InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Traagschuimmatras voor comfort en tegen rugpijn

Traagschuimmatras voor comfort en tegen rugpijn

Traagschuimmatras voor comfort en tegen rugpijn Rugklachten kunnen je hele leven beïnvloeden. Veel mensen hebben overdag pijn in de rug en de rugpijn zorgt er ook voor dat slapen 's nachts een probleem is. Als je dan vervolgens slecht uitgerust aan de dag begint dan is dat ook niet bevorderlijk voor je humeur. Maar wist je dat je bij gebruik van een traagschuimmatras, als alternatief voor het dure Tempur matras, je rugpijn kan verminderen en beter kunt slapen?

Inhoud

Wat is traagschuim?

Traagschuim is een bijzonder type visco-elastisch schuim. Voor traagschuim zijn ook nog diverse andere namen die je vaak in beddenwinkels zult tegenkomen, zo kun je ook spreken van Memory Foam, Lazy Foam of warmtegevoelig foam. Omdat dit type matras is ontwikkeld in samenwerking met NASA (van de ruimtevaart) wordt er ook wel gesproken van Nasa-matrassen. In de jaren 70 van de twintigste eeuw heeft de Nasa zeer veel onderzoek verricht naar ruimtepakken die drukverlagend en drukverdelend kunnen werken om een optimaal comfort te bieden. Het resultaat van dat onderzoek was, dat traagschuim als de meest optimale drukverdeler werkt. Ook de Energy+ (Energy Plus) matrassen doen voor velen wonderen.

Optimale drukverdeling door lichaamswarmte

Het grootste voordeel van dit foammateriaal is dat het bij belasting de drukverdeling regelt. Dit wordt niet beïnvloed door lichaamslengte of lichaamsgewicht. Ook mensen met onder- of overgewicht zijn gebaat bij een matras van Memory Foam. Het materiaal heeft een wisselwerking met de lichaamswarmte. Op die manier heb je een betere doorvering op de plekken waar veel belasting is, en weinig waar er weinig belasting is. Dit is niet alleen van belang voor mensen met rugklachten, maar wie langdurig op een matras moet liggen wegens ziekte, is het ook zeer effectief bij de preventie van doorliggen. Traagschuim matrassen worden om die reden in Nederland ook overal gebruikt in ziekenhuizen, zelfs op de operatietafel.

De matrassen die in de winkel worden verkocht bestaan vrijwel nooit voor 100% uit traagschuim. Het gaat meestal om een laag High Resilience koudschuim (HR44), met daar bovenop een laag traagschuim. Soms kan dat bedriegend werken. Heb je namelijk een laag van slecht 1 cm memory foam, dan werkt dit nauwelijks, maar betaal je er wel een hoge prijs voor. Het is daarom belangrijk om op te letten hoe dik de laag traagschuim is. Door fysiotherapeuten en chyropractici wordt aangeraden om te kiezen voor een matras met ten minste 6 cm traagschuim. Hierbij geldt wel dat mensen met een laag gewicht vaak afkunnen met een iets dunnere laag, en mensen met een kilootje meer, kunnen beter gaan voor een laag traagschuim van ten minste 7 centimeter.

Het is daarnaast ook nog mogelijk om in plaats van een heel matras een zogeheten dekmatras of matrastopper van traagschuim te nemen, al dan niet aangevuld met watten. Een dekmatras is een dun matras dat je bovenop je gewone matras legt. Je doet daar dan gewoon het molton en overtrek overheen zodat het niet heen en weer gaat schuiven.

Kiezen voor hoge of lage dichtheid?

De kwaliteit van traagschuim kun je meten met als maatstaf de dichtheid van de structuur. Des te hoger de dichtheid, hoe beter de duurzaamheid, kwaliteit en comfort van het matras. Dit werkt echter niet oneindig door. Bij een te hoge dichtheid, zoals vaak het geval bij de goedkope memory foammatrassen, is het comfort niet erg hoog.

De prijs van een traagschuim matras is gerelateerd aan de dichtheid van de structuur. Bij veel goedkope traagschuim matrassen ligt de dichtheid zo rond de 55 kg/m3 of nog minder. Dit resulteert in een te zacht matras, dat bovendien niet zo lang mee zal gaan. Al na een jaar zie je dat de matras te ver doorveert en te buigzaam wordt waardoor het alleen maar slecht voor je rug is.

Neem je een duur merk foammatras, dan zie je vaak een zeer hoge structuurdichtheid. De dichtheid van deze matrassen zal in de buurt van de 85 kg/m3 komen. Sommige mensen ervaren dit als prettig, zeker mensen die het snel koud hebben. Het matras wordt er namelijk temperatuurgevoelig door. In de zomer voelt het matras dan als een extra warmte-element, naast de warmte lucht. In de zomer zul je echter merken, dat het matras door de lage temperatuur erg hard blijft. Dit is alleen te reguleren door met de verwarming aan te slapen, wat voor de gezondheid niet bevorderlijk is. Doordat het matras zo'n hoge dichtheid heeft, is veel materiaal nodig, en dat maakt het product duur. Niet iedereen kan het dus betalen.

Voor de meeste mensen geldt dat de ideale een dichtheid ligt rond de 70 kg/m3. Hiervan zijn de voordelen dat de dichtheid bijdraagt aan een goede ventilatie van binnen, waardoor het zowel in de zomer als in de winter comfortabel zal blijven aanvoelen, en je weinig verschil zult merken. Wat je zult maar door de eigenschappen van je matras een hekel krijgen aan zomers weer!

Waar kun je traagschuimmatrassen kopen?

Wanneer je van plan bent een traagschuimmatras aan te schaffen, ga dan naar een gespecialiseerde winkel. Daar hebben de medewerkers de meeste kennis van zaken. De mogelijkheid dit type matras te kopen bij een winkel als IKEA bestaat echter ook. Belangrijk is het om van te voren te vragen of er een mogelijkheid tot proefslapen is. Je kunt de matras dan een aantal weken op proef nemen om te kijken of het iets voor jou is, zonder aanbetaling. Dit kan in je keuze een belangrijke rol spelen, maar is niet overal mogelijk. Voorbeelden van beddenwinkels waar men in dit type matras is gespecialiseerd zijn de volgenden:
  • Medicomfort (Amstelveen en Tilburg)
  • Medische speciaalzaak Mediplus (Breda)
  • Gezondshop (Roosendaal)
  • Vitaal (Utrecht)
  • 50+ speciaalzaak Kwiek (Maastricht)
  • Arc en Ciel (Ulft)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Matrassen van IKEA - wat zijn de ervaringen?Matrassen van IKEA - wat zijn de ervaringen?Een goed matras is belangrijk. Daarom geven mensen er graag veel geld aan uit. IKEA biedt tegen redelijke prijzen versch…
De onzichtbare industrie: Anti foamFoam ofwel schuim is de aanmaak van bubbels tijdens het productieproces. Natuurlijk kennen we schuim ook van de cappucci…
Het kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustHet kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustEen matras is een belangrijke factor voor de kwaliteit van je nachtrust. Het is daarom goed om te kijken of je wel op he…
Een kinderfeestje - Knutselen met Foam ClayEen kinderfeestje - Knutselen met Foam ClayFoam Clay is een zelf hardende klei waar kleine, witte schuimballetjes aan toe zijn gevoegd. Je kunt er voorwerpen van b…
Welke soorten matrassen zijn er - Een matras kiezenSlaapcomfort bestaat uit een goede bedbodem en een goed passend matras. Er zijn verschillende soorten matrassen te koop.…

Reageer op het artikel "Traagschuimmatras voor comfort en tegen rugpijn"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 28-09-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Rugpijn en stuitpijn
Schrijf mee!