InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Te lage luchtvochtigheid: een luchtbevochtiger kopen

Te lage luchtvochtigheid: een luchtbevochtiger kopen

Te lage luchtvochtigheid: een luchtbevochtiger kopen Op het gebied van luchtbehandeling zijn er meerdere soorten apparaten verkrijgbaar, die ieder hun specifieke functie hebben. In bepaalde situaties kan de luchtvochtigheid in huis te laag zijn. Een luchtbevochtiger heeft als functie om de luchtvochtigheid in huis te verhogen. Wanneer de luchtvochtigheid in huis namelijk te laag is, dan heeft dit een negatieve invloed op welzijn en gezondheid van de mens.

Betekenis van luchtvochtigheid

Met de luchtvochtigheid wordt bedoeld hoe hoog het percentage waterdamp dat zich bevindt in de lucht is in verhouding tot het maximum aan waterdamp. Hierbij wordt dan uitgegaan van een zekere luchtdruk en temperatuur. In een normaal c.q. gezond binnenklimaat zal de luchtvochtigheid een percentage tussen de 40 % en 60 % hebben en optimaal is een percentage van 50 tot 55 %. Echter door invloeden van het weer, de verwarming en ventilatie kan de luchtvochtigheid veel hoger of lager worden. Een lage luchtvochtigheid kan vooral optreden in de winter wanneer er flink wordt gestookt, maar ook in nieuwbouwwoningen die erg goed geïsoleerd zijn.

Gevolgen van te lage luchtvochtigheid voor de mens

Een luchtvochtigheid die binnenshuis lager is dan 40 %, wordt vaak als niet aangenaam ervaren en kan leiden tot klachten. Wanneer je bijvoorbeeld in de winter flink stookt, dan kan de luchtvochtigheid in die ruimte behoorlijk dalen, waardoor het wel warm is, maar niet aangenaam vertoeven in die ruimte. Je kunt dan last krijgen van met name je luchtwegen, maar ook droge ogen, keelpijn, een droge huid en een droge neus kunnen gevolgen zijn van een te droge lucht. Ook houten meubels en bepaalde muziekinstrumenten kunnen schade ondervinden van een te droge lucht omdat het hout dan krimpt. Op dat moment kan een luchtbevochtiger uitkomst bieden.

Soorten luchtbevochtigers

Er zijn twee soorten luchtbevochtigers die onderscheiden worden door de manier van bevochtiging, namelijk de stoomluchtbevochtiger en de koudwaterverdamper.
  • Een stoomluchtbevochtiger bevat een waterreservoir en dit water wordt in het stoomgedeelte omgezet in stoom. Deze stoom komt vrij en zo wordt de luchtvochtigheid vergroot. Deze methode is zeer effectief en heeft als voordeel dat er geen waterdruppeltjes worden verspreid.
  • De koudwaterverdamper heeft eveneens een waterreservoir en beschikt over een ventilator die droge lucht uit de ruimte aanzuigt. Deze droge lucht gaat door een bevochtigingfilter en wordt daarna als vochtigere lucht weer de ruimte ingeblazen.

Aandachtspunten bij aankoop van een luchtbevochtiger

Wanneer je een luchtbevochtiger koopt, dan moet je altijd aandacht besteden aan de capaciteit ervan. Deze moet voldoende zijn voor de ruimte waarin de lucht vochtiger moet worden. Daarnaast moet je natuurlijk nog een keuze maken voor de genoemde systemen. Ook zijn er heel wat merken op de markt, zoals Medisana, Honeywell, Princess en Boneco waartussen je kunt kiezen en last but not least zal ook de prijs een rol van betekenis bij je keuze spelen. De prijs heeft ook met de capaciteit, het merk en het systeem te maken en varieert van enkele tientjes tot enkele honderden euro’s.

Luchtbevochtiger en voorkomen legionella

Wanneer je een luchtbevochtiger in huis hebt, dan is het aan te raden om deze volgens de instructie van de fabrikant schoon te maken. Daarnaast is het ook van belang om als je de luchtbevochtiger een tijdje niet gebruikt, het waterreservoir te legen. Wanneer het water namelijk blijft staan en je gebruikt de luchtbevochtiger na een tijdje weer, dan kunnen er zich bacteriën hebben ontwikkeld die tot legionella kunnen leiden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Te lage luchtvochtigheid: een luchtbevochtiger kopen"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 08-05-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!