InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Overzicht soorten toiletpotten, wc-potten of closetpotten

Overzicht soorten toiletpotten, wc-potten of closetpotten

Toiletpotten zijn er in allerlei soorten en maten te koop. Als u op zoek bent naar een toiletpot, kunt u kiezen uit de klassiekere staande toiletpot of een aan de muur hangende wc-pot met een ingebouwd reservoir. Hieronder een aantal van de mogelijkheden op een rijtje.

Beetje geschiedenis van de toiletgang

De geschiedenis van de toiletpot begint vermoedelijk bij de Minoïers (2000 v.Chr., ontstaan op het eiland Kreta) en toen die cultuur verdwenen was, is er pas weer sinds de komst van de Romeinen sprake van het gebruik van toiletten. De Romeinen hadden destijds al kleine kamertjes, die aangesloten waren op een buizensysteem. Uiteraard alleen voor de rijken. Het gewone volk moest de behoeften in de vrije natuur of op een soort van emmer doen. In deze tijd ontstonden de eerste openbare toiletten, daar de urine in de wasserijen gebruikt kon worden.

In de Middeleeuwen werden in de kastelen de behoeften in een kamertje gedaan, met een uitgang naar de slotgracht. Daar kwam alles in terecht en dat veroorzaakte vele ziekten, daar dit water van de slotgracht ook voor drinkwater gebruikt werd. Het gewone volk was nog steeds aangewezen op de buitenlucht of de emmer. Leeggooien ging dikwijls gewoon op straat.

Het duurde tot de tijd van de Renaissance dat er toiletstoelen gebruikt werden. Stoelen met een gat erin, waar een emmer onder gezet kon worden. De luxere modellen waren voorzien van aardewerken of porseleinen potten. In de diverse woonruimten stonden dan van deze stoelen.
Ook werden in deze tijd nog latrines gebruikt, een houten of stenen plank met een gat erin, die bovenop een goot of sloot gemonteerd werden.

Het staande toilet

We spreken van een staand toilet als de toiletpot op de vloer gemonteerd is. Dit model is al heel lang in Nederland in gebruik en wordt ook wel de klassieke toiletpot genoemd. Het waterreservoir wat voor de spoeling dient, zit er dikwijls aan vast en vormt één geheel met de pot. Bij de eerste staande toiletpotten werd er veelal gebruik gemaakt van een losse stortbak, die hoog aan de muur hing en met een koordje te bedienen was. Daarna kwam de losse stortbak met een reservoir dat net boven de toiletpot hing en met een drukknop te bedienen was.
De uitgang van de toiletpot die naar het riool afwatert, kan onder uit de toiletpot komen of aan de achterkant gesitueerd zijn. Dit is afhankelijk van het model en de mogelijkheden (ruimte) in het toilet.
De laatste tijd zien we het staande toilet weer meer terugkomen in de toiletten, maar dan wel als een mooi vormgegeven design-meubelstuk.

Het hangende toilet

Van een hangend toilet is sprake, als het waterreservoir achter een wand aan het gezicht is onttrokken. De toiletpot is aan deze wand bevestigd en dit heeft een aantal voordelen boven het staande toilet.

De ruimte lijkt door de vrije vloer groter en uit hygiënisch oogpunt is de vloer veel beter schoon te houden. Huisvrouwen (of -mannen) zijn er meestal wel voorstanders van. De kosten van aanleg in een reeds bestaand toilet liggen wel iets hoger en u heeft voldoende ruimte nodig in uw toilet, daar er een extra wand voor gemaakt moet worden.

Het bedieningspaneel voor de spoeling zit in de achterwand weggewerkt en ziet er daardoor veel strakker en moderner uit.

Diep- of vlakspoel toilet

Bij toiletpotten maken we een onderscheid in diepspoel toiletten of vlakspoel toiletten. Het verschil zit hem in de vorm van de toiletpot.

Diepspoel toiletten hebben een trechtervormige bodem waar de ontlasting direct in het water terechtkomt. Voordeel is dat er minder onprettige geuren vrij kunnen komen en de pot schoner blijft. Het nadeel is dat er, doordat de ontlasting lager in het water plonst, er wat meer gespetterd zal worden. Voor medische inspectie van de ontlasting is dit model ook minder geschikt.

Vlakspoel toiletten hebben een vlakke bodem met een ondiepe uitholling waar altijd wat water in blijft staan. Ontlasting die erop terecht komt zal minder spetteren, maar wel wat meer geurtjes afgeven, daar de ontlasting maar gedeeltelijk in het water ligt.

Toiletverhogers

Van een verhoogd toilet wordt gesproken als het toilet 4 tot 10 cm hoger is dan de meest gangbare standaard hoogte. Dit kan nodig zijn bij lange mensen of mensen die slecht krom kunnen. Of u een verhoogd toilet aanschaft blijft een persoonlijke keuze, die ook afhankelijk is van welke personen er allemaal gebruik van moeten gaan maken.

Een bestaand toilet kan ook verhoogd worden door middel van een toiletverhoger. Toiletverhogers zijn er in vaste en losse uitvoeringen en zelfs met armleuningen te koop. Er zijn trouwens ook in hoogte verstelbare toiletten en toiletten met een opsta-mechanisme in de handel. Hiervoor zult u vermoedelijk het beste naar een medische speciaalzaak kunnen gaan. Het voordeel is dat ze u daar gericht van advies kunnen dienen.

Verder dient u er rekening mee te houden dat u door een verhoogd toilet, last kunt krijgen van een wat moeilijkere stoelgang.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Klussen: lekkende wc repareren / doorlopende wc reparerenKlussen: lekkende wc repareren / doorlopende wc reparerenEen lekkage van de stortbak is hinderlijk maar nog vrij goed te verhelpen. Wanneer de lekkage van onder de wc-pot komt m…
Badkamersanitair kiezenBadkamersanitair kiezenBij het kiezen van badkamersanitair komt het niet alleen aan op vorm en kleur. Welke modellen u ook kiest, u zult ook me…
Zelf een toilet vervangenHet vervangen van een toilet is gemakkelijk zelf te doen. Je kunt natuurlijk een vakman inhuren als je het niet zelf wil…
Energiebesparing en zuinig met water in de duurzame badkamerEnergiebesparing en zuinig met water in de duurzame badkamerWanneer het tijd wordt voor een nieuwe badkamer wordt steeds vaker gekeken naar duurzaamheid. Energiebesparing, waterbes…
Aanschaf van een hangend toiletEen hangend toilet is niet alleen mooi, maar vaak ook erg praktisch. Wie zijn badkamer wil verbouwen kiest tegenwoordig…

Reageer op het artikel "Overzicht soorten toiletpotten, wc-potten of closetpotten"

Reacties

Claudia, 29-08-2012 13:49 #2
Hoe hoog moet de pot vanaf de grond gemiddeld zijn, ik heb een pot die maar 38 cm. is erg laag dus, net nieuw gekregen van de bouw vereniging. toilet renovatie.
vriendelijke groeten Claudia Reactie infoteur, 29-08-2012
Ik heb even wat gegoogled voor je.
De meningen zijn erg verdeeld en het is dus erg afhankelijk van de samenstelling en lengte van gezinsleden of de gebruikers:

Enkele gevonden maten:
- De hoogte van de toiletpot is afhankelijk van je gezinssamenstelling. De gemiddelde hoogte is 37 cm. Met uitschieters tot een hoogte van 52 cm.

- Voor een gemiddeld persoon (180 cm) is de ideale hoogte van uw toilet 45 centimeter (zonder zitting).

- De meest gebruikelijke hoogte bedraagt 37 centimeter. Deze kan echter oplopen tot 52 centimeter als je de verhoogde zitting meerekent. Voor iedereen geldt er nu eenmaal een optimale hoogte wat de toiletpot betreft. Vooral bij kinderen, senioren en volwassenen met een kleiner of groter dan gemiddelde lengte is een aangepaste hoogte gemakkelijker en comfortabeler. Eventueel kan je een in de hoogte verstelbare toiletpot kiezen zodat voldaan wordt aan de uiteenlopende wensen van de gebruikers ervan.

Claudia, ik hoop dat je er wat mee kunt. Blijkbaar is de 38 cm dus redelijk standaard. Succes met de oplossing.

A. M. V. Harmelen, 17-03-2011 20:55 #1
Bestaan er ook verhoogde closetpotten in diepspoel uitvoering? Reactie infoteur, 18-03-2011
Beste A. Harmelen,
Die bestaan er zonder meer. Voor alle mogelijke uitvoeringen is het beste om even langs een grote bouwmarkt of een speciaalzaak te gaan voor het beste advies in uw situatie.
Voor wat voorbeelden zie o.a.:
http://www.sanitairwinkel.nl/toiletten/staande-toiletten/verhoogde-toiletten/
succes met zoeken, Berrie

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 29-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 2
Schrijf mee!