InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Wat is overdrachtsbelasting?

Wat is overdrachtsbelasting?

Wat is overdrachtsbelasting? Bij het kopen van een bestaande woning, bent u overdrachtsbelasting verschuldigd. De belasting wordt geheven over de koopsom van het huis. Indien een huis onder de condities kosten koper wordt gekocht, wordt de overdrachtsbelasting gedragen door de koper. Bij vrij op naam, worden de kosten gedragen door de verkoper. Overdrachtsbelasting is een heffing over de koopsom bij het overdragen van een koophuis. De heffing is sinds juni 2011 verlaagd naar 2 procent.

Hoeveel overdrachtsbelasting moet u betalen bij het kopen van een huis?

De overdrachtsbelasting wordt berekend over de koopsom van het huis. Een bedrag dat eventueel betaald is voor het overnemen van roerende zaken (zoals kasten, gordijnen en meubilair) wordt niet bezwaard met overdrachtsbelasting. De heffing moet voldaan worden bij het overdragen van het eigendom bij de notaris.

Verlaging overdrachtsbelasting

Om de huizenmarkt een impuls te geven, heeft de overheid per juni 2011 besloten om de overdrachtsbelasting tijdelijk te verlagen naar 2 procent. Hierdoor hoopten ze dat er meer huizen verkocht gingen worden en dat hierdoor de huizenprijzen weer gingen stijgen. Dit effect is echter uitgebleven. Per april 2012 is toch besloten om de overdrachtsbelasting op 2 procent te houden.

Hoe is de overdrachtsbelasting ontstaat?

De oorsprong van de overdrachtsbelasting ligt in de tijd van de Spaanse overheersing. In die tijd is de Tiende penning ingevoerd. De heffing bedroeg 10 procent over de verkopen van roerende zaken. Er werd ook een vergelijkbare belasting geheven over de verkoop van onroerende zaken (voorloper van de overdrachtsbelasting). De heffing hierover bedroeg 5 procent. In de loop der jaren is de heffing verhoogd naar 6 procent, en vervolgens verlaagd naar 2 procent.

Overdrachtsbelasting is de grootste veroorzaker van de hoge kosten bij het kopen van een huis geweest

De overdrachtsbelasting zorgde in het verleden voor hoge aankoopkosten bij het kopen van een huis. Een koper van een bestaande huis moest ongeveer rekening houden met 10 procent aan bijkomende kosten. Dit werd grotendeels veroorzaakt door de overdrachtsbelasting van 6 procent, en daarnaast de kosten voor de notaris en de kosten om de hypotheek tot stand te brengen (onder andere de afsluitprovisie en de kosten om het huis te taxeren). Door de verlaging van de overdrachtsbelasting is een groot deel van het kostenverhogend effect weggenomen.

Hoogte van overdrachtsbelasting in omringende landen

In België hebben ze een vergelijkbare heffing, namelijk schrijfrecht. Zij hebben in het Vlaams Gewest, groot en klein schrijfrecht. Hoge inkomens moeten groot schrijfrecht betalen bij het kopen van een huis (10 procent heffing). Onder voorwaarden wordt klein schrijfrecht in rekening gebracht (5 procent). In Duitsland moet de koper van een huis ook een soort overdrachtsbelasting betalen. De heffing bedraagt 3,5 procent. In Frankrijk en Spanje is de hoogte van het overdrachtsbelasting vergelijkbaar met de Nederlandse heffing.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is overdrachtsbelasting?"

Reactie

J. M. van Vught, 03-03-2016 23:27 #1
De vraag is mijn zoon heeft geen overdrachtsbelasting betaald (6%) toen hij een gedeelte van de boerderij kocht als woonhuis. Maar verder alles netjes betaald en nu na al die jaren (meer dan 10) ben ik nog steeds op papier eigenaar van die woning en ook bij de belasting en gemeente heb een paar keer bezwaar gemaakt en het antwoord is dat ik op papier eigenaar ben en dat ook blijf. Zelf begrijp ik dat standpunt niet. Is daar echt niets aan te doen. De 6% overdrachtsbelasting heb ik bij de notaris laten beschrijven dat het betaald wordt na mijn overlijden uit de erfenis waarschijnlijk. Wat is de oplossing?

Infoteur: Juul
Laatste update: 05-05-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!