InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis kopen: hoe een optie nemen op de aankoop van 'n woning?

Huis kopen: hoe een optie nemen op de aankoop van 'n woning?

Huis kopen: hoe een optie nemen op de aankoop van 'n woning? Stel je hebt een mooi huis of appartement gezien dat je wilt kopen, maar je wilt er toch nog even over nadenken. Je wilt er eens over praten met je partner en je wilt alles eens laten bezinken. Dan kan je een aankoopoptie nemen op een woning. In dat geval heb je het recht om een onroerend goed te kopen in een bepaalde periode. Door die optie kan de verkoper de woning in de overeengekomen periode niet verkopen aan een andere kandidaat-koper. Als je de optie licht, dan vindt de koop van de woning plaats. Voor zowel de verkoper als de kandidaat-koper kan het nuttig zijn om assistentie te vragen van een makelaar in vastgoed. Hoeveel bedraagt de kostprijs van een optie en wat zijn de voorwaarden? En wat als de koper zelf een bod uitbrengt?

Huis kopen

Stel je hebt een bepaalde woning op het oog om te kopen, zoals een huis of een appartement. Je spreekt af met de verkoper om de woning te bekijken en de woning blijkt grotendeels aan je verlangens en eisen te voldoen, maar toch wil je eerst nog wat bedenktijd. Zo kan het zijn dat je eerst nog met je partner wil overleggen of dat je bijkomende informatie wilt verkrijgen. Bovendien wil je ook wat extra tijd om advies te vragen aan je bank en te bekijken wat de mogelijkheden zijn om een hypotheek te nemen. In dat geval kan je een aankoopoptie nemen om tijd te winnen.

Optie op woning: rechten

Als je als koper wat bedenktijd wilt en terzelfdertijd ook wilt verhinderen dat de verkoper het onroerend goed aan een andere koper verkoopt, dan kan je kiezen voor de aankoopoptie. De optie om een huis aan te kopen geeft je als kandidaat-koper het recht om tijdens een bepaalde periode de woning te kopen tegen vooraf gemaakte voorwaarden. Tegelijk heeft de verkoper de verplichting om in diezelfde periode het onroerend goed niet aan een andere koper te verkopen.

Vergoeding verkoper

Een optie is niet iets waar een verkoper zomaar meteen mee akkoord zal gaan. De verkoper weet immers nooit met zekerheid of de geïnteresseerde kandidaat-koper ook daadwerkelijk het onroerend goed zal kopen, hoe enthousiast hij ook is. In de periode die afgesproken wordt om de optie van kracht te laten zijn, kan de verkoper ook niet verkopen aan anderen, dus misloopt hij op die manier de winst van een eventuele verkoop. Daarom zal de verkoper hiervoor een vergoeding eisen. Een optie geeft je als kandidaat-koper dus wel wat rechten en mogelijkheden maar er hangt dus ook een prijskaartje aan vast.

Kostprijs aankoopoptie

Verkoper en kandidaat-koper kunnen een prijs overeenkomen waartegen de optie verleend zal worden. Wanneer de koper uiteindelijk beslist om het onroerend goed te kopen, dan zal de kostprijs van de optie afgetrokken worden van de totale koopprijs van de woning. Als de kandidaat-koper de woning niet koopt, dan kan de verkoper het bedrag van de optieprijs voor zich houden. Dit is als het ware een tegemoetkoming voor de verkoper omdat hij gedurende de afgesproken periode de woning niet heeft kunnen verkopen aan een andere koper.

Wat moet er in de aankoopoptie?

Koper en verkoper van de woning moeten er op letten dat alle belangrijke gegevens in de overeenkomst van aankoopoptie vermeld worden, zoals:
  • gegevens onroerend goed
  • gegevens koper en verkoper
  • prijs optie
  • termijn optie
  • voorwaarden van het lichten van de optie
  • voorwaarden van de verkoop als de optie gelicht wordt

Bod van de koper

Een tegenovergestelde manier om een koop tot stand te brengen, is het bod van de koper. Waar bij de optie de koper bedenktijd krijgt om de koop al dan niet te laten plaatsvinden, is het in dit geval aan de verkoper om na te denken over de geboden koopprijs door de koper. Ook hier is het van belang om duidelijk een termijn af te spreken waarin het bod zal gelden en wat de voorwaarden zullen zijn bij de eventuele koop van de woning.

Assistentie vastgoedmakelaar

Makelaars zijn experten in vastgoed die professioneel met de materie van kopen en verkopen bezig zijn. Ze zijn dus goed op de hoogte van de kneepjes van het vak als het aankomt op de details in verband met een koopoptie, het uitbrengen van een bod, en eventuele vergoedingen en prijzen. Daarom is het zowel voor de verkoper als de kandidaat-koper raadzaam om bij het overeenkomen van een optie, het uitbrengen van een bod en bij de globale procedure van het kopen van een huis een beroep te doen op een makelaar in vastgoed. Online kan je offertes vinden van makelaars in jouw regio.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lijfrente: hoe kan je een huis kopen op lijfrente?Lijfrente: hoe kan je een huis kopen op lijfrente?De meeste mensen gaan een hypotheek aan om een huis te kopen. Geld lenen bij de bank is de bekendste vorm om een woning…
Geen overdrachtsbelasting bij verkoop huis binnen drie jaarGeen overdrachtsbelasting bij verkoop huis binnen drie jaarSinds 1 september 2012 is er geen overdrachtsbelasting meer verschuldigd bij het doorverkopen van een huis binnen een pe…
Huis kopen: wat is de taak van de aankoopmakelaar?Huis kopen: wat is de taak van de aankoopmakelaar?Waar moet je beginnen als je eens hebt beslist om een woning te kopen? En waarop moet je letten bij de bezichtiging van…
Huis kopen: welke bijkomende kosten zijn er bij de aankoop?Huis kopen: welke bijkomende kosten zijn er bij de aankoop?De belangrijkste kosten bij de aankoop van een huis of appartement zijn de kosten van de hypotheek. De hypotheekverstrek…
Je huis verkopen op lijfrente: hoe werkt dat?Je huis verkopen op lijfrente: hoe werkt dat?Voor wie zijn huis wil verkopen en er toch nog in wil blijven wonen, is de verkoop op lijfrente een goede oplossing. Je…
Bronnen en referenties
  • http://www.encyclo.nl/begrip/optie, bezocht op 16/06/2015.
  • http://www.standaard.be/cnt/dmf20130906_00728838, bezocht op 16/06/2015.
  • http://www.mijnhuiskopen.be/, bezocht op 16/06/2015.
  • http://www.infotalia.com/nld/wonen/immo/kopen/koop_detail.asp?id=605, bezocht op 16/06/2015.

Reageer op het artikel "Huis kopen: hoe een optie nemen op de aankoop van 'n woning?"

Reactie

Chantal Maurer, 15-06-2015 20:40 #1
Ik ben blij met dit artikel, er is heel weinig te vinden over een koopoptie. Ik heb een vraag over de vergoeding die je als verkoper kan eisen. Waar moet ik in dat geval aan denken? Zijn dit vaste vergoedingen of percentagegewijs? Ik vind het lastig dit mijn verkoopmakelaar te vragen want deze wint er ook bij en ik zit in feite dus met een soort van tegenstrijdig belang. Mij is deze optie voorgelegd, maar er is niet gesproken over een vergoeding/mindering van dat bedrag op de nog af te spreken verkoopprijs. Daar op vervolgend vraag ik mij af of als je dit afspreekt gedurende 4 maanden tegen een x bedrag en de koper wil na die 4 maanden de optie verlengen voor weer 4 maanden, je dan eveneens het bedrag wederom voor die 4 maanden mag eisen. Daarbij lijkt mij wel dat bij uiteindelijke verkoop het totaalbedrag in mindering komt van de afgesproken koopprijs. Klopt dat? Reactie infoteur, 16-06-2015
Geachte Mevrouw,

Als vergoeding voor het aanvaarden van de koopoptie op uw woning kan u desgewenst een vast bedrag of een percentueel bedrag overeenkomen met de kandidaat-koper. Vermits u al een beroep doet op een verkoopmakelaar zal deze wel een bepaald bedrag voorstellen. De verkoopmakelaar zal vanzelfsprekend wel een commissie nemen en er ook bij winnen, maar dat lijkt nu eenmaal deel uitmakend van de overeenkomst tussen een verkoper en een verkoopmakelaar. Best informeert u zich toch even over de vergoeding/mindering van het bedrag van de optie op de verkoopprijs, zodat u op de hoogte bent van alle details.

Doorgaans wordt een optie op een woning niet zo heel lang overeengekomen; meestal gaat het om enkele dagen of weken. Vier maanden voor een optie op een woning lijkt dan ook relatief lang. Of de koopoptie op het huis verlengd kan worden hangt af van wat de betrokken partijen kunnen overeenkomen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-10-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning kopen
Reacties: 1
Schrijf mee!