InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Minder uitgeven bij kopen of verkopen huis

Minder uitgeven bij kopen of verkopen huis

Minder uitgeven bij kopen of verkopen huis Het kopen en verkopen van een huis zijn kostbare transacties. Er kan veel geld bespaard worden door kritisch te kijken naar de kosten en naar de mogelijkheid om kosten te schrappen. Bij het kopen en verkopen van een huis gaat het om grote bedragen. Naast de transactie zelf moeten er ook veel aanvullende zaken geregeld worden, waar ook weer een rekening aan hangt. Op bijvoorbeeld de makelaarskosten kan bespaard worden, maar ook op de taxatiekosten, notariskosten en de kosten van de inrichting van het huis. Door goed na te denken voordat u kosten maakt, kunt u duizenden euro’s besparen als koper, maar ook als verkoper.

Besparing voor de verkoper – Huis in de verkoop zetten

De meeste verkopers zullen een makelaar inschakelen om het huis te verkopen. Voordat u de makelaar de klus geeft, moet u eerst goed onderhandelen over de hoogte van de bemiddelingskosten. Vaak is er wel een onderhandelingsruimte. Door de courtage iets lager te krijgen, kunt u grote bedragen besparen. U moet ook goede afspraken maken wat er gaat gebeuren op het moment dat u als verkoper besluit om het huis terug te trekken uit de verkoop, of als u uit onvrede overstapt naar een andere makelaar. Het is redelijk dat de makelaar in dat geval uitsluitend de gemaakte kosten in rekening brengt.

Besparing voor de koper – Geen aankoopmakelaar inschakelen

Een aankoopmakelaar inschakelen kan verstandig zijn, maar voegt in bepaalde gevallen niets toe. Bij een tweede bezichtiging kunt u namelijk ook een kennis of familielid inschakelen die kijk heeft op onroerend goed. Deze kan u eventueel behoeden voor een onverstandige aankoop. De onderhandeling over de prijs kunt u ook zelf doen. U moet een duidelijke bodemprijs in gedachten houden en proberen zo laag mogelijk uit te komen.

Besparing voor de koper – kosten overdracht bij de notaris

Bij de meeste transacties, komen de kosten te liggen bij de koper van het huis (kosten koper). U kunt geld besparen door goed te letten op de hoogte van de prijs voor de overdracht bij de notaris. Door vooraf offertes te laten maken, kunt u honderden euro’s besparen. De notaris die u inschakelt, hoeft namelijk niet de plaatselijke notaris te zijn.

Besparing voor de koper – Goedkope taxatie

Vergelijkbaar met de notariskosten, kunt u ook voor de noodzakelijke taxatie een goedkope taxateur kiezen. Voor de financiering moet er een taxatie plaatsvinden. Op het internet kunt u vooraf de tarieven van de taxateurs gaan vergelijken.

Besparing voor de koper – Beste hypotheek

Dit is het belangrijkste onderdeel van het kopen van een huis. U moet de hypotheek kiezen die het beste bij uw situatie past. Een onjuiste hypotheek kiezen, kan u op termijn duizenden euro’s gaan kosten. De beste hypotheek krijgen is een kwestie van zelf vooraf huiswerk doen, en vervolgens afspraken in te plannen met adviseurs. U staat op het punt om een verplichting aan te gaan voor mogelijk een periode van dertig jaar, u kunt veel geld besparen door niet over één nacht ijs te gaan.

Besparing voor de verkoper en de koper – roerende zaken meeverkopen of kopen

Er zijn veel roerende zaken, zoals vitrages, overgordijnen en kasten, die de verkopers niet mee hoeft te hebben naar een ander huis. De partijen doen er verstandig aan om hier een gesprek over aan te gaan. De nieuwe eigenaren moeten hoge kosten maken om zaken weer aan te schaffen, die de verkoper voor een gering bedrag wil laten hangen of laten staan.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Minder uitgeven bij kopen of verkopen huis"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 11-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!