InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > In Zweden een huis kopen

In Zweden een huis kopen

In Zweden een huis kopen Een populair emigratieland is Zweden. De meeste mensen die daar een huis gaan kopen, houden het niet aan als tweede huis, maar gaan emigreren. Voor Nederlandse begrippen kunt u zeer ruime huizen kopen met veel grond, voor een aantrekkelijke prijs. Emigreren naar Zweden betekent kiezen voor ruim wonen in een prachtige omgeving. Een huis zoeken en kopen in Zweden zal eenvoudiger zijn in het geval u de taal beheerst. De meeste makelaars zullen ook Engels sprekend zijn, maar dat is zeker niet altijd het geval.

Een huis kopen in Zweden

Op het internet kunt u eenvoudig zoeken naar een huis in Zweden. Tegenwoordig wordt het aanbod steeds toegankelijker voor het grote publiek door het gemak van huizensites. Voor het zoeken kunt u bijvoorbeeld gebruik maken van websites als: Hemnet.se en Boliga.se. Uiteraard is het nog wel lastig zoeken in het geval u de taal niet beheerst. Met enig vertaalwerk, kunt u zich redelijk een beeld vormen van de huizen die worden aangeboden.

U doet er verstandig aan om al zoveel mogelijk informatie uit te zoeken vanuit huis. Door te mailen met de eigenaren of de makelaar kunt u informatie opvragen die voor u doorslaggevend kunnen zijn om het huis wel of niet te bezichtigen. Bij een serieuze zoektocht zou u toch af moeten reizen naar Zweden. Thuis kunt u alvast meerdere interessante opties opzoeken, om te voorkomen dat u slechts voor één huis de reis moet afleggen. Verdiep u met name ook in de ligging van het huis ten opzichte van de voorzieningen.

Waar moet u op letten bij het kopen van een huis in Zweden?

De verkoopprijs is inclusief witgoed. U krijgt naast de keuken, ook de wasmachine, koelkast en dergelijke er gratis bij. Net als bij het kopen van een huis in Nederland moet u zich wel goed verdiepen in de kwaliteit van het huis. Hierbij moet u ook denken aan zaken waar u normaal gesproken niet bij stil staat. Is het huis bijvoorbeeld aangesloten op de riolering en de gemeentelijke waterleiding? Probeer in contact te komen met Nederlanders die al geëmigreerd zijn naar Zweden, om op deze manier informatie in te winnen.

Wat gaat de makelaar u in rekening brengen?

De rekening van de makelaar komt te liggen bij de verkopende partij. De verkopende makelaar vertegenwoordigt ook uw belangen als koper. U doet er wel verstandig aan als Nederlander die de taal niet goed beheerst, om een vertegenwoordiger in te schakelen. Hierbij kunt u denken aan geëmigreerde Nederlanders die nu als beroep buitenlanders begeleiden in het aankopen van een huis en om hulp te bieden bij vragen over emigratie.

Financiering vooraf rond hebben

Voordat u zich gaat begeven op de Zweedse huizenmarkt, moet u goed weten hoe hoog het bedrag is dat u kunt besteden. In dat opzicht moet u goed beslagen ten ijs komen, om te voorkomen dat u een huis koopt en dat later blijkt dat u de hypotheek niet rond kunt krijgen. Voor de financiering komt u terecht bij de Zweedse banken. De Nederlandse banken staan niet te springen om hier een lening voor te verstrekken.

Wanneer hebt u zekerheid dat u het huis hebt gekocht?

U moet een contract tekenen, een mondelinge toezegging is niet rechtsgeldig. Na het tekenen van het contract hebt u nog steeds geen zekerheid dat u het huis ook daadwerkelijk kunt gaan kopen. Pas vanaf het moment dat u tien procent van de koopsom hebt betaald, hebt u zekerheid.

Bouwtechnische keuring is verplicht

In Zweden bent u verplicht om het huis vooraf bouwtechnisch te laten keuren. De kosten die hiervoor worden gerekend zijn hoger dan dat in Nederland gebruikelijk is. De bedragen kunnen oplopen tot 1.000.
Gerelateerde artikelen
Studeren in ZwedenStuderen in ZwedenZweden is een erg mooi land. Je kunt er ook nog eens heel goed studeren. Zweden heeft veel top universiteiten en een gew…
Zweden / SverigeZweden is het grootste land van Scandinavië en is onderdeel van de Noordse Raad en de Europese Unie.
WK voetbal 1958Zweden heeft in 1958 de eer om het WK voor dat jaar te mogen organiseren. Het speelsysteem is voor de laatste keer aange…
Bronnen en referenties
  • Emigreren-naar-zweden.com

Reageer op het artikel "In Zweden een huis kopen"

Reactie

Leo, 14-03-2013 12:32 #1
Het is niet geheel juist dat een bouwtechnische keuring verplicht is. Als koper heeft men "onderzoeksplicht". Dat betekent niet meer dan dat men geacht wordt op de hoogte te zijn van de staat van het huis. Maar op welke wijze men dat bereikt is geheel aan de koper zelf. Een bouwtechnisch onderzoek is uiteraard wel aan te bevelen, maar verplicht is het niet. Het komt ook steeds vaker voor dat dit onderzoek al is gedaan, omdat dit de verkoop kan versnellen.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 22-06-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!