InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Wat is een waarborgsom?

Wat is een waarborgsom?

Na het tekenen van een voorlopig koopcontract, hebben de verkopers en de kopers onderling een akkoord bereikt. De afspraken worden vastgelegd, en de partijen kunnen niet meer onder het contract uit. Om als verkoper meer zekerheid te krijgen, kan overeen gekomen worden dat de koper een waarborgsom gaat storten bij de notaris. Zodra het voorlopig koopcontract is getekend, moet het akkoord nog financieel worden afgewikkeld. Dit gebeurt pas bij de overdracht bij de notaris. Tussen het tekenen van het voorlopig koopcontract en de daadwerkelijke overdracht kunnen soms wel maanden zitten. Door een waarborgsom af te spreken met de koper, bouwt de verkoper een extra zekerheid in.

Wat is een waarborgsom?

Zodra een voorlopig koopcontract zeker is, kan de koper verplichting worden om een waarborgsom te storten. Dit is een bedrag ter grootte van ongeveer 10 procent van het bedrag dat betaalt moet worden voor het huis. Dit bedrag komt overeen met de boetebepaling die in het voorlopig koopcontract vaak wordt opgenomen. Indien de koper de uiteindelijke overdracht niet door kan of wil laten gaan, heeft de verkoper recht op dit percentage van de koopsom. Dit is een extra zekerheid die de verkoper kan inbouwen.

In de praktijk blijkt namelijk vaak dat de boetebepaling niet werkelijk geïncasseerd kan worden, doordat de koper niet over een dergelijk bedrag beschikt. Door het waarborgsom bij de notaris te storten kan de boete eenvoudiger geïncasseerd worden.

Kan de koper vóór de overdracht een bedrag storten vanuit de hypotheek?

Nee, de bank zal het geld pas beschikbaar stellen na de overdracht van het huis bij de notaris. Dit probleem kan verholpen worden door het bedrag niet te storten bij de notaris, maar door een bankgarantie af te geven.

Wanneer moet het waarborgsom voldaan worden bij de notaris?

Dit bedrag hoeft pas voldaan te worden nadat de verkoop zeker is geworden. In eerste instantie gelden er vaak nog ontbindende voorwaarden. Op basis hiervan kan het voorlopig koopcontract nog ontbonden worden tot een bepaalde datum. Nadat deze datum bereikt is, is de koop definitief geworden.

Wat gebeurt er met het waarborgsom bij overdracht van de woning?

Het bedrag aan waarborgsom zal verrekend gaan worden met het nog te betalen bedrag voor de daadwerkelijke overdracht van het huis. In het geval het een bankgarantie betreft, zal deze komen te vervallen.

Hoe moet de verkoper het boetebedrag incasseren als er geen waarborgsom is gestort bij de notaris?

Het is vaak lastig om een dergelijk groot bedrag te verhalen bij de verbreker van de afspraken in de koopovereenkomst. In de praktijk blijkt ook vaak dat de verkoper de koper niet gaan houden aan de verplichting om 10 procent van de koopsom als boete te betalen. De verkoper moet zelf zorgen voor de incasso van het bedrag. Hij kan wel in zijn recht staan, maar daar is het bedrag nog niet mee binnen. Een groot nadeel is dat er waarschijnlijk een juridische getouwtrek gaat beginnen. Gedurende deze periode kan de verkoper het huis niet verkopen aan iemand anders.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een waarborgsom?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 08-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!