InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis kopen in Duitsland

Huis kopen in Duitsland

Huis kopen in Duitsland Een huis kopen in Duitsland hoeft niet heel moeilijk te zijn. Meestal zijn ze ook niet heel duur. Het is wel goed om je van een aantal zaken bewust te zijn. Dit artikel geeft informatie die u kan helpen bij een zoektocht in het Duitse land. Er zijn steeds meer mensen die in de grensstreek met Duitsland gaan wonen. De belangrijkste reden waarom mensen daar gaan wonen is omdat de grond- en huizenprijs daar een stuk goedkoper is. Zeker al meer dan honderdduizend Nederlanders wonen inmiddels in Duitsland. De meeste wonen in het grensgebied. Voor wie daar een huis wil kopen zijn er echter een aantal belangrijke factoren om rekening mee te houden, of op z'n minst jezelf daarvan bewust te zijn.

Huis kopen in Duitsland

Het is voor EU-onderdanen niet heel moeilijk om een woning of ontroerend goed in Duitsland te kopen. Dit kan zoder vergunning. Voor rechtspersonen (firma's) zijn er echter weer andere regels en is het toch iets lastiger. Wie een huis wil kopen in Duitsland moet toch net iets anders te werk gaan dan in Nederland. Zo is er dprake van een andere wet- en regelgeving. In Duitsland is geen sprake van een voorlopig koopcontract. U bent pas definitief de eigenaar van het huis wanneer de het contract bij de notaris ligt en door beide partijen is ondertekent. Dit geldt wanneer u met een particulier zaken doet. Kijk dus goed naar wat voor soort makelaar u kiest. Wanneer u echter met een makelaarskantoor afspraken maakt en de deal gaat niet door, dan kunt u mogelijk 10 procent van de koopsom als schadevergoeding krijgen.

Makelaar

In Duitsland hoeft u echter niet perse met de dealer zaken te doen. Er zijn ook veel banken die huizen verkopen.In Duitsland is het beroep van makelaar niet beschermd. Dit betekent dat iedereen zomaar aan het werk kan als makelaar. Het verschil met Nederland is dat de makelaar een verkoop graag aan de grote klok hangt. Wanneer u toch met een makelaar in zee gaat is het aan te raden om een makelaar te zoeken die is aangesloten bij een vakvereniging. In Duitsland is het heel goed mogelijk dat een huis bij verschillende makelaars te koop staat. Omdat de koper moet opdraaien van de makelaar kunt u misschien begrijpen dat er in de branche toch wel vaak misbruik van wordt gemaakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Huis kopen in Duitsland"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 30-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Huis kopen in het buitenland
Schrijf mee!