InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Voor- en nadelen van huren

Voor- en nadelen van huren

Voor- en nadelen van huren Ik ben zelf iemand die huurt, voornamelijk omdat ik eerst de financiële middelen en zekerheid niet had om een huis te kopen. Voor mij was de keuze dus makkelijk, maar het liefst wil ik toch over gaan over op het kopen van een woning. Wat zijn nu de voor en nadelen? Voordelen van het huren zijn de nadelen van het kopen en andersom.

Voordelen van huren

Er zijn drie algemene voordelen van het huren van een woning in plaats van het kopen.

1. Reparaties en onderhoud

Bij een woning krijg je te maken met reparaties en onderhoud die vaak duur kunnen uitvallen. Het grootste voordeel van het huren is dat je geen kosten hebt aan reparaties en onderhoud. Mochten er problemen optreden als lekkage, dan is de verhuurder verantwoordelijk om dit probleem op te lossen en vooral te betalen. Als huurder heb je hier geen verdere lasten van en alleen maar de voordelen.

2. Vrijheid

Als huurder heb je veel meer vrijheid dan als koper van een huis. Als huurder kun je vaak maandelijks je huurhuis opzeggen en verhuizen. Je hebt ook minder last van woningprijs dalingen en de tijd voordat je een huis eindelijk eens verkocht hebt. Vooral als je net een nieuwe baan hebt in een vreemde stad is het verstandig om eerst te huren, mocht de baan tegenvallen en je weer moet verhuizen.

3. Alleen huur vaste kosten

Een groot voordeel van het huren is dat je weet waar je aan toe bent. Hier zit natuurlijk nog wel een verschil als je inclusief of exclusief huurt. Indien je inclusief huurt hoef je je helemaal geen zorgen te maken over het gebruik van elektriciteit, gas en water, maar ook niet over de gemeentelijke belastingen. Je betaalt namelijk alleen de huurkosten per maand en je weet dat je per jaar een huurverhoging kan verwachten. Als koper sta je elke maand weer voor een verrassing welke rekeningen er nu weer tevoorschijn komen, zeker qua onderhoud en reparaties.

Nadelen van huren

1. Opbouwen vermogen

Het grootste voordeel van het kopen van een eigen huis is het opbouwen van een kapitaal. Als huurder gooi je eigenlijk je geld weg, doordat je geen eigenaar bent van het huis. Als koper los je vaak een gedeelte of de gehele hypotheek af, waardoor je kapitaal toeneemt. Ook in het geval van de stijging van de waarde van het huis kan het kapitaal nog meer toenemen. Uit het verleden blijkt dat huisprijzen toch blijven stijgen over de langere periode.

2. Verbeteringen woning

Een voordeel van het hebben van een eigen huis is het zelf kunnen bepalen om het huis te verbouwen/ te verbeteren. Als je bijvoorbeeld een muur wilt doorbreken of andere ramen wil aanbrengen, heb je hier alle vrijheid toe. Als huurder heb je deze vrijheid niet en moet je de woning weer in originele staat terug brengen wanneer je verhuist. En de mogelijkheid tot verbeteringen van de woning kan ook weer leiden tot kapitaalgroei.

3. Jaarlijkse huurverhogingen

Als koper van een woning weet je wat voor hypotheek is betaald en wat je kosten daaraan zijn. Je hebt op dat gebied meer zekerheid en dus geen last van jaarlijkse huurverhogingen.

Lees verder

© 2010 - 2019 Misterlak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: Hypotheektips voor de koper, verkoper en oversluiter. Jos Koets ISBN 9789081059817

Reageer op het artikel "Voor- en nadelen van huren"

Infoteur: Misterlak
Laatste update: 23-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!