InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Hoe vermijd ik een miskoop bij een te renoveren woning?

Hoe vermijd ik een miskoop bij een te renoveren woning?

Een te renoveren woning is normaalgezien goedkoper dan een nieuwbouw en kan na renovatie een aardige meerwaarde aan de woning geven. Om een miskoop te vermijden is het belangrijk om naast de woning ook de ligging en omgeving te bestuderen. Hierbij enkele tips waar u zeker moet opletten. Men zegt wel eens dat de eerste indruk de belangrijkste is. Bij een eerste bezoek aan een te renoveren woning is het niet anders. Om na renovatie een meerwaarde te geven aan de woning is naast het gebouw zelf, de ligging en de omgeving tevens van fundamenteel belang. Vooral dit laatste wordt nog wel eens verwaarloosd.

De ligging en de omgeving

Wat betreft de ligging en de omgeving zijn de volgende zaken onontbeerlijk:

Controle straat waarlangs woning ligt

Het is belangrijk na te gaan of veel verkeer passeert doorheen de straat waarlangs de woning gelegen is. Zo is het mogelijk dat de makelaar u het huis toont op een tijdstip waar er weinig tot geen verkeer is maar dat er bijvoorbeeld rond 09.00 uur en 18.00 een piek is, te wijten aan de passage huis - werk en omgekeerd.

Informatie bij stedebouw en ruimtelijke ordening

Vooraleer een bod te doen is het noodzakelijk om een afspraak te maken met de dienst "stedebouw en ruimtelijke ordening" om na te gaan of er in de nabije toekomst geen bouwprojecten gepland zijn in de onmiddellijke nabijheid type industriepark, uitbreiding autosnelweg, woonwijk, enz

Buren

Informeer u met betrekking tot de buren! Burenruzies komen meer voor dan u denkt vaak te wijten aan onverdraagzaamheid, nachtlawaai, constant geblaf van hun hond, ...

Oriëntatie van de woning

Wat is de oriëntatie van de woning? Krijg de tuin wel voldoende zonlicht? Is er geen naastliggende aanbouw aanwezig waardoor de woning constant in de schaduw zit?

Het gebouw zelf

Scheuren aanwezig?

Het allerbelangrijkste waar u moet opletten om een miskoop tegen te gaan, is of het gebouw geen scheuren vertoont te wijten aan stabiliteitsproblemen. Een gebouw kan onder andere scheuren vertonen te wijten aan verzakkingen, dit kan het geval zijn wanneer de ondergrond niet stevig is of er wateraders onder de woning lopen.

Stabiliteitsproblemen kunnen wel opgelost worden maar zijn helaas steeds een zeer dure interventie. Het is dus noodzakelijk om vooraleer een koopvoorstel te doen een exact idee te hebben van de renovatiekosten en zekerheid te hebben dat het stabiliteitsprobleem definitief op te lossen is.

Dit wil echter niet zeggen dat wanneer U een scheur aantreft, deze steeds te maken heeft met stabiliteitsproblemen. Het is ook mogelijk dat een scheur reeds tientallen jaren aanwezig is zonder noemenswaardige problemen of dat een scheur te wijten is aan een foute uitvoering zoals bijvoorbeeld een scheur op pleisterwerk ter hoogte waar 2 verschillende materialen samenkomen (houten linteel - metselwerk) en dus gemakkelijk op te lossen is

In alle geval wanneer u twijfel heeft ivm de ernstigheid van een scheur, contacteer dan een ingenieur bouwkunde. (Een simpele investering van 200 kan u duizenden euro's besparen)

Nutsvoorzieningen aanwezig?

Is er elektriciteit, gas, water en telefoon aanwezig? Dit kan voor u misschien vanzelfsprekend zijn maar dit is lang niet het geval voor woningen die op het platteland gelegen zijn of in een heuvelachtige of bergachtige streek.

Overige zaken waar u moet opletten:

  • de stabiliteit van de vloeren: hangen die teveel door dan zijn de houten balken die de draagstructuur vormen van de vloer waarschijnlijk te licht gedimensioneerd wat inhoudt dat deze tijdens renovatie zullen moeten verstevigd of vervangen worden.
  • de balken van de dakstructuur: is er van buitenuit een knik in de dakstructuur te zien dan wijst dit er meestal op dat 1 of meerdere balken gebroken zijn.
  • vochtplekken op vloer en muren van het gelijkvloers: in dit geval zijn er problemen mbt opstijgend vocht en/of doorsijpelend regenwater.
  • vochtplekken op muren van de overige verdiepingen: dit kan te wijten zijn aan bvb een niet correct meer functionerende dakgoot en/of doorsijpelend regenwater.

Natuurlijk zijn er nog heel wat defecten die kunnen besproken worden maar bovenstaande zijn de duurste en bepalen dus in grote mate de waarde van het gebouw. Houd u rekening met bovenstaande tips dan zal u gegarandeerd een miskoop vermijden!
© 2010 - 2019 Guntherd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een investering van 200 kan u duizenden euro's besparenEen woning renoveren kan een uitstekende investering zijn en een aardige cent opleveren. De kunst is om een te renoveren…
Huis verbouwen of renoveren met de ING RenovatieleningHuis verbouwen of renoveren met de ING RenovatieleningEen huis verbouwen of renoveren is na verloop van een tiental jaren vaak een noodzaak. Als je er al lang aan denkt om ee…
Renovatie: renoveren van het huisRenovatie: renoveren van het huisHet renoveren van een huis hoeft niet heel duur te zijn wanneer u besluit dat zelf te doen. Bij een oud huis wordt op ee…
Verlaagd BTW tarief arbeidskosten: afrondingsdatum bepalendOver renovatiewerkzaamheden aan woningen wordt in 2010 en 2011 tijdelijk geen 19 procent, maar slechts 6 procent BTW geh…
Huis verbouwen kosten: Wat kost verbouwen of renoveren?Wanneer je een huis wilt kopen, waaraan nogal wat moet gebeuren kun je je afvragen of de kosten voor een verbouwing of r…

Reageer op het artikel "Hoe vermijd ik een miskoop bij een te renoveren woning?"

Infoteur: Guntherd
Gepubliceerd: 18-10-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!