InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Hypotheek voor starters: Sociale Koop

Hypotheek voor starters: Sociale Koop

Hypotheek voor starters: Sociale Koop Voor starters op de woningmarkt is het moeilijk om een hypotheek af te sluiten. Een van de mogelijkheden om starters te ondersteunen, is de Sociale Koop.

Hypotheek voor starters

De eisen voor het aangaan van een hypotheek zijn aangescherpt. Voor veel mensen valt een koopwoning niet binnen hun bereik. Maar er is een woonproduct, genaamd “sociale koop” , waarbij de verkoper zelf kan bepalen welk deel van de verkoopprijs hij betaalt.

Woning kopen via Sociale Koop

Sociale Koop loopt via de woningcorporatie. Als je een woning koopt via Sociale Koop, koop je alleen het deel van het huis dat je kunt betalen. De korting op de koopprijs wordt door de koper zelf bepaald en bedraagt ongeveer 65%. De woningcorporatie bepaalt wat het minimumbedrag is dat de koper moet inleggen: het instapbedrag of inleggeld. Dit komt neer op 50% van de opstalwaarde.

Hoeveel de starter zelf kan betalen, is uiteraard afhankelijk van het inkomen en de hoogte van de hypotheek die hij af kan sluiten. Het bedrag dat de koper (nog) niet kan betalen, kan worden betaald als de starter de woning doorverkoopt. Er kan ook tussentijds worden afbetaald tot 100%.

Het “restbedrag”(het gedeelte van de koop dat nog niet door de starter is betaald) wordt jaarlijks aangepast aan de waardeontwikkeling van de markt van onroerend goed.

Kenmerken Sociale Koop

  • Sociale Koop wordt alleen maar door woningcorporaties aangeboden
  • Koper van de sociale koopwoning bepaalt het instapbedrag (met inachtneming van de minimuminleg)
  • Geschikt voor de koop van een huurwoning of vergelijkbare koopwoning
  • Lage maandlasten
  • Bij doorverkoop moet de korting worden terugbetaald aan de woningcorporatie

Sociale koopwoning verkopen

Als je de koopwoning verkoopt, moet je deze als eerste aan de woningcorporatie aanbieden en pas daarna aan derden. Als de woningcorporatie de woning terugkoopt, betaalt zij de geldende marktprijs.

Rekenvoorbeeld Sociale Koop

Margriet en Wim willen een woning kopen met Sociale Koop. Hun gezamenlijk bruto jaarinkomen bedraagt €33.000. De waarde van de woning is getaxeerd op €185.000. Zij kopen de woning met een instapbedrag (inleggeld) van €100.000. Het resterende bedrag is €100.000. Dit betalen zij later terug aan de woningcorporatie, bijvoorbeeld wanneer zij het huis verkopen.

Stel, de kosten koper zijn €18.000. Het instapbedrag is €100.000. Het totale hypotheekbedrag is dan €118.000.
Als zij een aflossingsvrije hypotheek afsluiten met een hypotheekrente van 6%, komt dit jaarlijks neer op bruto maandlasten van (6% van 118.000 : 12) €590.
Gerelateerde artikelen
De starters renteregeling 2019 maakt woning kopen betaalbaarDe starters renteregeling 2019 maakt woning kopen betaalbaarDe starters renteregeling of startershypotheek als startersfinanciering afsluiten? Starten op de woningmarkt zal in 2019…
Koopwoning of huurhuis in 2019?Koopwoning of huurhuis in 2019?De prijs van een koopwoning is omlaag gegaan en de huren van een sociale huurwoning zijn worden in 2019 opnieuw verhoogd…
Tweede hypotheek: Wat zijn de voordelen en nadelen?Een tweede hypotheek is een manier om extra geld te lenen tegen een relatief lage rente. Voor een verbouwing of voor mee…
Koophuis of huurhuis; keuze is afhankelijk van situatieKoophuis of huurhuis; keuze is afhankelijk van situatieEr kan zich een situatie voordoen waarbij je de vraag gaat stellen of je een keuze gaat maken voor een koophuis of voor…
Het leed dat scheefwonen heetHet leed dat scheefwonen heetScheefwonen heeft niks met een scheve woning te maken, maar met het feit dat men in een woning woont die niet is afgeste…

Reageer op het artikel "Hypotheek voor starters: Sociale Koop"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 03-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!