InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Een woning huren in Belgie: Rechten van de huurder

Een woning huren in Belgie: Rechten van de huurder

Een woning huren in Belgie: Rechten van de huurder Als je een huis of appartement huurt, heb je als huurder plichten, maar vanzelfsprekend ook rechten tegenover de eigenaar of verhuurder. Wat zijn je rechten als huurder van een onroerend goed?

Recht op een woning in goede staat

De verhuurder moet de woning in het begin van het huurcontract in goede staat afleveren aan de huurder. De huurder heeft dus recht op een woning waarin alle nodige herstellingen en onderhoudswerken gebeurd zijn voor hij het goed betrekt.

De woning moet voldoen aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid. Daarbuiten kan de verhuurder wel ontkomen aan onderhoudswerken zoals schilderen of behangen, wanneer hij in het huurcontract laat opnemen dat de huurder het goed ontvangt “in de staat waarin het zich bevindt”.

Recht op een plaatsbeschrijving

De huurder kan vragen om een plaatsbeschrijving te laten opmaken, en de verhuurder mag dit niet weigeren. In een plaatsbeschrijving worden alle bestaande beschadigingen en gebreken nauwkeurig opgenomen, zodat op het einde van het huurcontract geen discussie kan ontstaan omtrent de goede zorgen van de huurder.

De plaatsbeschrijving zal opgemaakt moeten worden in de periode dat de woning niet gebruikt wordt of tijdens de 1ste maand van ingebruikname, wanneer het een huurcontract voor langer dan 1 jaar betreft. Is de overeenkomst opgemaakt voor minder dan 1 jaar, dan zal de plaatsbeschrijving in de eerste 15 dagen opgemaakt moeten worden.

Recht op onderhoud en herstelling van de huurwoonst

Niet enkel bij aanvang van de overeenkomst maar ook tijdens de duur van het contract moet de verhuurder het goed onderhouden. De huurder moet de verhuurder informeren over de nodige herstellingen. De verhuurder moet enkel de ‘grote’ herstellingen doen zoals werken aan trappen, muren, dakgoten,.. Kleinere beschadigingen of schade die verondersteld worden veroorzaakt te zijn door de huurder blijven te zijner laste, bijvoorbeeld een verstopte leiding of een kapot slot.

Recht op privacy

De huurder heeft recht op de nodige privacy in zijn huurwoning. Dit wil zeggen dat de verhuurder/eigenaar niet zomaar de woning mag betreden. Hij moet hiervoor een gegronde reden hebben of toestemming vragen aan de huurder.

Recht op een onveranderde woning

De verhuurder mag niet zomaar het uitzicht van de woning veranderen. Grote werken die het uitzicht of de gedaante van de woonst grondig wijzigen, mogen niet uitgevoerd worden tijdens de duur van het huurcontract.

Recht op rustig genot

De verhuurder moet ervoor zorgen dat de rechten van de huurder niet verstoord worden door anderen. De verhuurder moet de huurder dus bijvoorbeeld beschermen tegen een derde die meent dat hij bepaalde rechten op de woning heeft. Dit recht impliceert niet dat de verhuurder een luidruchtige buur, die de nachtrust van de huurder verstoort, voor de rechtbank moet dagen. Dit blijft een taak voor de huurder.

Recht op verhelpen van verborgen gebreken

De verhuurder moet zorgen dat er geen verborgen gebreken zijn die het gebruik van de woning voor de huurder moeilijker maken of verhinderen. Als er toch een gebrek opduikt, moet de verhuurder dit verhelpen, zelfs al was hij er niet van op de hoogte toen hij het goed begon te verhuren. Als de huurder door het gebrek verlies heeft geleden op eender welke manier, moet de verhuurder zorgen voor een schadeloosstelling.

Zichtbare gebreken moeten door de verhuurder niet verholpen worden, gezien de huurder ze heeft kunnen vaststellen bij het aangaan van het huurcontract.
Gerelateerde artikelen
Een woning huren in Belgie: Plichten van de huurderEen woning huren in Belgie: Plichten van de huurderAls je een huis of appartement huurt, heb je als huurder rechten, maar vanzelfsprekend ook plichten tegenover de eigenaa…
Huurbescherming kamerhuur & huurbescherming onderhuurHuurbescherming is bedoeld om huurders te beschermen tegen de mogelijkheid van het opzeggen van het huurcontract. Zo moe…
Wat is huurbescherming?Huurbescherming is bedoeld om huurders te beschermen tegen de mogelijkheid van het opzeggen van het huurcontract door de…
Particulier huren van woningWie niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning of de wachtlijsten te lang vindt, kan een woning particulier hur…
Kale huur en servicekostenKale huur en servicekostenDe totale huurprijs van een kamer of woning bestaat uit twee delen: de kale huur en servicekosten. Voor de servicekosten…

Reageer op het artikel "Een woning huren in Belgie: Rechten van de huurder"

Reacties

Renee, 11-01-2016 13:49 #6
In dit artikel lees ik dat binnen 15 dagen een Plaatsbeschrijf moet worden opgemaakt. Ik heb meerdere keren gevraagd om een beschrijf maar krijg deze maar niet van mijn huurbaas. Ik woon er per 1 januari, wat kan ik doen? Is er een instantie waar ik me tot kan richten?

Pascal, 15-06-2015 06:54 #5
Goedemorgen, ik heb al sinds een jaar een waterboiler die lekt, nu zijn we een jaar later en die is nog steeds niet gemaakt ik heb dit een jaar geleden aan mijn huisbaas. Nu heb ik mijn afrekening gekregen van de elektriciteit en moet ik 1200eu opleggen. Mijn waterboiler warmt alleen 's nachts op en uit mijn factuur blijkt dat het hoge verbruik 's nachts is gebeurd. Kan ik mijn huisbaas hier over aanspreken en hem die factuur doen betalen? Ik zelf slaap 's nachts dus moet het hoge verbruik toch van die boiler komen dat die constant opwarmt? mvg

Van den Heuvel, 21-01-2013 15:45 #4
Wanneer mag de verhuurder de huurprijs verhogen, en met hoeveel %?

Vera Knaap, 21-12-2012 15:46 #3
Ik huur particulier een woning. Nu verdwijnen er de laatste tijd spullen uit mijn huis en verdenk ik de verhuurder ervan. Mag ik andere sloten aanbrengen, zonder ook een sleutel aan de verhuurder te overhandigen?

Lokerse, 08-08-2011 20:17 #2
Ik ben huurder van een glv appartement met Bankiraiterras. Moet ik dit terras zelf onderhouden met houtbeschermingsproducten en vooral producten tegen gladheid.

R. van der Kruk, 18-07-2011 14:56 #1
Ik ben een zzp, er die een jaar werkzaamheden in de buurt van knokke zal uitvoeren en zoek daarom een woning in deze buurt om zeker voor een jaaren misschien wel langer te huren ook kan het zo wezen dat er met meerderen mensen op dit adres komen wonen om dat deze ook werkzaam zullen zijn.
bij deze zoek ik een woning met ongeveer 4 kamers het liefst vrijstaand voor eventuelen ruimte voor het rereedschap en machines.

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 18-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 6
Schrijf mee!