InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Keukenbladen of aanrechtbladen, de soorten en materialen

Keukenbladen of aanrechtbladen, de soorten en materialen

Of u nu een dure of een goedkope keuken in huis heeft, het soort keukenblad bepaalt voor een groot deel of uw keuken naar uw zin is. Hieronder meer over de keuzes in keuken-, werk- of aanrechtbladen.

Doel van het keukenblad

Een keukenblad wordt meestal voor allerlei doeleinden gebruikt: om spullen op te zetten, de afwas op te doen, om eten op klaar te maken, tijdelijk hete pannen kwijt te kunnen en zo vast nog veel meer zaken. Dit houdt in dat een keukenblad tegen een stootje moet kunnen en verder ook nog goed waterbestendig moet zijn. Niet alle materialen kunnen daar even goed tegen. Het is dus zinvol om daar kritisch naar te kijken voordat u tot aanschaf overgaat. Verder speelt wat u mooi vindt natuurlijk ook een grote rol in het zoekproces.

Veel gebruikte materialen

Veel gebruikte materialen van keukenbladen zijn:

  • kunststof keukenbladen
  • natuursteenbladen
  • composiet keukenbladen
  • massief houten keukenbladen
  • RVS keukenbladen

kunststof keukenbladen

Met kunststof keukenbladen worden meestal die bladen bedoeld die gemaakt zijn van 32 mm watervast verlijmd mulitplex, welke wordt voorzien van een HPL-laminaat. Hpl staat voor High Pressure Laminate en is een harde toplaag die bestaat uit meerdere lagen geïmpregneerd kraftpapier voorzien van een transparante kunstharslaag. De dikte van deze toplaag is maar 0,7 tot 0,8 mm. dik, maar is door een persing onder hoge druk extra sterk geworden. De kleur van het blad wordt bepaald door de keuze van het papier in de toplaag die gebruikt wordt. U kunt kiezen uit een grote reeks van kleuren, houtstructuren en fantasiedecoren.

natuursteenbladen
Aangezien natuursteenbladen uit de natuur komen is geen enkel keukenblad hetzelfde. Dit geldt ook voor de kleurverschillen en mogelijke kleuren. De grootte van het gewenste blad kan uw keuze van de natuursteensoort beperken. Niet alle gesteenten zijn er in de door u gewenste afmeting verkrijgbaar.

Er kan een keuze gemaakt worden uit graniet, kwartsiet, marmer of leisteen en er zijn nog variaties mogelijk van egaal tot bont en soms ook met mooie aders doorlopen. Kleuren zijn mogelijk van wit tot heel erg diep zwart en de oppervlakken kunnen door het polijsten van mat naar glanzend variëren. Voor elk wat wils dus.( zie ook www.centrumnatuursteen.nl )
composiet keukenbladen
Composiet keukenbladen bestaan voor 95 % uit kwartsiet en 5 % uit polyesterhars. Dit wordt samen onder hoge druk tot platen verwerkt en daarna gecalibreerd (overal dezelfde dikte). Het blad heeft een mooie kristalachtige uitstraling en de manier van bewerken van de toplaag bepaalt het accent. Het blad is kras- en vlekbestendig, duurzaam en hygiënisch en is vriendelijk in onderhoud en hittebestendig. Kortom een prima keus als u voor deze uitstraling valt.
massief houten keukenbladen
Ook een massief houten blad behoort tot de mogelijkheden. Geeft een levendige en warme uitstraling door het natuurlijke karakter van het hout. Vele houtsoorten zijn geschikt, zoals eiken, mahonie, kersen, beuken of esdoorn. De houtsoorten kunnen geolied of gelakt worden. Voor het behoud van het materiaal zal dit regelmatig bijgehouden moeten worden. Kringen of vlekken zijn anders bijna niet te voorkomen.

RVS keukenbladen

Deze bladen beginnen, misschien wat onterecht, een beetje uit de mode te raken. Bijna onverwoestbaar en zeker met een wafelstructuur vallen krassen nauwelijks op. RVS is een legering en wordt verkregen door verschillende metaalsoorten te smelten en te vermengen. De belangrijkste elementen in de legering zijn chroom en nikkel. Hoewel dus niet krasbestendig, heeft dit geen enkele invloed op de kwaliteit van deze bladen. Het gebruik van een snijplank is natuurlijk raadzaam. Maar dit gaat voor meer keukenbladen op.

meer informatie

Buiten de hierboven genoemde keukenbladen bestaan er nog meer soorten waar u misschien niet meteen aan denkt. Bijvoorbeeld bladen van keramiek, glas, tegels of Corian (volkunststof).

Wilt u meer informatie of heeft u speciale wensen ten aanzien van uw keukenblad, ga dan eens praten bij een keukenspecialist bij u in de buurt. Zij kunnen u alle materialen laten zien en desgewenst een offerte maken voor het blad van uw keuze.

Veel plezier met uw nieuwe aanwinst in de keuken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welk type keukenblad moet je kopen?Welk type keukenblad moet je kopen?Eén van de keuzes bij het kopen van een nieuwe keuken is het type keukenblad. Een keukenblad is een onderdeel van de keu…
Een granieten aanrechtblad monterenEen granieten aanrechtblad monterenEen granieten keukenblad kan uw keuken een exclusieve uitstraling geven. Meestal huurt u iemand in om uw keukenblad te i…
Planken, schappen en werkbladen voor de keukenVergeet niet dat de keuken een werkplaats is. Het valt echter niet mee om een keuze te maken uit de verschillende materi…
Graniet, brok natuur als aanrechtbladGraniet, brok natuur als aanrechtbladHet recht van de vrouw is het aanrecht? Graag zelfs. Een keukenblad van natuursteen is tijdloos mooi en geeft een keuken…
Ceramistone, het keukenblad van de toekomstCeramistone, het keukenblad van de toekomstZoek je een keukenblad waar je zo de warme pan op kan zetten, je vlees op kan snijden en zonder vlekken citroensap op ka…
Bronnen en referenties
  • www.keukenbladen.nl www.centrumnatuursteen.nl

Reageer op het artikel "Keukenbladen of aanrechtbladen, de soorten en materialen"

Reactie

Aanrechtblad, 28-10-2010 22:25 #1
Ruime keuze voor keukenblad materialen is het mooiste, er zijn heel veel soorten te vinden.

Infoteur: Berrie_van_mier
Gepubliceerd: 02-09-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!