InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > In Frankrijk een huis kopen

In Frankrijk een huis kopen

In Frankrijk een huis kopen Eén van de populairste vakantielanden onder de Nederlanders is Frankrijk. Daarnaast is het ook een populair land om een tweede huis te hebben. Er zijn ongeveer 20.000 Nederlanders met een huis in Frankrijk. Bij het kopen van een huis in Frankrijk moet u wel goed weten wat uw rechten en verplichtingen zijn. In dit artikel treft u een aantal tips aan. In Frankrijk kunt u voor redelijke prijzen, huizen kopen op toplocaties op het platte land. Dit geldt zeker in het geval u het geen probleem vindt om het huis nog op te knappen. Door plannen van de overheid in de eerste helft van 2011, dreigde een strop voor de bezitters van een tweede huis in Frankrijk. Er bestonden plannen om deze huizen extra te gaan belasten, maar in juni 2011 is dit plan weer van tafel geveegd.

Door de kredietcrisis zijn de prijzen naar beneden bijgesteld, maar de dalingen zoals wij dat gezien hebben in Spanje zijn achterwege gebleven.

Huis kopen in Frankrijk, de zoektocht

In het verleden moest u veel moeite doen om een huis te vinden in het buitenland, maar door de opkomst van het internet, kunt u eenvoudiger eerste indrukken op doen. Toch is het nog steeds noodzakelijk om het onroerend goed met eigen ogen te gaan bekijken. De schattige huizen op toplocaties kunnen gebrekkiger zijn dan dat u op het internet kunt zien. U moet niet blind vertrouwen op de gegevens die op het internet staan. Ga niet voor één bezichtiging de reis naar Frankrijk maken, want in de werkelijkheid vallen de huizen vaak tegen.

Zoek eerst zoveel mogelijk vanuit huis uit

Door contact op te nemen met de verkopers of met de makelaar, kunt u al veel informatie inwinnen, zonder dat u naar Frankrijk hoeft af te reizen. In het geval u moet gaan verbouwen, verdiep u dan ook vooraf in de kosten, en informeer naar de noodzakelijke vergunningen. Ook hier geldt weer dat u niet blind moet vertrouwen op de informatie die u krijgt. Dit geldt zeker voor informatie die u van de verkopers krijgt.

Bezichtiging van een huis

Ongeveer de helft van de huizen worden verkocht via een makelaar. De andere helft wordt verkocht zonder tussenkomst van een makelaar. Voordat u een huis gaat bezichtigen met een makelaar, laat hij u vaak een “bon de visite” tekenen. Aan de hand hiervan wordt vastgelegd dat het huis bij verkoop, verkocht is via de betreffende makelaar.

U moet verder niets anders tekenen, anders zou u door de ondertekening al aan de koop vast kunnen zitten. De makelaarskosten zijn voor rekening van de koper, maar zijn al verwerkt in de vraagprijs. Maak vooraf een vragenlijstje om te voorkomen dat u cruciale vragen vergeet.

Financiering eerst afronden

Voordat u gaat bieden op een huis, moet u er eerst voor zorgen dat u de financien rond hebt. Het is lastig om voor een huis in het buitenland een financiering te krijgen. Over het algemeen moet u in ieder geval beschikken over veel vermogen wat u zelf in het huis gaat steken. U kunt het huis niet volledig met een hypotheek financieren.

Wat kost een huis in Frankrijk?

Een klein huisje op het platteland, waar u nog enig onderhoud aan moet verrichten, kunt u kopen voor een bedrag onder de honderdduizend euro. In de stedelijke gebieden liggen de prijzen hoger. Een deel van de kosten kunt u dekken door het huis weer te verhuren, maar de concurrentie op dat gebied is groot, en niet iedereen wil een huisje huren in een afgelegen gebied ver van de grote steden af.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Tweedehuisgids.nl/frankrijk

Reageer op het artikel "In Frankrijk een huis kopen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 22-06-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!