InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Traagschuim en koudschuim matras: wat is het verschil?

Traagschuim en koudschuim matras: wat is het verschil?

Traagschuim en koudschuim matras: wat is het verschil? Traagschuim en koudschuim zijn materialen die veel worden gebruikt in matrassen. De twee begrippen worden echter vaak met elkaar verward. Er bestaat desalniettemin een wezenlijk verschil tussen traagschuim en koudschuim. Waar traagschuim vooral gebruikt wordt door mensen met gewrichtsklachten is koudschuim juist vaak een uitkomst voor wat zwaarlijviger mensen en mensen die bij andere materialen snel last krijgen van nachtelijk zweten.

Traagschuim en koudschuim matras

Wat is traagschuim?

Traagschuim is de wat beter verkopende naam voor visco-elastisch polyurethaanschuim. De meest kenmerkende eigenschap van dit materiaal is dat het zachter wordt wanneer het in contact komt met lichaamswarmte. Hier zit heel wat wetenschap achter want het mag natuurlijk niet te zacht worden. Door de optimale verhoudingen zal het zich echter binnen een paar seconden naar de contouren van je lichaam vormen zonder dat je er in wegzinkt. Overigens is niet het volledige matras van hetzelfde materiaal gemaakt. Enkel de toplaag is van traagschuim, de rest is gemaakt van een ander materiaal zoals bijvoorbeeld koudschuim of latex.

Het grootste voordeel van een materiaal als traagschuim is dat de druk goed verdeeld wordt. Het is daarom ideaal voor mensen met gewrichtsklachten zoals heupklachten en rugklachten. Er wordt ook wel gezegd dat hierdoor de wervelkolom kan worden uitgelijnd. Let er wel op dat het niet voor ieder type rugklachten goed werkt. Sommige mensen zijn meer gebaat bij een wat harder matras.

Ga je op zoek naar een traagschuim matras dan kun je deze onder diverse namen aantreffen. Andere benamingen voor het materiaal zijn bijvoorbeeld Nasa schuim, memoryfoam, lazyfoam en slow motion foam. De matrassen zijn om de circa twaalf jaar aan vervanging toe.

Wat is koudschuim?

Koudschuim is een materiaal dat weliswaar enigszins op traagschuim lijkt, maar toch zeker niet hetzelfde is. Ook koudschuim wordt gemaakt van polyurethaan, maar het is niet visco-elastisch. De veerkracht van koudschuim is hoog maar het is wat minder zacht dan traagschuim. Het wordt ook wel HR-schuim genoemd.

Het belangrijkste voordeel van koudschuim is dat het goed ventileert. Er is daarom veel vraag naar onder mensen die veel last hebben van nachtelijk zweten of die het gewoon niet graag al te warm hebben tijdens het slapen. Daarnaast is koudschuim de ideale keuze voor de wat zwaarlijviger persoon omdat door de stugheid van het materiaal er de minste kans bestaat dat zich een kuil gaat vormen in het midden van het matras. Met een gemiddelde levensduur van veertien jaar gaan dergelijke matrassen vrij lang mee. Vanwege de antidecubitus-werking wordt het veel in ziekenhuizen gebruikt.

Waar moet je op letten bij aanschaf van een traagschuim matras?

Ga je een traagschuim matras aanschaffen dan is 'soortelijk gewicht' (SG) een belangrijk begrip. Soortelijk gewicht drukt uit hoeveel kilogram materiaal per kubieke meter in het matras is verwerkt. Hoe hoger dit getal is, des te elastischer is het materiaal. Zoals gezegd bestaat een matras niet volledig uit traagschuim maar gaat het enkel om de bovenste laag. Daarbij is het natuurlijk belangrijk om te weten hoe dik die laag is en wat hiervan het soortelijk gewicht is. Heb je eerder een traagschuim matras gehad en lag dit lekker, of wil je wellicht een wat zachter of stugger matras? Dan is het handig het soortelijk gewicht van dit matras te noteren. Een beddenspecialist kan je op basis hiervan dan aanbevelingen doen.

Waar moet je op letten bij aanschaf van een koudschuim matras?

Kies je voor een koudschuim matras, let dan vooral op dat je wel echt met koudschuim te maken hebt. Andere, goedkopere materialen als comfortschuim of polyether willen nog weleens meeliften op de goede naam van koudschuim maar zijn wezenlijk andere materialen. Meestal zie je dit wel terug in de prijs: koudschuim is nu eenmaal niet goedkoop dus als je een matras ziet voor een spotprijsje dan moet je misschien het label nog eens wat beter bestuderen.

Koudschuim heeft altijd een 7-zone indeling. Dit houdt in dat voor elke zone van het lichaam voor een specifieke hardheid is gekozen. De delen van het lichaam dit met het meeste gewicht op het matras drukken krijgen dan bijvoorbeeld de meeste ondersteuning. Dit is ook wat maakt dat het een ideaal matrastype is voor de wat meer corpulente mens. Naast SG wordt bij koudschuim gewerkt met de aanduiding High Resilience (HR). Dit zegt vooral iets over de veerkracht. Geadviseerd wordt om te kiezen voor een matras met een HR tussen de 50 en de 65.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bedden merken - Welk merk bed kies je?Als je een bed wilt kopen kun je uit verschillende merken kiezen. Ieder merk heeft zijn voordelen en nadelen. Vergelijk…
Wat is nu een goed matras voor kinderen?Voor een kind, maar ook voor volwassenen is een goede nachtrust erg belangrijk. Een goede nachtrust zorgt ook voor een g…
Het kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustHet kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustEen matras is een belangrijke factor voor de kwaliteit van je nachtrust. Het is daarom goed om te kijken of je wel op he…
Een nieuw matras: alle soorten en kenmerken op een rijEen nieuw matras: alle soorten en kenmerken op een rijIs uw matras toe aan vervanging? Even een nieuw matras kopen kan, maar verdiept u zich eerst even in de verschillende so…
Waar moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe matrasWaar moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe matrasZes zaken waar je rekening mee moet houden bij het aanschaffen van een nieuwe matras. Wanneer je een showroom binnen loo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vastateparksstaff, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.ravensberger-matrassen.nl/advies/slaapsysteem-matrassoorten-matrasmateriaal-overzicht.html
  • http://www.traagschuim.info/index.php

Reageer op het artikel "Traagschuim en koudschuim matras: wat is het verschil?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 29-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!