InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Veel gebruikte termen bij het huren van een huis

Veel gebruikte termen bij het huren van een huis

Veel gebruikte termen bij het huren van een huis Bij het huren van een huis komt u termen tegen waarvan u de betekenis moet weten. In dit artikel treft u toelichting aan op de meest gebruikte termen. Het aantal mensen met een eigen huis neemt nog steeds toe. Toch woont iets minder dan de helft van de gezinnen in een huurhuis. Het huren van een huis in plaats van kopen, biedt voordelen. Eén van de grootste voordelen is, dat u niet verantwoordelijk bent voor het onderhouden van het huis. De waarde van een koophuis stijgt over het algemeen, maar bij daling van de huizenprijzen kunnen huiseigenaren geconfronteerd worden met schulden na het verkopen van het huis.

Wat is een waarborgsom?

De verhuurder kan een waarborgsom eisen van de huurder. Dit geld biedt de verhuurder financiële zekerheid, want de huurder krijgt dit geld pas weer terug wanneer de huurovereenkomst beëindigd is, en het huis niet beschadigd is. De hoogte van het bedrag mag de verhuurder zelf bepalen, maar het moet wel om een redelijk bedrag gaan. In het verleden is gebleken dat een bedrag van drie maanden huur als redelijk wordt gezien door rechters. Bij het beëindigen van de huurovereenkomst krijgt de huurders dit bedrag terug.

Wat is sleutelgeld?

In bepaalde gevallen wordt de huurder gevraagd om sleutelgeld in ruil voor de sleutel. Sleutelgeld kan ook worden gevraagd door de vertrekkende verhuurder. Het is wettelijk niet toegestaan om sleutelgeld te vragen. Betaalde sleutelgeld kan worden teruggevorderd via de rechter. U moet wel aan kunnen tonen dat u het bedrag hebt betaald. Het komt ook voor dat bemiddelaars een dergelijk bedrag in rekening brengen.

Wat zijn overnamekosten?

Een vertrekkende huurder kan ten behoeve van de nieuwe huurder, zaken achterlaten in het huis. Hierbij kunt u denken aan vitrages die blijven hangen of klerenkasten die blijven staan. Dit bedrag moet de nieuwe huurder betalen aan de vertrekkende huurder. De nieuwe huurder kan niet verplicht worden gesteld om zaken over te nemen. In dat geval moet de vertrekkende huurder de spullen meenemen of in overleg met de nieuwe huurder, de spullen laten staan of hangen.

Zaken die vastzitten aan het huis en niet zonder schade verwijderd kunnen worden, vormen een onderdeel van het huis. De vertrekkende huurder mag eigen aangebrachte verbeteringen verwijderen uit het huis, maar het moet wel in de staat worden teruggebracht waarin het huis zich bevond bij het aangaan van de huurovereenkomst.

Wat is een huurovereenkomst?

In de huurovereenkomst worden de gemaakte afspraken tussen de huurder en de verhuurder vastgelegd. Het is niet verplicht om de huurafspraken schriftelijk vast te leggen, maar het is wel aan te raden. Dit voorkomt dat er later verschil van mening ontstaat over de inhoud van de overeenkomst. In de huurovereenkomst kan een einddatum worden opgenomen. In dat geval is het een huurovereenkomst voor bepaalde tijd.

De huurder en de verhuurder kunnen niet voor de einddatum het contract opzeggen. Dit is anders als beide partijen het contract tussentijds willen beëindigen. Ondanks dat het een tijdelijk contract is met een einddatum, is het nog wel noodzakelijk om de overeenkomst schriftelijk met een aangetekende brief op te zeggen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Veel gebruikte termen bij het huren van een huis"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 29-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!