InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Particulier huren van woning

Particulier huren van woning

Wie niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning of de wachtlijsten te lang vindt, kan een woning particulier huren. Particulier huren heeft een aantal voordelen: zo kun je snel aan een woning komen. Er zijn echter ook nadelen: een hogere huurprijs. Ook worden er voorwaarden gesteld aan particulier huren.

Particuliere huurwoning vinden

Om een particulier huurwoning te vinden, kunt u een makelaar inhuren. Er zijn ook commerciële bureaus die bemiddelen bij particuliere huurwoningen.

Particuliere huren van woning: waar moet u op letten?

Als u een particuliere woning wilt betrekkenen, moet u letten op de volgende zaken:
  • De huurprijs: deze is aan een maximum gebonden.
  • De mogelijkheid om huurtoeslag te krijgen.
  • Eventueel extra kosten: waarborgsom en contractkosten, sleutelgeld en overnamekosten.

Maximale huurprijs particulier huren

De maximale huurprijs is wettelijk vastgesteld in het puntenstelsel. De officiële naam van dit puntenstelsel is het “woningwaarderingsstelsel”. Met dit stelsel kunt u eenvoudig de maximale huurprijs berekenen. Als u denkt dat de huurprijs van de woning te hoog is, kunt u onderhandelen met de verhuurder of de Huurcommissie benaderen. Die kan toetsen of u inderdaad in uw recht staat.

Huurtoeslag bij particulier huren?

Ook wanneer u particulier huurt, kunt u recht hebben op huurtoeslag, mits u aan de voorwaarden voldoet. Zo is het jaarinkomen gebonden aan een maximum en geldt er een vermogenstoets.

Voorwaarden particulier huren

Om particulier te huren geldt als voorwaarde dat de huisvestingsvergunning verplicht is.
Als u een woning wilt huren die een huur onder €554 (122 punten) heeft, moet de verhuurder een huisvestingsvergunning aanvragen bij de gemeente. Ook voor deze huisvestingsvergunning gelden een aantal voorwaarden. Zo moet u binding hebben met de regio en het perceel mag niet te groot zijn voor uw huishouden.

Particuliere huurwoning versus sociale huurwoning

Een sociale huurwoning is een goedkope huurwoning die wordt verhuurd via een woningcorporatie. De sociale huurwoning is oorspronkelijk bedoeld om voor huisvesting te zorgen voor mensen met een lager dan gemiddeld inkomen. Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning, hebt u een huisvestingsvergunning nodig. Deze wordt uitgegeven door de gemeente. De gemeente kan ook aanvullende eisen stellen, zoals binding met de regio, gezinsgrootte en inkomen. De wachtlijsten voor sociale huurwoningen zijn behoorlijk lang. Met een urgentiecriteria kan een woning eerder worden toegekend. De lange wachtlijsten zijn soms een reden om over te gaan op particulier huren. Het nadeel van particulier huren is echter dat de huurprijs hoger is dan bij een sociale huurwoning.

Voordelen particulier huren

  • Geen wachtlijsten: de mogelijkheid om op korte termijn woonruimte te huren
  • Rechtstreeks contact met de eigenaar

Nadelen particulier huren

  • Het huren van een particuliere huurwoning is over het algemeen duurder dan de huur van een sociale huurwoning
  • Let op de kleine lettertjes in het huurcontract

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huren op Maat: huren naar inkomen“Huren op maat” is de nieuwe succesformule van diverse woningcorporaties. Het is mogelijk dat deze regeling in de toekom…
Een huis huren in AlkmaarEen huis huren in AlkmaarAlkmaar is een gewilde stad om in te wonen. Veel mensen willen er een huis kopen of huren. Wanneer je een huurwoning in…
Huurtoeslag: huurtoeslag in 2012 minderHuurtoeslag: huurtoeslag in 2012 minderIn 2012 gaat het mes in de huurtoeslag. Het merendeel van de huurders die in 2011 huurtoeslag ontvangen, krijgt in 2012…
Huren als studentHuren als studentAls student zijnde heb je niet zo veel te besteden, maar je wilt toch op je zelf of moet uit noodzaak op kamers. Hoe pak…
Aanpak van scheefwonenAanpak van scheefwonenScheefwonen houdt in dat mensen die een hoog inkomen hebben, een goedkoop huis huren. Deze vorm van huren zal worden aan…

Reageer op het artikel "Particulier huren van woning"

Reacties

Nynke Sietzema, 23-03-2016 20:48 #4
Hoe bereken je de evt. huurtoeslag voor partuculier huren en je inkomen?

Joke Goossens, 24-07-2015 14:12 #3
Ik huur van een particuliere verhuurder een woning die als sociale huurwoning aangemerkt staat. Zijn de grenzen van huurverhoging van 1/7/2015 hetzelfde als voor sociale huurwoningen van coöperaties?

Ik heb nl. ergens gelezen dat particuliere verhuurders ook bij hoger inkomen toch een sociale huurwoning mogen verhuren aan die persoon, maar kan het niet meer terugvinden. Vraag me daarom af of voor de huurverhoging de regels dan ook anders liggen.

Michel Reijmers, 13-04-2012 00:16 #2
Als je huurt van een particulier ben je dan verplicht een deel van de woz te betalen? En zijn er meer kosten die de verhuurder door kan berekenen?

H. Ocal, 25-05-2011 12:38 #1
Ik heb een algemene vraag. Een vriendin wil bij een partikulier gaan huren. Het ligt net onder de huurtoeslag grens. zij komt in aanmerking. Mijn vraag aan u is: wat zijn de consequenties voor de eigenaar van de woning? moet hij dan extra belasting betalen omdat de huurder een huurtoeslag heeft aangevraagd? Ik zou hel graag antwoord van u willen hebben. Kan nml nergens info hieruit halen over de consequenties van de eigenaar.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 30-04-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Huren vrije sector
Reacties: 4
Schrijf mee!