InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Het compromis bij aankoop van een onroerend goed (BE)

Het compromis bij aankoop van een onroerend goed (BE)

Het compromis bij aankoop van een onroerend goed (BE) Wanneer twee partijen het eens zijn over de verkoop van een onroerend goed, wordt meestal eerst een onderhandse verkoopovereenkomst getekend, ook wel compromis genoemd. Een compromis brengt bepaalde gevolgen met zich mee voor beide partijen, welke? Bij de aankoop/verkoop van een onroerend goed moet een notariële akte opgemaakt worden aangaande de eigendomsoverdracht. Dit gebeurt voor de notaris. In de meeste gevallen wordt echter al voor de notariële akte een overeenkomst ondertekend tussen koper en verkoper waarbij zij beiden verklaren akkoord te zijn met de overdracht van het goed. Deze overeenkomst wordt ook wel compromis genoemd.

Inhoud van het compromis

Een compromis bevat de meest essentiële informatie voor de verkoop van het goed. Het bevat de identiteit van koper en verkoper, een omschrijving van het onroerend goed waarop de verkoop slaat, de overeengekomen prijs, en eventuele voorwaarden voor de verkoop.

Een compromis kan ook een opschortende voorwaarde bevatten, meestal van het toekennen van een lening. Dit wil zeggen dat er een clausule wordt opgenomen die bedingt dat de verkoop niet voltrokken wordt, als de koper geen lening toegekend krijgt van de bank.

Sinds kort dienen aan het compromis diverse attesten aangehecht te worden zoals het bodemattest en het energieprestatiecertificaat. Bij appartementen komen daar nog de laatste verslagen van de algemene vergadering van mede-eigenaars bij en andere informatie van de syndicus.

Nut van het compromis

Door het ondertekenen van een compromis stellen beide partijen zich zeker over de verkoop. Een compromis is immers bindend, en zorgt ervoor dat noch de koper noch de verkoper op hun beslissing kunnen terugkomen. Dit is belangrijk, omdat de notariële akte die de eigenlijke verkoop bezegelt, vaak pas enkele maanden na de aankoopbelofte plaatsvindt.

Het compromis kan opgemaakt worden door een van de partijen of door de vastgoedmakelaar die de koper voor het goed heeft gezocht. Het kan echter ook opgemaakt worden door de notaris, en dat brengt een extra voordeel met zich mee.
Wanneer je het compromis ondertekent bij de notaris, ben je automatisch verzekerd tegen ongevallen die de verkoop zouden kunnen beletten, voor de periode tussen het ondertekenen van het compromis en het verlijden van de notariële akte. Overlijdt de koper tijdens die periode ten gevolge van een ongeval, dan zorgt de verzekering ervoor dat de erfgenamen niet zullen moeten opdraaien voor de aankoop door de erflater. Intussen bestaat deze verzekering ook al wanneer het compromis ondertekend wordt bij bepaalde vastgoedmakelaars.

Betaling van het voorschot

Vaak gaat het compromis gepaard met het betalen van een voorschot op de aankoopprijs. 10% van de totaalsom is gebruikelijk. Als je het compromis ondertekent bij de notaris, houdt hij het voorschot in bewaring tot het verlijden van de akte.

Gevolgen van het compromis

Beide partijen zijn door de ondertekening van het compromis definitief gebonden. Zij kunnen dus niet meer afzien van de verkoop! Op het moment van het compromis geldt de verkoop enkel tussen beide partijen. Derden dienen nog geen rekening te houden met de verkoop, die gebeurt pas wanneer de notariële akte wordt overgeschreven op het registratiekantoor, en bij de betaling van de bijhorende registratierechten. Het verlijden van de akte en de registratie ervan moeten gebeuren binnen 4 maanden na het ondertekenen van de onderhandse verkoopovereenkomst.
Gerelateerde artikelen
Kosten bij aankoop van een onroerend goed (BE)Kosten bij aankoop van een onroerend goed (BE)De aankoop van een onroerend goed in België brengt een aantal extra kosten met zich mee, die zeker niet over het hoofd g…
Registratierechten bij aankoop van een onroerend goed (BE)Registratierechten bij aankoop van een onroerend goed (BE)Bij de aankoop van een onroerend goed zijn er naast de koopsom nog een aantal kosten verschuldigd, waaronder de registra…
De openbare verkoop van een onroerend goedDe openbare verkoop van een onroerend goedVaak ziet men in de krant een aankondiging van een “openbare verkoop” van een onroerend goed. Wat is dit? Waarom wordt e…
De Groninger akte: overdrachtsbelasting bij late overdrachtDe Groninger akte: overdrachtsbelasting bij late overdrachtTot 1 juli 2012 geldt nog een lage overdrachtsbelasting van 2 procent, terwijl het normaliter 6 procent is. Maar wie voo…
Belasting op meerwaarde bij verkoop (BE)Belasting op meerwaarde bij verkoop (BE)Wie een onroerend goed, bebouwd of onbebouwd, aankoopt en binnen korte termijn opnieuw verkoopt, kan in België belast wo…

Reageer op het artikel "Het compromis bij aankoop van een onroerend goed (BE)"

Reactie

Cooreman Luc, 30-11-2012 09:15 #1
Wat is de juridische waarde van een compromis bij het verlijden van de notariële akte?
vb compromis is niet getekend door beide echtgenoten

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 26-01-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!