InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Een granieten aanrechtblad monteren

Een granieten aanrechtblad monteren

Een granieten aanrechtblad monteren Een granieten keukenblad kan uw keuken een exclusieve uitstraling geven. Meestal huurt u iemand in om uw keukenblad te installeren, echter dit kunt u ook zelf doen. Het is namelijke een ideale manier om geld te besparen. Het is namelijk niet zo moeilijk om een aanrechtblad te monteren als u wellicht zou denken.

Voorbereidingen vooraf

Voordat u uw keukenblad gaat bestellen, moet u natuurlijk eerst meten hoe groot uw keukenblad moet worden. Het is aangeraden om een iets grotere granieten aanrechtblad te bestellen om het zekere voor het onzekere te nemen. In de meeste winkels heeft u de mogelijkheid om uw werkblad te laten zagen, maar u kunt dit ook thuis doen om te zien of uw aanrechtblad goed aansluit. Dit doet u door het keukenblad tegen de muur aan te duwen en dan kijken of het wel overal goed en evenveel uitsteekt. Indien dit niet zo is, moet u die gedeeltes afzagen. Dit doet u niet met een normale zaag, maar met een decoupeerzaag. U kunt het beste afplaktape hierbij gebruiken, zodat u schade aan uw granieten keukenblad kunt preventeren. Een decoupeerzaag voorkomt namelijk afsplinteringen.

Waterdicht

Voordat u uw granieten keukenblad wilt monteren, is het verstandig om een waterdichte laag op uw keuken aan te brengen. Deze laag zal namelijk er voor zorgen dat u geen onherstelbare waterschade kunt krijgen. Graniet heeft vele voordelen, echter het is een materiaal waar vocht vrij snel kan indringen, dus kan het op deze manier beschadigd raken. U kunt ook een coating op uw granieten aanrechtblad aanbrengen, dit kan immers ook waterschade voorkomen.

Een hoekkeuken

Vele mensen in Nederland hebben een hoekkeuken. Het is een van de meest populaire formaten op het gebied keukens. U kunt de hoekkeuken herkennen aan zijn L-vorm. Indien u een hoekkeuken hebt, moet u hier natuurlijk rekening mee houden tijdens het proces in verband met het verbinden van de keukenblad. Dit is alleen nodig wanneer u het keukenblad niet in één stuk kan krijgen, want soms heeft u hier ook de mogelijkheid voor.

U kunt uw aanrechtblad op verscheidene manieren met elkaar verbinden, maar de meeste mensen vinden het persoonlijk mooier als u schuin bij de hoekverbinding zou zagen zodat de twee delen mooi worden verbonden. Indien u dit doet, moet u vervolgens beide kanten omdraaien en twee gaten en een sleuf boren, zodat u hiermee de twee stukken via verbindingsbouten kunt verbinden. Vervolgens plaats u de verbindingsbouten in de daarvoor bestemde plekken en draait u ze goed aan. Vervolgens kunt u hier ook lijm bij toevoegen of u kunt dit ook kitten. Dit kunt u doen zodat u er zekerder van bent dat ze daadwerkelijk ook goed vastzitten.

Kookplaat en spoelbak

Zoals al vermeld was, geven de meeste winkels u de mogelijkheid om uw werkblad in de winkel te laten zagen, maar u kunt dit ook thuis doen. Dit geldt dus meestal ook voor de kookplaat en spoelbak. U moet hier ook rekening houden met de maten van de kookplaat en spoelbak, dus kunt u het beste ook het zekere bij het onzekere nemen, want u kunt het daarna nog aanpassen met de decoupeerzaag. Maak gebruik van schilderstape wanneer u de randen gaat afkitten. En indien u de randen niet mooi vindt, kunt u gebruikmaken van een kantenband, zodat de randen niet meer zo opvallend zijn.

Monteur

Indien u het gevoel hebt, dat u dit niet zou kunnen doen, zou het zeer verstandig zijn om een monteur dit te laten doen. Het is namelijk niet aan te bevelen om dit zelf te doen wanneer u niet vaker een soortgelijke klus hebt gedaan. Het zal u wel meer geld kosten, echter bent u er dam ook van verzekerd dat het daadwerkelijk goed zal worden gedaan.
© 2014 - 2019 Fenrir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.familyhandyman.com/kitchen/countertops/granite-countertops-how-to-install-granite-tile/view-all

Reageer op het artikel "Een granieten aanrechtblad monteren"

Infoteur: Fenrir
Laatste update: 29-05-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!