InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Een woning huren in Belgie: Plichten van de huurder

Een woning huren in Belgie: Plichten van de huurder

Een woning huren in Belgie: Plichten van de huurder Als je een huis of appartement huurt, heb je als huurder rechten, maar vanzelfsprekend ook plichten tegenover de eigenaar of verhuurder. Wat zijn je plichten als huurder van een onroerend goed?

De huurprijs betalen

Als huurder moet je vanzelfsprekend de huurprijs betalen om het goed te mogen betrekken. De huurprijs wordt bepaald in het huurcontract, alsook wanneer de huur betaald moet worden.

De huurprijs mag jaarlijks geïndexeerd worden. Als de verhuurder of de huurder de huurprijs willen veranderen, moeten ze dit in onderling akkoord doen of via de rechtbank.

De woning verzekeren tegen brand

De huurder is aansprakelijk voor brand in de woning. Daarom is het van groot belang dat hij een verzekering afsluit!
De aansprakelijkheid van de huurder vervalt als hij kan bewijzen dat de brand buiten zijn schuld om ontstaan is. Dit is het geval als de brand is ontstaan door:
  • Overmacht: Bijvoorbeeld door een blikseminslag
  • De fout van een derde partij
  • Slechte toestand van de woning : bijvoorbeeld bij kortsluiting door slechte elektriciteitsleidingen

De huurder moet meubelen en huisraad plaatsen

De huurder is verplicht om in de woning voldoende huisraad en meubelen te zetten. Dit dient niet voor zijn eigen comfort, maar als zekerheid voor de verhuurder. Als de huurder de huurprijs niet zou betalen, kan de verhuurder beslag laten leggen op de inboedel en de huisraad.

Als de huurder niet voldoende meubelen in de woning geplaatst heeft, kan hij uitgezet worden. Dit kan niet als hij ter compensatie een andere waardevolle zaak aan de verhuurder gegeven heeft, zoals bijv. aandelen, of als hij een huurwaarborg heeft gestort bij de bank.

Verplichting om de woning normaal te gebruiken

Volgens de Belgische wet moet de huurder de woning gebruiken “zoals een goede huisvader en overeenkomstig haar bestemming”. Dit impliceert een ‘normaal’ gebruik. De huurder moet de woning gebruiken zoals een normaal, zorgvuldig persoon in dezelfde omstandigheden. Hij is dus verplicht de woning schoon te maken, te verluchten, te verwarmen, .. Ook kleine herstellingen zijn te zijner laste, evenals herstellingen van beschadigingen die hij door zijn schuld veroorzaakt heeft.

De huurder moet ook de bestemming van de woning respecteren. Een woonhuis kan dus niet zomaar als handelspand gebruikt worden.
Kleine veranderingen aan de woning zijn toegestaan, zolang de fundamentele inrichting of structuur niet gewijzigd wordt.

De huurder moet de woning in goede staat teruggeven

De teruggaveplicht wordt anders beoordeeld al naargelang er een plaatsbeschrijving opgemaakt is.

Er is een plaatsbeschrijving

De huurder zal de woning moeten teruggeven in de staat zoals beschreven is in de plaatsbeschrijving. Uitzonderingen zijn die zaken die door ouderdom, overmacht of normale slijtage teniet gegaan zijn of beschadigd zijn.

Er is geen plaatsbeschrijving

Als er geen plaatsbeschrijving opgemaakt is bij het begin van de huurperiode, geldt er een vermoeden dat de huurder de woning ontvangen heeft in dezelfde toestand als waarin ze zich op het einde van de huur bevindt. De verhuurder heeft wel het recht te bewijzen dat de woning in het begin van de huur in betere staat was, maar dit is erg moeilijk. Ook als er wel een plaatsbeschrijving is opgemaakt, maar deze niet voldoende nauwkeurig is, gelden deze regels. Een gedetailleerde plaatsbeschrijving is dus van groot belang!
Gerelateerde artikelen
Een woning huren in Belgie: Rechten van de huurderEen woning huren in Belgie: Rechten van de huurderAls je een huis of appartement huurt, heb je als huurder plichten, maar vanzelfsprekend ook rechten tegenover de eigenaa…
Beëindiging van huur woonruimte tegen de wil van de huurderVee mensen huren een woning. Gelukkig worden huurders goed beschermd door de wet, maar de verhuurder heeft verschillende…
Kamer verhuren: regelsKamer verhuren: regelsKamerverhuur kan een aantrekkelijk manier zijn om bij te verdienen. Er gelden een aantal regels en verplichtingen voor d…
Wat is huurbescherming?Huurbescherming is bedoeld om huurders te beschermen tegen de mogelijkheid van het opzeggen van het huurcontract door de…
Woning verhuren: tips bij het verhuren van je huis of flatWoning verhuren: tips bij het verhuren van je huis of flatEen woning verhuren heeft zo zijn voordelen tegenover het verkopen ervan. Bij de verkoop heb je maar een eenmalige opbre…

Reageer op het artikel "Een woning huren in Belgie: Plichten van de huurder"

Reactie

Ronald van Meer, 12-03-2017 12:17 #1
Geachte,

Ik ben met mijn gezin in 14/6/2014 in een huurwoning gaan wonen. Nadat de verhuurder de huurprijs 2 maal geïndexeerd heeft vinden wij dat het te duur geworden is wij hebben nu een andere woning gevonden en hebben dit 3 maanden van te voren aangetekend onze huidige woning opgezegd. Wij verhuizen per 1/6/2017. Nu wil de verhuurder nog een halve maand huur vragen van 1/6/2017 tot 14/6/2017 omdat wij er dan precies 3 jaar inzitten. Nu is mijn vraag mag dit zo maar omdat ons nieuwe huurcontract per 1/6/2017 ingaat? Bedankt alvast.

Met vriendelijke groeten

Ronald van Meer

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 18-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!