InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Het verschil tussen goede en slechte makelaars

Het verschil tussen goede en slechte makelaars

Zoals het bij alle vakmensen gaat, maakt de kwaliteit van de makelaar een groot verschil. U kunt beter iets meer betalen voor een goede makelaar, dan geld besparen met een slechte makelaar. In tijden dat de huizenmarkt is ingezakt, maakt de kwaliteit van de makelaar het verschil. Deze branche heeft jarenlang achterover kunnen zitten, want de huizen verkochten bijna vanzelf. Voor de makelaars waren het gouden tijden. In 2008 tot en met 2010 is de huizenmarkt in een dip terecht gekomen. Huizenprijzen zakten en huizen bleven langer te koop staan. Steeds meer huizen kwamen in de verkoop en de makelaar moest laten zien wat zijn toegevoegde waarde is.

Een makelaar moet zorgen voor aandacht voor het huis

Een huis in de verkoop nemen en op het internet zetten kan iedereen, daar hebt u geen makelaar voor nodig. Een goede makelaar is bereid om een stapje extra te zetten door op te vallen in de markt. Ten eerste moet hij zorgen voor een passende en verkopende tekst voor het huis. Daarnaast kunnen zeer goede foto’s meer geïnteresseerden naar het huis trekken. In de regio kan hij acties opzetten waardoor de huizen beter onder de aandacht van potentiële kopers komen. Meer aandacht, is een grotere kans om het huis snel te verkopen.

Een makelaar moet commercieel zijn

Een makelaar moet naast verstand van huizen ook commercieel inzicht hebben. Dit begint al voordat het huis in de verkoop gaat. Hij moet de verkopers tips geven waardoor het huis sneller verkocht gaat worden. Dit kan bijvoorbeeld zijn door een kamertje te verven of opnieuw te behangen. Zijn commerciële inzicht moet hij ook gebruiken bij het rondleiden van mensen. Hij moet proberen om tijdens het rondleiden bezwaren van de potentiële kopers weg te nemen.

Een makelaar moet goed communiceren

De meeste makelaars laten pas weer van zich horen op het moment dat er nieuws is. Een goede makelaar houdt contact met de kopers en de verkopers. Het is een kleine moeite om na een bezichtiging even contact op te nemen met de mensen die het huis hebben bekeken. Ten eerste krijgt de makelaar hierdoor mogelijk te horen waarom ze van het huis afzien. Ten tweede kan hij mogelijk bezwaren wegnemen. Op deze manier kan hij mensen die afgehaakt zijn toch nog zover krijgen dat ze gaan onderhandelen.

Met de verkopers moet hij ook contact houden om te bespreken hoe het gaat en wat de plannen voor de toekomst zijn. Veel makelaars blijven wachten op geïnteresseerden voordat ze een keer weer contact opnemen met de verkopers.

Hoe vind ik de beste makelaar?

Het is lastig om onderscheid te maken in kwaliteit. Door te informeren in uw omgeving kunt u ervaringen peilen van anderen die hun huis verkocht hebben. U kunt ook meerdere makelaars uitnodigen en de makelaar kiezen die u het beste gevoel geeft, maar dit hoeft nog niet de beste te zijn. Dit kunt u uitsluitend ontdekken door ervaringen van anderen op te vragen.

Wat verdient een makelaar?

Ze verdienen eenvoudig tussen de 1,6 en 1,9 procent per verkocht huis. Uitgaande van een huis van €300.000, zijn de inkomsten ongeveer tussen de €4.800 en €5.700. Daarnaast krijgen ze vaak ook nog de mogelijkheid om een hypotheekvoorstel te verstrekken aan de kopers. In betere tijden konden ze hier ook een paar duizend euro aan verdienen. De inkomsten uit hypotheken zijn de laatste jaren verlaagd, door maximering van de provisies.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het verschil tussen goede en slechte makelaars"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 30-10-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!