InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huizenprijzen zijn gericht op twee inkomens

Huizenprijzen zijn gericht op twee inkomens

In de periode van 1985 tot 2009 zijn de huizenprijzen sterk gestegen. In 2009 werden de prijzen gecorrigeerd door de kredietcrisis, de situatie in 2012 is echter nog steeds dat partners over het algemeen over een dubbel inkomen moeten beschikken om een gezinswoning te kunnen kopen in de Randstad. In Nederland kunnen wij eigenlijk niet spreken over gemiddelde huizenprijzen. De prijs dat betaalt moet worden voor een huis is namelijk sterk afhankelijk van de regio waar het huis staat. In provincie Groningen kunt u een vrijstaande woning kopen voor € 150.000 met veel grond. Voor een vergelijkbare woning in de Randstad moet u minimaal het dubbele betalen. Over het algemeen geldt in Nederland dat u een bovenmodaal inkomen moet hebben om een gezinswoning te kunnen kopen.

Economie is gericht op twee inkomens

Het wordt in onze samenleving steeds gebruikelijker dat partners beide werken. Hierdoor stijgt het besteedbaar inkomen, dus kunnen wij meer geld uitgeven aan onze woonwensen. De kosten van het dagelijkse bestaan lijken zich aan te passen aan de hogere inkomsten per gezin in vergelijking met het verleden.

Met één modaal inkomen een huis kopen

Het modaal inkomen gerekend over het jaar 2012 bedraagt: € 33.000. In het geval een gezin met een modaal inkomen een huis willen kopen, kunnen ze een hypotheek krijgen voor een bedrag van maximaal € 155.000. Dit is het maximale bedrag, dus als de kosten meegefinancierd moeten worden, moet er gezocht worden naar een huis tussen de € 140.000 en € 145.000. Voor een dergelijk bedrag is er geen huis te vinden in de duurdere regio’s van het land.

Eerst sparen om een huis te kunnen kopen

Eerst gaan sparen om over een aantal jaren een huis te kunnen kopen lijkt een logische optie, maar in de praktijk valt dit vaak tegen. Dit wordt veroorzaakt doordat de huren ook dermate hoog zijn dat een groot deel van het inkomen daaraan op zal gaan. Om een aanbetaling voor een huis te kunnen doen, moet er toch een bedrag opgebouwd worden waar minimaal de bijkomende kosten voor betaald kunnen worden. Een bedrag van een paar duizend euro zal u niet verder helpen.

Een fulltime baan en een parttime baan is vaak de oplossing

Van slechts weinig gezinnen met jonge kinderen werken beide ouders fulltime. Dit is ook logisch, want het is niet wenselijk om de kinderen vijf dagen in de week naar de kinderopvang of de buitenschoolse opvang te brengen. De mooiste verdeling is dat één ouder fulltime werkt (eventueel in vier dagen). De andere ouder werkt twee of drie dagen. Dit maakt een groot verschil wat betreft het bedrag dat aan hypotheek verkregen kan worden.

Hogere hypotheek bij inkomen van anderhalf keer modaal

Uitgaande van een inkomen van 1,5 keer modaal, komen wij op een bruto jaarinkomen van € 49.500. Met dit inkomen kan er een bedrag aan hypotheek verkregen worden van € 240.000. Voor een dergelijk bedrag kan er zelfs een gezinswoning worden gekocht in de duurste regio’s van Nederland. Naast het feit dat de bank het u wil verstrekken, moet u nog wel nagaan of het ook in uw bestedingspatroon gaat passen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huizenprijzen zijn gericht op twee inkomens"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 20-03-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!