InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Thonet stoelen S43, S43f en S43k

Thonet stoelen S43, S43f en S43k

De Thonet S43 bestaat al bijna een eeuw. Het is een immens populaire stoel, die niet alleen lekker comfortabel zit, maar ook met zijn geheel eigentijds ontwerp uit 1931 nog altijd goed past bij veel verschillende soorten huisstijlen. Mart Stam is de ontwerpen van de Thonet S43. De Thonet S43 is in maarliefst elf kleuren te verkrijgen, en als je wilt zelfs gestoffeerd.

Mart Stam

De ontwerper van de Thonet S43 is Mart Stam. Hij is op 5 augustus 1899 geboren in Purmerend en wordt gezien als een van de meest trendsettende meubelontwerpers in Nederland. Mart Stam heeft de eerste achterpootloze, verende, stalen buisstoel ontworpen. Deze stoel is voor het eerst in 1927 in productie genomen en in 1931 op de markt gekomen. Het bedrijf dat de stoel ging maken was de Duitse firma Lorenz. De meubelontwerpen van Mart Stam hebben de kenmerken: strak ontwerp, pure constructie en hoog zitcomfort.

Thonet stoel S43

De Thonet S43 wordt gezien als een absoluut minimalistisch ontwerp. Deze stoel bestaat uit een strak stalen buizenframe. Op het frame zijn een voorgevormde multiplex zitting en rugleuning aangebracht. De vering van het stalen frame zorgt voor een hoog zitcomfort waardoor een polster niet nodig is. De S43 heeft geen armleuningen. De Thonet S43 is in veel uitvoeringen te verkrijgen.

Stoelframe

Het frame van de stoel kun je verchroomd of in roestvrij staal laten maken. Een stapelbare variant is ook leverbaar. Door de pootloze vorm van het frame veert de stoel lekker, waardoor een hoog zitcomfort is gewaarborgd.

Zitting en rugleuning

De zitting en de rugleuning zijn van hout gemaakt. Dit hout bestaat uit voorgevormd multiplex. Je kunt het hout laten lakken of laten beitsen. De zitting en rugleuning zijn in veel kleuren leverbaar, maar liefst elf kleuren. Zie hiervoor de afbeelding boven aan dit artikel. Het is ook mogelijk om de zitting te laten bekleden met een mooie stof.

Armleuningen

Een variatie op de Thonet S43 is de S43f. De Thonet S43f heeft twee armleuningen. Wil je liever een mooie Thonet stoel met armleuningen voor extra ondersteuning dan kan dit met het S43f model.

Thonet stoel S43k

De populaire Thonet S43 stoel is ook verkrijgbaar in een kindermodel. Dit is de S43k. De stoel is exact gelijk aan de S43, alleen in de juiste verhoudingen kleiner gemaakt. Ook bij deze stoel kun je kiezen uit heel veel verschillende kleuren. Voor in de kinderkamer is de stoel altijd wel een juiste kleur te vinden. De zithoogte van de S43k is 34 cm.

Waar kun je de Thonet S43 kopen?

Er zijn niet veel zaken in Nederland waar je deze stoel kunt kopen. Hiervoor kun je het beste op internet zoeken naar een webwinkel. Er zijn diverse webwinkels die de Thonet S43 verkopen. Voorbeelden hiervan zijn:
  • www.vanbinnen.eu
  • www.officeconsign.nl
  • www.einrichten-design.de

Thonet en Gispen

Ook Gispen heeft stoelen te koop die sterk lijken op de Thonet S43. De Lande van Gispen heeft bijvoorbeeld een dik achterpootloos buizenframe. Het principe van de stoel is hetzelfde als bij de Thonet S43f. De Lande heeft ook het zitcomfort door het meeverend buizenframe en armleuningen. Het model Wilkhahn van Gispen heeft, net als de S43 en de Lande een achterpootloos buizenframe, maar is dunner. Bovendien heeft deze stoel twee opzetstukken op de armleuningen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Thonet stoelen S43, S43f en S43k"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 08-09-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!