InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Kalkaanslag op uw sanitair voorkomen en verwijderen

Kalkaanslag op uw sanitair voorkomen en verwijderen

Kalkaanslag is een veel voorkomend probleem op sanitair. Wastafels, douches, kranen en toiletpotten hebben veel te lijden door kalk dat in het water zit. Hieronder een aantal tips om daar wat aan te doen.

Hoe ontstaat kalkaanslag?

Het water dat in onze waterleiding zit bevat kalk. Die kalk zet zich af op uw sanitair, de tegels en de kranen als het water opdroogt. Het resultaat is dat die oppervlakken er dof uitzien op het moment dat het water verdampt is.

De hoeveelheid kalk in het water wordt de hardheid van het water genoemd. Heeft u hard water, dan bevat het dus veel kalk. De waterhardheid wordt uitgedrukt in Duitse hardheid (dH of soms °dH) Dit geeft de hoeveelheid kalk in drinkwater aan.

Hiervoor hanteren waterleidingbedrijven de onderstaande indeling. Kalksteenvorming vindt plaats rond 3 dH.

Indeling in hardheid:

  • 0 tot 4 dH zeer zacht water
  • 4 tot 8 dH zacht water
  • 8 tot 12 dH gemiddeld water
  • 12 tot 18 dH vrij hard water
  • 18 tot 30 dH hard water
  • >30 dH zeer hard water

Welke hardheid het water bij u in de omgeving heeft, is bij uw waterleidingbedrijf op te vragen.

Wat is er aan te doen?

U kunt besluiten een waterontharder te laten installeren, maar dient dan wel rekening te houden met de hoge kosten van de te plaatsen apparatuur. Die zijn afhankelijk van uw persoonlijke situatie en de staat van uw leidingen.

Verder zijn er in de handel diverse middelen te koop om de negatieve uitwerkingen van kalk tegen te gaan of op te lossen.

Wat te doen bij kalkaanslag op tegels:

Bij doffe tegels, veroorzaakt door kalkaanslag, kunt u prima gebruik maken van een doekje met schoonmaakazijn. Ter bescherming van uw handen is het natuurlijk bij alle schoonmaakmiddelen raadzaam om handschoenen te dragen.

Wat te doen bij kalkaanslag op kranen:
Voor kranen kunt u het beste een antikalkmiddel aanschaffen wat er onverdund opgespoten kan worden. Op hardnekkige plaatsen kunt u wat toiletpapier neerleggen en dat goed doordrenken. Op de verpakking goed nalezen hoe lang het produkt er op mag blijven zitten om in te werken. Daarna goed afspoelen en droogmaken.

Zit er veel kalk op moeilijk bereikbare randjes, dan kunt u voorzichtig met een oude tandenborstel nog wat naborstelen of in het uiterste geval met een dun schroevendraaiertje, wat afkrabben. Uiteraard voorzichtig zijn voor krassen op het chrome.

Wat te doen bij kalkaanslag op de douchekop:
De douchekop is goed schoon te maken door deze een nacht in een bakje met schoonmaakazijn te leggen. Bij een ernstige vorm van aanslag kunt u dit bakje ook vullen met een speciaal gekochte kalkreiniger.

Moderne douchekoppen zijn gemaakt van een zacht soort silliconen, waar de kalk door met de vingers over de openingen te wrijven, makkelijk is te verwijderen.
Wat te doen bij kalkaanslag en urinesteen op de toiletpot:
In de rand van de toiletpot kan een combinatie voorkomen van kalkaanslag en urinesteen. Dit is goed te verhelpen door een antikalkmiddel onder de rand te spuiten en dat een tijd in te laten trekken. Daarna met een kunststof schoonmaaksponsje de resten van de aanslag goed schuren en daarna goed afspoelen. Soms moet dit enkele malen herhaald worden, afhankelijk van de hoeveelheid kalk en urinesteen. Nooit een stalen sponsje gebruiken in verband met de krassen die dat veroorzaakt.

Het gebruik van in het toilet hangende toiletblokken, hebben weinig of geen effect op het voorkomen van kalk- of urinesteen aanslag. Dit geeft voornamelijk een frisse geur af.

Het voorkomen van de aanslag

De beste en goedkoopste methode om kalkaanslag te voorkomen, is om na het gebruik van het sanitair, altijd de kranen, tegels, bad of douche uit te drogen. Kalk heeft dan weinig kans om zich aan uw spullen te hechten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zacht water zonder kalk: energiebesparingWater waar kalk in zit zorgt voor meer energieverbruik. Bovendien heb je met hard water ook veel meer shampoo, wasmiddel…
Oma's schoonmaaktipsSchoonmaken, dat doen we allemaal. Maar hoe krijg ik nou die vervelende kalkaanslag weg? Die groene aanslag in de tuin,…
Waterontharder goed voor apparatuurHard leidingwater leidt tot kalkafzetting op sanitair, leidingen, keramiek, chroom en andere materialen. De hardheid van…
Waterontharder: gebruik maken van waterontkalkersWaterontharder: gebruik maken van waterontkalkersDe prijs voor een waterontharder hoeft niet heel duur te zijn. Er zijn verschillende manieren waarop de kosten laag geho…
Schoonmaakazijn is een goedkoop en goed schoonmaakartikelSchoonmaakazijn is een goedkoop en goed schoonmaakartikelDe reclame op de televisie en in de kranten bieden ons dagelijks mogelijkheden om het huis gemakkelijk schoon te maken m…

Reageer op het artikel "Kalkaanslag op uw sanitair voorkomen en verwijderen"

Reacties

Jeroen, 23-02-2013 17:20 #3
Tegenwoordig bestaan er Nano protectors / technologie waarmee je je tegels, glazen douchewanden, kunststof douchewanden kunt beschermen tegen kalkaanslag. Ook bestaan er speciale Nano reinigers. Een uitkomst! omdat kalk zich niet meer kan hechtenů zie asterics.nl

Martine Denckens, 11-09-2012 23:45 #2
Kan u mij laten weten hoe ik het volgende probleem oplos? Heb antikalkmiddel te lang laten intrekken op aluminium kraan. Er zijn nu zwarte kringen die ik niet weg krijg. Hoe/met welk middel kan ik dit verwijderen?

Bedankt Reactie infoteur, 13-09-2012
Helaas weet ik daar het antwoord niet op. Zo te horen is het ingevreten in het aluminium. Misschien licht polijsten met een metalen pannensponsje met zeep (Sorbo) of staalwol. Zal wel kleine krasjes geven, houdt u daar rekening mee.

J. V. Dhamsvoort, 03-05-2011 15:19 #1
Hoi, na het wassen van ruiten van de serre zijn er vooral aan de zijkanten druppels blijven zitten en die druppels zijn bijna niet weg te krijgen. Na infomatie moet de oorzaak daarvan zijn de kalk in het leidingwater. Hoe ik die droge druppels verwijderen en wat moet ik de volgende keer doen om het te voorkomen. Reactie infoteur, 03-05-2011
Een mogelijkheid is het verwijderen d.m.v. Antikal of een gelijkwaardig product. Dit lost de kalkresten op. Lees wel de gebruiksaanwijzingen op de verpakking.

Om kalkdruppels te voorkomen dient u er voor te zorgen dat de ramen goed gedroogd worden na het wassen. Desnoods met een oude handdoek nadrogen. De kalk zit natuurlijk in het water en blijft achter bij het natuurlijke verdampingsproces. Door het nadrogen verwijdert u dus ook de kalk. Succes.

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 06-11-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 3
Schrijf mee!