InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Netbeheerders elektriciteit en gas in Nederland

Netbeheerders elektriciteit en gas in Nederland

Netbeheerders elektriciteit en gas in Nederland Electriciteit en gas: wie is verantwoordelijk voor aanleg, transport, vastrecht, verbruikskosten, meterstanden? Netbeheerders zijn altijd binnen een bepaalde regio actief en zijn door een wet vastgesteld. De consument kan niet kiezen uit verschillende netbeheerders.

Wat is een netbeheerder?

Een netbeheerder is verantwoordelijk voor de aanleg en onderhoud van het energienetwerk. Daarnaast verzorgen zij het transport van elektriciteit en/of gas. Een netbeheerder levert in de meeste gevallen zowel elektriciteit als gas, maar soms slechts één van beiden. Een netbeheerder is werkzaam in een bepaalde regio. Dit is vastgesteld in de Gaswet en Elektriciteitswet 1998. Er mogen en kunnen dus geen andere netbeheeders binnen een regio werkzaam zijn, behalve diegene die zijn vastgesteld door deze wet.

In de meeste gevallen komt het erop neer dat er één netbeheerder in een bepaalde regio werkzaam is, maar soms zijn het er twee. Dit kan voorkomen omdat een bepaalde netbeheerder alleen gas of alleen elektriciteit levert in plaats van beiden.

Kan ik wisselen van netbeheerder?

Het is niet mogelijk om van netbeheerder te wisselen. Dit komt omdat er per regio één of twee netbeheerders zijn vastgesteld. Deze leveren de elektriciteit en/of het gas. De consument krijgt dit niet rechtstreeks van de netbeheerder aangeleverd, maar via een leverancier. De consument kan wel kiezen uit verschillende leveranciers.

Om van een andere netbeheerder gebruik te kunnen maken, zal de consument moeten verhuizen naar een andere regio. Dan krijgt men automatisch de netbeheerder toegewezen die binnen die regio werkzaam is.

Aan wie betaal ik, de netbeheerder of de leverancier?

De consument moet aan beiden betalen, want beiden verdienden ze er geld aan. Maar, alle betalingen lopen via de leverancier, Dit wordt het leveranciers model genoemd. De meeste mensen betalen via dit systeem. Dit is het handigst: men betaald aan slechts één bedrijf, de leverancier. De leverancier regelt verder de betalingen aan de netbeheerder zonder dat de consument hierna hoeft om te kijken.

Het netwerk model is iets ingewikkelder omdat de consument meerdere nota's ontvangt. Van de leverancier ontvangt de consument nota's voor het verbruik van elektriciteit en/of gas. Van de netbeeheerder ontvangt de consument nota's voor het vastrecht, aansluiting, transport, capaciteitstarief en meterkosten. In beiden gevallen moeten betalingen voor het verbruik, en ook klachten over de hoogte van de verbruikskosten, via de leverancier worden geregeld.

Welke netbeheerders zijn er?

Ieder netbeheerder werkt binnen een bepaalde regio. Globaal ziet dit er als volgt uit:

  • Cogas: elektriciteit en gas in Oost Nederland (Centraal Overijssel).
  • Delta: elektriciteit en gas in Zeeland
  • Endinet: elektriciteit binnen de gemeentegrenzen van Eindhoven. Gas in de gemeenten Aalst-Waalre, Best, Bladel, Cranendonk, Eersel, Eindhoven, Heeze-Leende, Luyksgestel, Nuenen, Oirschot, Reusel-De Mierden en Veldhoven.
  • Enexis: elektriciteit en gas in grote delen Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg.
  • Liander: elektriciteit en gas in Gelderland en Noord-Holland. Verder in grote delen van Flevoland, Friesland en Zuid-Holland.
  • Rendo: elektriciteit rondom de gemeenten Hoogeveen en Steenwijk. Gas rondom de gemeente-regio's Steenwijkerland, Westerveld, Meppel, Staphorst, De Wolden, Hoogeveen, Hardenberg en Coevorden.
  • Stedin (voorheen Eneco): elektriciteit en gas in Friesland, Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Limburg.
  • Westland infra: elektriciteit en gas in Westland (Westland en Midden Delfland).

Problemen over de kosten van het verbruik kunnen niet via de netbeheerder gevoerd worden. De leveranciers kopen elektriciteit en gas in bij de netbeheerders, de leveranciers bepaald dan ook de verbruikskosten. Overige kosten als vastrecht, aansluiting, transport, meterkosten etc bepaald de netbeheerder. Meestal wordt dit via de leverancier betaald, problemen hierover kunnen dan ook via de leverancier aangekaart worden en anders rechtstreeks aan de netbeheerder.
Gerelateerde artikelen
Hoe zit de energiemarkt in elkaar?Hoe zit de energiemarkt in elkaar?Sinds de liberalisering van de energiemarkt, heerst er veel onduidelijkheid over hoe deze markt nu in elkaar zit. Mensen…
Stroomprijzen: de prijs van elektriciteitStroomprijzen: de prijs van elektriciteitHet kan voordelig zijn om prijzen te vergelijken tussen de verschillende Nederlandse energieleveranciers. De stroomprijz…
Wij gaan verhuizen, wat met de elektriciteit? (BE)Wij gaan verhuizen, wat met de elektriciteit? (BE)Een verhuis brengt heel wat administratief werk met zich mee. Hoe verwittig je je elektriciteitsleverancier, wat moet je…
Bronnen en referenties
  • Energieleveranciers.nl

Reageer op het artikel "Netbeheerders elektriciteit en gas in Nederland"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 08-08-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!