de goot (met speciale gootbeugels) niet echt stevig gemaakt is. Veel steunpunten maken is dus van belang.

Het Pvc-materiaal wordt brosser bij temperaturen beneden de +5 graden. Verder worden de eind- en tussenschotten gelijmd, wat meer kans op lekkages geeft. Het Pvc-materiaal is slechts beperkt UV-bestendig en keuze in modellen is beperkt tot halfrond of een rechthoekig model in bepaalde breedtes.

Polyester dakgoot

Dakgoten van polyester zijn eigentijds en modern en passen daarom prima bij een strakke nieuwbouwwoning. Deze dakgoten worden uit een stuk gemaakt, inclusief de eindstukken. Dit vormt dus een sterk en lekvrij geheel, met het voordeel dat ze zo goed als onderhoudsvrij zijn. Verven is niet nodig omdat deze dakgoten in iedere gewenste RAL-kleur geleverd kunnen worden. De materialen zijn beter bestand tegen vorst dan de Pvc-dakgoten.

Een van de voordelen van polyester is ook nog dat er vele modellen leverbaar zijn, zodat deze dakgoten ook prima voor jaren-dertig-huizen geschikt zijn. Tevens zijn deze goten laddervast en dus ook beloopbaar.
Het materiaal is UV-bestendig en daardoor kleurvast en voorzien van een hoogwaardige toplaag met een mooie uitstraling.

Zinken dakgoot

De zinken dakgoot is een traditionele uitvoering van de dakgoot. Dit materiaal wordt al sinds mensenheugenis gebruikt en heeft zich daarmee ook bewezen een goed alternatief te zijn. Het materiaal is sterk, vorstbestendig en indien goed gesoldeerd op de naden, heeft deze vorm van dakgoot een lange levensduur. De zinken dakgoot wordt dikwijls in een houten omlijsting geplaatst, maar kan ook zelfstandig met beugels aan de muur bevestigd worden. Het wordt aangeraden om op elke 60 cm. een beugel te plaatsen. Een nieuwe ontwikkeling op het gebied van de zinken dakgoot, is de naadloze zinken dakgoot.

Aluminium dakgoot

Deze soort van dakgoot wordt steeds meer toegepast (samen met de polyester vorm) en worden geleverd in een gecoat aluminium. Deze goten zijn zeer geschikt voor renovatie of vervanging van uw oude goot. Uiteraard ook voor nieuwbouw perfect geschikt.

Ook deze goten zijn naadloos en hebben een lange levensduur. Licht van gewicht en toch sterk. Verdere eigenschappen zijn: corrosiebestendig en milieuvriendelijk. Ze kunnen met behoud van kwaliteit oneindig worden gerecycled.

De koperen dakgoot

Deze soort dakgoten worden eigenlijk niet meer toegepast bij de moderne woningen en horen thuis bij de oudere villa's en herenhuizen. Onderhoud is erg duur en als het koper eenmaal versleten is, vallen reparaties financieel erg tegen. Dikwijls moeten de goten dan ook in zijn geheel vervangen worden.

Informatie inwinnen

Weet u nog niet welke dakgoot voor u de beste is, informeer dan eens bij een aantal loodgieters bij u in de buurt. U heeft dan de mogelijkheid om de soorten dakgoten met elkaar te vergelijken en tevens een prijsvergelijking te maken tussen de aanbieders. Verder kunnen deze specialisten uw situatie het beste beoordelen en tevens zorgen voor een deugdelijke montage van de gekozen dakgoot.
Gerelateerde artikelen
Dakgoot: vervangen, repareren en schoonmaken van de dakgootDakgoot: vervangen, repareren en schoonmaken van de dakgootElk huis heeft een dakgoot. Deze moet met enige regelmaat vervangen, schoongemaakt en gerepareerd worden. De dakgoot die…
Klussen: solderen - zacht solderen & hard solderenKlussen: solderen - zacht solderen & hard solderenSolderen is het verbinden van metalen door middel van een smolten metaal of legering met een lager smeltpunt. Er zijn ve…
MetaalbewerkingMetaalbewerkingMetalen zijn er in vele soorten. Denk maar eens aan de sieraden die we dagelijks dragen. Tien tegen een dat we iets drag…
Aluminium kozijnen, wat zijn de voordelen?Aluminium kozijnen, wat zijn de voordelen?Aluminium is een stevig maar licht materiaal, wat niet vervormt of breekt. Aluminium kozijnen hebben vaak een ultra mode…
Het steken van dakgotenHoewel het maken van een dakgoot vroeger uitgesproken tot het gebied van de vakman behoorde, is dit karwei thans, door h…
Bronnen en referenties
  • Nl.wikipedia.org
  • www.polyplus.nl
  • www.denaadlozedakgoten.nl

Reageer op het artikel "Soorten dakgoten: pvc, polyester, zink, aluminium of koper"

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 27-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!