InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Wat is mijn huis nog waard?

Wat is mijn huis nog waard?

Op verschillende manieren kunt u de waarde van uw huis proberen te achterhalen. De verkoopwaarde wordt uitsluitend bepaald door de koper van uw huis. Huiseigenaren krijgen jaarlijks een aanslag van de gemeente waaruit blijkt wat volgens de gemeente de waarde is van het huis. De gemeente stelt namelijk de WOZ waarde vast. De WOZ waarde is echter niet de verkoopwaarde van een huis. Deze is namelijk afhankelijk van wat de gek ervoor geeft. De ene potentiële koper heeft er mogelijk slechts 175.000 voor over, terwijl de ander het huis zou willen kopen voor 225.000. Er zijn verschillende manieren om ongeveer de verkoopwaarde van uw huis te achterhalen.

De waarde laten inschatten door een makelaar

Om een indruk te krijgen van de waarde, kunt u een ervaren makelaar inschakelen om een waarde-inschatting te maken. Zij kunnen hun ervaring gebruiken om een goede inschatting te maken. Het huis zal vergeleken moeten worden met de concurrentie, en met vergelijkbare huizen die onlangs verkocht zijn. Het blijft echter slechts een inschatting, want er moet wel een koper zijn die het bedrag voor uw huis over heeft.

Zelf vergelijken met andere huizen

Het is vaak niet lastig om een inschatting van de waarde te krijgen van uw eigen huis. Waarschijnlijk staan er wel vergelijkbare huizen in uw buurt in de verkoop. Deze mensen hebben een vraagprijs op het huis staan, waarvan ze denken dat dit kopers gaat aantrekken. Indien het huis maar niet verkocht wordt, is de vraagprijs mogelijk te hoog. Vervolgens moet u het huis gaan vergelijken met uw eigen. Door bijvoorbeeld een nieuwe keuken en badkamer of meer ruimte in het huis, komt de waarde hoger uit.

Waar zijn vergelijkbare huizen onlangs voor verkocht?

Een vraagprijs op een soortgelijke woning zegt uiteraard nog niet waar het huis voor verkocht gaat worden. U kunt beter van verkochte huizen de verkoopprijs achterhalen. U kunt naar de verkopers stappen en vragen hoeveel ze voor het huis hebben gekregen, maar dat zal over het algemeen niet gewaardeerd worden. Om een goed beeld te krijgen kunt u bij het Kadaster een Koopsommenoverzicht opvragen.

Koopsommenoverzicht opvragen bij het Kadaster

Voor een gering bedrag kunt u nuttige informatie opvragen bij het Kadaster om een beter beeld te krijgen wat kopers voor een huis over hebben in uw omgeving. In dit overzicht staan de verkochte huizen in uw omgeving met daarin vermeld wat het koopsom is geweest, maar ook nadere informatie over het huis zelf. Het gaat hierbij om de meest recente transacties. U kunt zien wat de prijs is, en de eigenschappen vergelijken met uw huis. De eigenschappen zijn:
  • Transactiedatum
  • Perceel oppervlakte
  • Bouwjaar van het huis
  • Inhoud van het huis

Zonder geluk vaart niemand wel

De gegevens die u kunt opvragen kunnen u helpen om de waarde van uw huis vast te stellen, maar het wil nog niet zeggen dat u het huis verkocht gaat krijgen voor dat bedrag. Er zijn genoeg succesverhalen over verkopers die hun huis verkocht hebben binnen één week voor de vraagprijs, maar u moet er rekening mee houden dat u minder geluk gaat hebben. Het verkoopbedrag is pas binnen als de woning is overgedragen op de koper. Met andere woorden: Ga nog geen ander huis kopen, voordat de oude woning verkocht is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.kadasterdata.nl

Reageer op het artikel "Wat is mijn huis nog waard?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 29-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!