InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Prefab woningen prijs: Wat kost een prefab huis eigenlijk?

Prefab woningen prijs: Wat kost een prefab huis eigenlijk?

Je eigen huis bouwen is natuurlijk heel aantrekkelijk. Maar zelf een woning bouwen is aan de dure kant. Wanneer je jouw eigen huis wilt ontwerpen en bouwen voor een redelijke prijs, bestaat er ook nog een alternatief. Met een cataloguswoning ofwel prefab woning kun je een huis ontwerpen naar je eigen smaak en het ook nog eens voordelig en snel laten bouwen. Wat is een prefab huis, wat is de prijs van een kant-en-klare woning en wat moet je weten voordat je eraan begint?

Wat is een prefab huis ofwel een cataloguswoning?

Een prefab woning, is een semi-maatwerk huis in een vooraf bepaalde stijl. Aanbieders van prefabwoningen bieden verschillende typen huizen aan, van villa's tot bungalows, notariswoningen en boerderijen, waarbij je nog heel veel vrije keuze hebt in de details, kleuren en afwerking. Wanneer je op die manier jouw ideale huis hebt ontworpen, wordt het huis geplaatst op jouw bouwkavel. De bouwtijd van een cataloguswoning is relatief kort, omdat er veel gebruik wordt gemaakt van vaste en tevoren geprepareerde elementen waardoor er vergeleken met nieuwbouw relatief erg snel kan worden gewerkt.

Wat zijn de voordelen en nadelen van een prefab woning?

Een prefab huis is relatief goedkoop en het kan in veel kortere tijd worden gebouwd dan een nieuwbouw woning of volledig zelf ontworpen huis. Toch heb je enorm veel vrijheid in hoe jouw toekomstige huis er komt uit te zien en kan het de competitie aangaan met een huis dat je door een architect laat ontwerpen. Ook weet je precies waar je aan toe bent voor wat betreft de kosten voor het bouwen en afwerken. Het enige nadeel kan zijn dat een cataloguswoning wel moet passen in het omgevingsbeleid van de gemeente maar hetzelfde geldt natuurlijk voor een volledig zelf gebouwd en ontworpen huis.

Wat kost een cataloguswoning of prefab huis precies?

Eerst moet je zorgen voor een geschikte bouwkavel, waar je een prefab woning mag neerzetten. De kosten voor de kavel vormen over het algemeen het grootste deel van de investering die je moet doen. Je moet hierbij denken aan een aankoopprijs van tussen de 200.000 EUR en 300.000 EUR afhankelijk van de regio. Een prefab woning plaatsen en afwerken kost gemiddeld nog eens ongeveer 250.000 EUR. Voor dat geld heb je dan wel echt een groot, nieuw huis dat helemaal naar jouw smaak is ontworpen en afgewerkt op een grote kavel van zo'n 500 vierkante meter.

Waar moet je op letten, wanneer je een prefab woning wilt gaan bouwen?

  • Koop een geschikte kavel en houd bij je ontwerp rekening met de omgeving en plaatsing van de toekomstige prefab woning op die kavel
  • Kies een betrouwbare en ervaren aanbieder van cataloguswoningen en orienteer je op de mogelijkheden van de verschillende aanbieders op de markt
  • Veel aanbieders bieden brochures aan, waarin je de mogelijkheden visueel goed kunt bekijken, of bieden de mogelijjkheid tot online ontwerpen van je droomhuis. Maak hier gebruik van.
  • Besteed genoeg tijd aan het ontwerp en je voorkeuren voor kleurstelling en opties als deuren, ramen, dak of bijvoorbeeld een uitbouw
  • Houd er rekening mee dat aanvullende opties in je ontwero ook meer kosten, ook hier betaal je voor luxe en extra's
  • Houd ook rekening met ontwerpkosten voor de binnenkant van de woning (badkamer, keuken, deurstijlen etc) bij het berekenen van de kosten voor het totale ontwerp

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bizarre prefab woningen en prefab woningbouwPrefab woningbouw is dankzij de korte bouwtijd en de innovatieve bouwmethode een stuk goedkoper dan de bouw van normale…
Bouwen: gebruik maken van prefabBouwen: gebruik maken van prefabPrefab is een veelgebruikte vorm in de bouw. Deze manier van bouwen is een stuk goedkoper dan andere manier van bouwen.…
Huis bouwen: Wat zijn de kosten voor bouwen van een huis?Wat kost het nou eigenlijk om zelf een huis te bouwen? En wat kost het om een huis voor je te laten bouwen? Wat kost een…
Dakraam of dakkapelDakraam of dakkapelEen zolder zonder raam of met klein raampje is over het algemeen donker en somber. Wil je er een lichte hobbyruimte, sla…
Cataloguswoning: Kant en klaar huis op maat voor weinig geldZelf een huis bouwen is heel erg aanlokkelijk. Maar het is ook duur en bovendien niet eenvoudig. Nieuwbouw is een altern…
Bronnen en referenties
  • Cataloguswoning: Kant en klaar huis op maat voor weinig geld (Infonu, eigen copyright sterretje999)

Reageer op het artikel "Prefab woningen prijs: Wat kost een prefab huis eigenlijk?"

Reacties

Steffen Boskma, 13-11-2014 17:11 #2
Ik ben op zoek naar een prefab huis en kan er 1 krijgen voor 90.000, dit lijkt mij erg goedkoop maar alles lijkt ok, iemand ervaringen met deze manier van bouwen? Uit bovenstaand artikelen krijg ik het idee dat het heel goed is alleen de prijzen die hier genoemd worden zijn een stuk hoger.

Donaldone (infoteur), 03-12-2013 12:45 #1
Waar vind je catalogus voor gelijk vloers woningen, bijvoorbeeld een kleine bungalow?

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 07-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Huis Bouwen
Reacties: 2
Schrijf mee!