InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Waarom is een notaris noodzakelijk bij aankopen huis?

Waarom is een notaris noodzakelijk bij aankopen huis?

Waarom is een notaris noodzakelijk bij aankopen huis? U kunt niet om de notaris heen bij het aankopen van een huis. Hij moet een aantal controles uitvoeren en ervoor zorgen dat de juiste bedragen bij de juiste persoon terecht komen. Bij het kopen en verkopen van een huis, gaat het om zeer grote bedragen. De notaris zorgt ervoor dat de overdracht op de juiste wijze gaat plaatsvinden. De tussenkomst van een notaris is noodzakelijk ter bescherming van de koper, de verkoper en de banken. Zij zorgen er ook voor dat er vooraf een aantal controles worden uitgevoerd. Dit om te voorkomen dat één van de partijen benadeeld gaat worden, of dat er wetten worden overtreden.

In dit artikel treft u een aantal taken van de notaris aan. Het is geen totaaloverzicht van alle taken.

Taken notaris

De notaris zorgt voor het stroomlijnen van het aankoop- en verkoopproces. Hieronder vallen onder andere de volgende taken.

Zitten er beslagen op het huis?

Deze controle is noodzakelijk om te voorkomen dat de koper na de overdracht nog aan kan worden gesproken door andere partijen die een beslag kunnen leggen op het huis.

Controleren aan de hand van de gegevens van het Kadaster

Bij het kadaster zijn gegevens vastgelegd over de eigenaar van het huis en bijvoorbeeld de exacte eigendom dat verkocht kan worden. Onder andere de kadastrale gegevens worden gecontroleerd aan de hand van wat er volgens de koopakte verkocht gaat worden. Dit om te voorkomen dat de koper foute voorstellingen heeft over wat zijn eigendom is na de overdracht.

De juiste bedragen bij de juiste personen

Voordat de werkelijke overdracht kan plaatsvinden, moeten de vastgelegde bedragen wel beschikbaar zijn om over te dragen. Een overdracht gaat niet door in het geval de bedragen zich nog niet op de juiste plek begeven.

Kwalitatieve verplichtingen

De notaris gaat ook uitzoeken of er kwalitatieve verplichtingen op het huis rusten. Dit kan bijvoorbeeld zijn een erfafscheiding die aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, of het voeren van bepaalde kleuren voor de buitenkant van het huis.

Staat het huis op eigen grond?

Dit zijn vaak gegevens die wel bekend zijn bij de koper, voordat hij het huis koopt. Dit zijn namelijk cruciale gegevens die vooraf bekend moeten zijn en waar de koopsom voor een deel van afhankelijk is. Het is de taak van de notaris om hier toch nog onderzoek naar te doen.

Zijn er juridische belemmeringen voor de overdracht?

De verkoper kan het huis verkopen, terwijl hij daartoe niet gerechtigd is. Dit kan zijn doordat er een voorkeursrecht op rust, en dat de gemeente het eerste recht van aankoop heeft. Een andere situatie kan zijn dat de verkoper niet het recht heeft om het huis te verkopen zonder toestemming van een mede-eigenaar.

Kosten besparen op de notariskosten

De meeste huizen worden overgedragen bij de plaatselijke notaris. U kunt geld besparen door verder te kijken dan uw eigen woonplaats. Een andere notaris in de regio kan honderden euro’s goedkoper zijn. Ook van de goedkopere notaris mag u verwachten dat deze zijn taak goed uitvoert. Anders gesteld, de goedkope notaris kan u mogelijk zelfs beter voorlichten dan de dure notaris.
Gerelateerde artikelen
Huis kopen: Wat gebeurt er bij de notaris?Huis kopen: Wat gebeurt er bij de notaris?Wanneer je een huis gaat kopen, maak je als koper bepaalde kosten en moet je door een vrij complex proces heen om het al…
Wat is bij een koopwoning de rol van de notaris?Wat is bij een koopwoning de rol van de notaris?We weten allemaal dat we onze handtekening moeten gaan zetten onder een enorme akte, om het huis op de eigen naam te kri…
Wat kost een notaris?Wat kost een notaris?Niet alleen voor het aankopen van een huis komt u bij de notaris, maar ook bijvoorbeeld voor het opstellen van huwelijks…
Taak van de notaris bij het kopen van een huisTaak van de notaris bij het kopen van een huisDe notaris speelt een belangrijke rol bij het overdragen van onroerend goed. Naast een adviserende rol zorgen zij ervoor…
Bronnen en referenties
  • VEH gids april 2011

Reageer op het artikel "Waarom is een notaris noodzakelijk bij aankopen huis?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 12-04-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!