InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Bouwpakket: bouwen van een eigen sauna

Bouwpakket: bouwen van een eigen sauna

Bouwpakket: bouwen van een eigen sauna Steeds meer mensen willen een sauna in het huis of in de tuin. Dit hoeft niet eens heel duur te zijn. Het is mogelijk om deze zelf te bouwen of dat door een aannemer of specialist te laten doen. Er zijn speciale doe-het-zelf bouwpakketten waarmee u zelf de sauna kunt bouwen. Het fenomeen sauna is afkomstig uit Finland. Sinds de jaren zeventig zijn er ook steeds meer sauna's in Nederland. Aanvankelijk in de zwembaden, maar u ook steeds meer bij de mensen thuis. Veel mensen willen een eigen sauna bouwen. Belangrijk is dan wel dat u daar een geschikte ruimte heeft. De ruimte moet groot genoeg zijn en ook makkelijk te isoleren. Dat komt omdat er in een sauna veel warmte omgaat die ook in de sauna zelf moet blijven. In de meeste gevallen kiezen mensen er dus voor om een sauna te bouwen in de tuin of in de kelder. Dat zijn meestal de plaatsen waar ruimte genoeg is en zonder dat de sauna direct in de weg zit.

Geschiedenis van de sauna

De sauna is een fenomeen dat aanvankelijk uit Finland afkomstig is. Mensen namen daar in een ruimte een heteluchtbad. Door middel van een kachel werd de temperatuur zo hoog opgedreven waardoor mensen begonnen te zweten. Dat had vervolgens een reinigende werking op de huidporiën. Ook had het een ontspannende werking op de geest. Het gaf mensen rust. Aanvankelijk deden het de Finnen in hun eigen huis. In de vroege geschiedenis van het land woonden veel Finnen onder de grond. Daardoor was het makkelijk om hun huis warm te maken. In een later stadium gingen zij aparte blokhutten bouwen.

Zelf sauna bouwen

Vroeger gebruikte men stenen om op te warmen, maar die gaven veel rook en het duurde lang voordat de sauna op die manier verhit was. In een later stadium, vanaf het begin van de 20e eeuw gebruikte men een gesloten kachel en een schoorsteen. Er kan water over de steen worden gegoten door middel van een luikje. Een voordeel is dat de lucht daardoor fors schoner is. Vanaf de jaren zeventig wordt vooral de elektrische kachel gebruikt. Het grote voordeel daarvan is dat het een stuk veiliger is. Ook is het schoner voor het milieu, omdat er minder verbrand hoeft te worden. De sauna vond vanaf de jaren tachtig ook haar weg naar Nederland. Aanvankelijk werden er vooral sauna’s gebouwd in zwembaden, maar naarmate het fenomeen bekender werd gingen ook steeds meer mensen thuis een sauna bouwen. Dat deden zij voor het genot. Een andere reden was dat ze in het zwembad vaak met meerdere mensen, soms naakt, in de sauna moesten zitten, terwijl niet iedereen dat even comfortabel vindt.

Bouwpakket voor bouwen sauna kopen

Als u zelf een sauna wilt, dan zijn er verschillende mogelijkheden. De eerste mogelijkheid is om deze zelf te bouwen. U moet dan wel enigszins handig zijn. U moet bijvoorbeeld de sauna in elkaar kunnen zetten, maar ook de verwarming en de ventilatie goed kunnen regelen. Er zijn wel kant-en-klare doe-het-zelf bouwpakketten te koop bij speciale saunabouwers of bijvoorbeeld de bouwmarkt, maar het is dan nog steeds een aardig werkt. Het is overigens wel goedkoper als u het door een specialist of aannemer laat doen. Dat is dus ook meteen de tweede mogelijkheid. Dit brengt wel kosten met zich mee, want alles heeft een prijs. Het is aan te bevelen de sauna nieuw te kopen. Eventueel zou u bijvoorbeeld op Marktplaats kunnen zoeken naar een tweedehands sauna, maar dan moet u wel goed kijken of de kwaliteit nog goed genoeg is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bouwpakket: bouwen van een eigen sauna"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!