InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Appartement en vereniging van eigenaren

Appartement en vereniging van eigenaren

Appartement en vereniging van eigenaren Als je een appartement koopt, dan zul je automatisch lid worden van de Vereniging van eigenaren (VvE). In de VvE zitten alle eigenaren van de appartementen in hetzelfde gebouw. De taak van de VvE is het zorg dragen voor de algemene ruimtes in het gebouw. Dit kan bestaan uit het verzorgen van het onderhoud van de algemene ruimtes, de lift en/of de portiek. Maar ook praktischere zaken zoals verzekering van de opstal kan door de VvE geregeld worden.

Appartement en vereniging van eigenaren

Als je een appartement koopt, dan zul je automatisch lid worden van de Vereniging van eigenaren (VvE). In de VvE zitten alle eigenaren van de appartementen in hetzelfde gebouw. De taak van de VvE is het zorg dragen voor de algemene ruimtes in het gebouw. Dit kan bestaan uit het verzorgen van het onderhoud van de algemene ruimtes, de lift en/of de portiek. Maar ook praktischere zaken zoals verzekering van de opstal kan door de VvE geregeld worden.

Aankoop appartement

Het is goed bij de aankoop van een appartement eerst eens te zien wat de VvE inhoudt, wat de reglementen zijn en wat de daaraan verbonden kosten zijn. Aangezien het een vereniging is, zal er een bestuur zijn, zal periodiek een algemene leden vergadering gehouden worden en moet er jaarlijks rekening en verantwoording afgelegd worden aan de leden.

De VvE moet dus beschikken over een balans, een exploitatierekening en over een begroting voor de komende jaren. Uit deze informatie kun je halen welke kosten jij als eigenaar de komende jaren nog kunt verwachten. Zit daar bijvoorbeeld een groot onderhoud van het dak bij, dan is wellicht de prijs van het appartement te hoog. Als de VvE heeft besloten een renovatie te gaan uitvoeren en daarover is overeenstemming bereikt, moet je als eigenaar meedelen in de kosten van de renovatie.

Reservefonds

Een VvE moet sinds 2005 een reservefonds hebben op de balans. In dit reservefonds reserveert de VvE voor groot onderhoud aan het pand. Voor oudere VvE’s was dit voor 2005 niet verplicht. Deze VvE’s hebben tot mei 2008 de tijd gehad een dergelijk reservefonds te gaan opzetten. Vraag daarom bij de verkoper en/of het bestuur van de VvE naar de stand van zaken met betrekking tot het reservefonds. De notaris zal dit ook doen voordat het appartement aan u wordt overgedragen.

Aan de hand van het meerjarenplan voor het onderhoud van het pand kun je (laten) bepalen of de stand van het reservefonds voldoende is.

Verplichtingen verkoper in de VvE

Informeer bij het bestuur van de VvE of de verkoper heeft voldaan aan zijn of haar verplichtigen in de VvE. Als koper bent u hoofdelijk aansprakelijk voor eventuele schulden aan de VvE van de vorige eigenaar. U moet dan maar zien of u dit geld kunt verhalen op de verkoper. Wederom zal ook de notaris informeren naar de stand van zaken van de verkopende partij en de verplichtingen bij de VvE. Maar je kunt er beter in een vroeger stadium achterkomen.

Informatie VvE

De VvE is een rechtspersoon en moet daarom van de ledenvergadering notulen opstellen. Deze notulen kun je opvragen bij het bestuur van de VvE. Deze notulen kunnen je veel informatie geven over de stand van zaken binnen de VvE en wat de plannen zijn.

Bezitting VvE Box III inkomstenbelasting

Let erop dat je als eigenaar mede-eigenaar bent van het vermogen in de VvE. Fiscaal dien je jouw deel van het vermogen van de VvE aan te geven als bezitting/schuld in je Box III vermogen. Het achterwege laten van deze opgaaf kan tot vervelende discussies leiden met de Belastingdienst.
Gerelateerde artikelen
Inschrijving Vereniging van Eigenaren in HandelsregisterInschrijving Vereniging van Eigenaren in HandelsregisterSinds 1 juli 2008 is de nieuwe Handelsregisterwet in werking getreden. Dit heeft onder andere tot gevolg dat alle vereni…
Vastgoed, een appartement kopen in 2019Vastgoed, een appartement kopen in 2019Een appartement kopen voor uw kind of om deze te verhuren in 2019, maar tegen welke prijs? Het kopen van een appartement…
Woning kopen: appartement of woonhuis kopen?Woning kopen: appartement of woonhuis kopen?Wanneer je hebt besloten dat je graag een woning wilt kopen en wanneer je weet dat het financieel geen probleem is voor…
Voor wie een huis wil kopenHet kopen van een huis is niet zomaar het kopen van een pak suiker. Het is spannend en leuk, maar er komt heel wat bij k…
Welke kosten kan ik aftrekken voor een monumentenpand?Om een monumentaal pand te onderhouden heeft men een dikke portemonnee nodig. Om te zorgen dat het bewonen van een monum…
Bronnen en referenties
  • Folder "Voordat u een appartement koopt" ministerie van Binnenlandse Zaken

Reageer op het artikel "Appartement en vereniging van eigenaren"

Reactie

H. W. Colenbrander, 23-01-2018 19:19 #1
In een VvE-bestuur met 1 voorzitter, 1 secretaris en 1 penningmeester, allen benoemd in een ledenvergadering van de VvE, moet de secretaris wegens persoonlijke omstandigheden tussentijds aftreden. Het bestuur deelt de leden mee dat een oud-secretaris AD INTERIM de functie voorlopig zal waarnemen. Ik meen dat zulks niet kan omdat het Modelreglement van 1992 voorschrijft dat de ledenvergadering de bestuursleden benoemt. M.i.kunnen alleen de overblijvende bestuursleden AD INTERIM de functie van secretaris waarnemen.

Infoteur: Belastingadvies
Gepubliceerd: 30-06-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!