InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Welk hoofdkussen is het meest geschikt

Welk hoofdkussen is het meest geschikt

Hoofdkussens worden in allerlei maten, vormen en van allerlei soorten materialen gemaakt. Welke voor u het beste geschikt is, is van veel factoren afhankelijk. Belangrijk is wel dat het kussen u goed ondersteund. In dit artikel meer over hoofdkussens.

Uw huidige hoofdkussen

Iedereen zal wel het vervelende gevoel herkennen als u eens op een ander gaat slapen. Het kussen is te zacht, te dik, te groot of ruikt gewoonweg niet lekker. Daar u op deze pagina terecht gekomen bent, kan het al een teken zijn dat uw eigen hoofdkussen u vermoedelijk niet (meer) bevalt. Om nu tot een goede vervangende keuze te komen, om de komende jaren weer lekker te kunnen slapen, hieronder wat wetenswaardigheden of feiten over hoofdkussens.

Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat uw kussen altijd lekker heeft gelegen, maar langzamerhand aan het verslijten is gegaan. U kunt dan natuurlijk zondermeer besluiten om een zelfde nieuw kussen te gaan kopen. Maar om vooraf al wat informatie op te doen, kunt u ook eerst de meest voorkomende modellen en soorten hier even bekijken.

De soorten vullingen van kussens

Het is erg persoonlijk welke vulling voor u het prettigst aanvoelt, maar er zijn verschillende soorten op de markt met ieder zijn eigen specifieke eigenschappen. Die eigenschappen zijn ook van belang omdat bepaalde kussens horen bij een bepaald type slaper of de hardheid van uw matras.

Er kan grofweg een onderverdeling gemaakt worden uit de volgende soorten vullingen:
  • dons en veren
  • synthetisch
  • wol
  • kapok
  • visco-elastisch schuim (traagschuim)

dons en veren

Bij een hoofdkussen met een vulling van dons en veren is de vervormbaarheid van het kussen erg groot en is het dus goed te vouwen bij het instoppen. Het is bij deze kussens moeilijker om een kussen met de juiste hoeveelheid veren voor uw persoonlijke comfort te verkrijgen. Ze bevatten meestal ook geen rits.

Wassen van de veren is slecht zelf te doen en het kussen dient elke morgen goed opgeschud te worden om de veren de kans te geven weer in de originele vorm terug te kunnen komen, zodat het kussen luchtig blijft aanvoelen.

synthetisch

Veel synthetische kussens zijn voorzien van een rits waardoor de hoeveelheid synthetisch materiaal in het kussen aangevuld of verminderd kan worden. De vervormbaarheid is over het algemeen redelijk goed te noemen, tenzij het kussen te vol zit. Het materiaal zelf is wel gladder van structuur dan de kussens met dons en veren. Die blijven zondermeer beter in de vorm zitten die u wilt.

Het wassen van de vulling geeft geen problemen en is dus wat dat betreft een pluspunt.

wol

Een wollen hoofdkussen bestaat uit een vulling van wollen bolletjes en is navulbaar. Indien het kussen Ökotex gecertificeerd is weet u zeker dat het kussen vrij is van schadelijke stoffen die een risico vormen voor de gezondheid.

Wassen is (beperkt) mogelijk, maar de hoeveelheid bolletjes is indien nodig, altijd aan te vullen.

kapok
Het kapok (katoen) hoofdkussen is een stevig, maar goed vervormbaar hoofdkussen met een prima vocht- en warmteregulatie. Verder ook nog antibacterieel. Meestal voorzien van een ritssluiting, dus navulbaar en ook wasbaar.
visco-elastisch schuim
Een kussen van visco-elastisch schuim, wat ook wel traagschuim genoemd wordt, heeft als voordeel dat het kussen zich langzaam naar uw lichaam zal gaan zetten, afhankelijk van de druk die er op uitgeoefend wordt. Het kussen houdt warmte goed vast, wat zowel als een voor- als een nadeel ervaren kan worden. Dit is dus erg persoonlijk.

Als nadeel voor mensen die snel zweten, is dat de warmte en vochtontwikkeling bij dit type kussens groter is dan bij de traditionele kussens. Het kussen behoudt langer zijn originele vorm en wisselen van slaaphouding is daardoor wat moeilijker.

Wassen van het kussen is niet mogelijk.

uittesten van het kussen

Bij veel van de betere beddenwinkels bestaat de mogelijkheid om een hoofdkussen uit te proberen. Neem deze kans waar en doe het gewoon. Een goed kussen is niet echt goedkoop en dit geeft een prima idee of het naar uw zin is. Soms mag u het zelfs thuis uitproberen.
Uiteraard laat u uzelf eerst goed voorlichten over de voor- en nadelen van de kussens. Met die informatie gaat u nadenken over wat voor type slaper u bent.

Ligt u veel in dezelfde houding, of bent u een echte draaier of woeler in uw slaap. Een mogelijke partner zal u dit wel kunnen vertellen, als u dit zelf niet weet. Verder de vraag of u veel transpireert, kan een grote rol in de keuze hebben. De hardheid van uw matras heeft ook invloed op de dikte van uw kussen. Een hard matras heeft een hoger kussen nodig dan een zacht matras. Hier zakt u verder in met uw lichaam.

U zou ook eens kritisch moeten voelen aan het kussen. Is het materiaal prettig voor uw huid. Ruikt het kussen naar materialen die u eigenlijk niet prettig vindt, koop het dan zeker niet. U moet er straks wel hele nachten op liggen, dus een prettige geur is echt belangrijk.

verschillende modellen

De meeste kussens hebben een rechthoekige vorm, gevuld met al dan niet synthetisch materiaal. Maar er komen ook steeds meer andere vormen op de markt die u een betere ondersteuning van uw nek kunnen geven. Dit betreffen dan meestal kussens die van visco-elastisch schuim gemaakt zijn. Die zijn vormvast en zijn hier dus het meest voor geschikt.
Ook zijn er kussens in de vorm van een rol of ster verkrijgbaar. Of dit prettig ligt is weer heel erg persoonlijk. In hotels of appartementen komt u de rollen nogal eens tegen.

conclusie

Een goed kussen is afhankelijk van uw persoonlijke situatie en de hardheid van uw matras. Het kussen dient uw hoofd en nek goed te ondersteunen, zodat u van een goede nachtrust kunt genieten.

Veel slaapplezier toegewenst...

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een goed hoofdkussen aanschaffen: de verschillende soortenEen goed hoofdkussen aanschaffen: de verschillende soortenHet kopen van een kussen voor in bed is essentieel voor een goede nachtrust. U krijgt te maken met verschillende soorten…
Een donsdeken of een synthetisch dekbed?Een donsdeken of een synthetisch dekbed?Bij de aankoop van een dekbed staat u voor een belangrijke keuze: wordt het een synthetisch dekbed of is een echte donsd…
De nieuwste hoofdkussens: eco, ergonomisch of boekweitDe nieuwste hoofdkussens: eco, ergonomisch of boekweitEen nieuw hoofdkussen? Ooit was het simpel. Je koos voor synthetisch, of voor dons en veertjes. En dan was je klaar. Ann…
Welke soorten matrassen zijn er - Een matras kiezenSlaapcomfort bestaat uit een goede bedbodem en een goed passend matras. Er zijn verschillende soorten matrassen te koop.…
Konbanwa Mondiaan Pillow: kussen met microfiber vullingKonbanwa Mondiaan Pillow: kussen met microfiber vullingHet vinden van een goed hoofdkussen is niet eenvoudig. Nekklachten en een slaaptekort kunnen je soms tot waanzin drijven…
Bronnen en referenties
  • www.welke-matras.nl
  • www.consumentenbond.nl
  • www.beddenhuisonline.nl

Reageer op het artikel "Welk hoofdkussen is het meest geschikt"

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 29-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!