InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis bezichtigen, eerst goed voorbereiden

Huis bezichtigen, eerst goed voorbereiden

Bij een bezichtiging weet u binnen een minuut of het wel of niet het juiste huis is voor u. Dit is ook gelijk het gevaar van bezichtigingen. U gaat een beslissing nemen op basis van de onjuiste redenen. U moet weloverwogen een besluit nemen. Slaap er eerst een nachtje over voordat u gaat bieden op een huis. Een huis kopen is één van de duurste aankopen die u ooit gaat verrichten. Om hierover een beslissing te kunnen nemen, moet u zich goed voorbereiden en goed nadenken voordat u beslissingen neemt. Achteraf kunt u namelijk spijt krijgen van de aankoop, als het huis toch niet helemaal voldoet aan uw eisen. Een huis op een toplocatie en perfect afgewerkt kan u erg aanspreken, maar als er toch grote bezwaren aan zitten, moet u beslissen met uw verstand en niet met uw gevoel.

Goed voorbereid een huis gaan bezichtigen

Voordat u een huis gaat bezichtigen, moet u voor uzelf al een lijst hebben met harde en zachte eisen. Een harde eis is een voorwaarde waar het huis aan moet voldoen. Een zachte eis is een kenmerk dat niet doorslaggevend is om het huis wel of niet aan te kopen. Een harde eis zou kunnen zijn dat het huis minimaal drie slaapkamers moet hebben of dat het huis in een goede bouwkundige staat moet zijn. Een zachte eis zou bijvoorbeeld kunnen zijn een goede afwerking of een parkeerplaats voor de deur.

De eisen die u vooraf op papier zet, moet u zich ook aan gaan houden, of u moet een berekening maken wat het u gaat kosten om het huis wel in de gewenste toestand te krijgen.

Voordat u het huis gaat kopen een bouwkundige keuring laten uitvoeren

U moet een huis altijd bouwkundig laten keuren, zelfs in het geval het huis nog jong is. Tijdens de bouw kunnen er namelijk ook al bouwkundige gebreken zijn veroorzaakt. Als koper hebt u een onderzoeksplicht voordat u een huis koopt. Indien achteraf blijkt dat het huis verborgen gebreken heeft, kunt u de verkoper hierop aanspreken. In de praktijk blijkt echter dat de kans op het verhalen van de kosten op de verkoper klein is. U moet eerst vaak juridische kosten maken om de verkopers aan te kunnen klagen.

Kijk ook kritisch naar de buurt voordat u een huis koopt

Een wijk kan er keurig uit zien, maar na koop kan blijken dat er zich toch situaties voordoen waar u vooraf niet aan gedacht hebt. Door op verschillende tijdstippen in de buurt te gaan kijken, kunt u ondervinden hoe de buurt is.

Ga in gesprek met de buren

Door een keer een gesprek aan te gaan met de buren, kunt u alvast kennismaken met uw potentiele buren, en u kunt ook meer informatie inwinnen over de buurt en over het huis dat u mogelijk gaat kopen.

Vraag vooraf het bedrag op waar de huidige bewoners het huis voor gekocht hebben
Via het Kadaster kunt u het koopbedrag opvragen waarvoor de huidige bewoners het huis hebben gekocht. Dit geeft u ook gelijk een indicatie van het bedrag dat u minimaal moet bieden. De verkopers zullen het huis namelijk niet willen verkopen voor een bedrag dat onder de hypotheekschuld ligt.
Gerelateerde artikelen
Wat is mijn huis nog waard?Op verschillende manieren kunt u de waarde van uw huis proberen te achterhalen. De verkoopwaarde wordt uitsluitend bepaa…
Fouten bij het kopen van een huisFouten bij het kopen van een huisIndien u een huis gaat kopen kunt u zich geen fouten permitteren. Een onjuiste beslissing kan u duizenden euro’s kosten.
Hoe wordt de WOZ-waarde vastgesteld?Hoe wordt de WOZ-waarde vastgesteld?De gemeente is verantwoordelijk voor het vaststellen van de waarde van uw huis op grond van de Wet waardering onroerende…
Wat zijn verborgen gebreken?Het aankopen van een huis is een grote financiële beslissing. Door verborgen gebreken kunt u een huis hebben gekocht die…
Huis verkopen door bezwaren weg te nemenOm het huis te verkopen moeten de verkopers zich meer gaan richten op de mogelijke bezwaren bij bezichtigingen. Bezwaren…

Reageer op het artikel "Huis bezichtigen, eerst goed voorbereiden"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 23-06-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!