InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Drie dagen bedenktijd bij aankoop van een huis

Drie dagen bedenktijd bij aankoop van een huis

Drie dagen bedenktijd bij aankoop van een huis Een paar sokken kopen is een heel andere actie dan een huis kopen. Bij sokken gaat het vooral om de juiste maat maar bij een huis gaat het om heel wat meer aspecten. Het moment van beslissen over een huis staat daarom eigenlijk in geen enkele verhouding tot: “Ja doet u die maar”, tegen de sokkenverkoopster zeggen. Gelukkig heeft de wetgever iets bedacht wat enige ruimte geeft aan het beslissingsmoment om een huis te kopen wat voor de te snelle beslissers een uitkomst is.

Koper rekent op goede info door makelaar

Zoals bij veel aspecten bij de aankoop van een huis is het belangrijk dat de makelaar alle informatie verstrekt die de klant nodig heeft om een goede beslissing te kunnen nemen. Maar dan nog moet er op korte termijn heel veel overwogen worden en ligt een haastbeslissing op de loer. Wetgeving voorkomt echter dat een koper na een haastbeslissing gebonden is aan de koop. De wetgever besloot in 2003 reeds dat een koopovereenkomst schriftelijk moet gebeuren waardoor een mondelinge overeenkomst geen rechtsgeldigheid meer heeft en besloot daarna ook dat een koper drie dagen bedenktijd moet krijgen.

Zonder opgave van redenen

De koper van een huis kan binnen die drie dagen, zonder opgave van redenen of een vergoeding te betalen, onder de koop uitkomen. Die bedenktijd gaat in op de eerste dag nadat de koper een door beide partijen ondertekend exemplaar van het koopcontract heeft ontvangen. Maar het koopcontract wordt pas definitief nadat de bedenktijd is verstreken.

Redenen invoering bedenktijd

Het invoeren van de bedenktijd had twee belangrijke redenen.
  • Hoewel, voordat de overeenkomst wordt gesloten, de koper meestal in de gelegenheid is om een deskundige in te schakelen (bijvoorbeeld om de bouwkundige staat van de woning te laten beoordelen) wordt door de bedenktijd die mogelijkheid vergroot.
  • De bedenktijd is ook ingevoerd om een eventueel overhaaste beslissing van de koper te kunnen terugdraaien.

Ingang bedenktijd

De bedenktijd gaat in op de dag dat de koper een afschrift van het getekende koopcontract ontvangt. De drie dagen moeten drie volle dagen zijn. Indien de koper het contract ontvangt bijvoorbeeld dinsdag om 15.00 uur gaat de eerste dag pas in om 00.00 uur op woensdag. In de drie dagen moeten ook minimaal twee werkdagen zijn opgenomen. Als de dagen bijvoorbeeld vrijdag om 00.00 uur ingaan lopen ze tot maandag 24.00 uur. Overigens kan met de verkoper worden afgesproken dat de bedenktijd langer duurt dan drie dagen wat dan wel in het koopcontract moet worden vastgelegd.

Totaaloverzicht van de bedenktijd

Koopakte ontvangen opStart bedenktijdEinde bedenktijd
maandagdinsdag 0.00 uurdonderdag 24.00 uur
dinsdagwoensdag 0.00 uurvrijdag 24.00 uur
woensdagdonderdag 0.00 uurmaandag 24.00 uur
donderdagvrijdag 0.00 uurmaandag 24.00 uur
vrijdagzaterdag 0.00 uurdinsdag 24.00 uur
zaterdagzondag 0.00 uurdinsdag 24.00 uur
zondagmaandag 0.00 uurwoensdag 24.00 uur

Mondeling kan maar beter is schriftelijk met ontvangstbewijs

De wetgever heeft overigens niet bepaald op welke wijze een koopcontract binnen die bedenktijd kan worden ontbonden. Afzien van de koop binnen de drie dagen kan daarom ook mondeling gebeuren. Maar het is uiteraard verstandig, in verband met eventuele bewijsvoering achteraf, om dat schriftelijk te doen (aangetekend schrijven, fax of e-mail) waarbij een ontvangstbewijs wordt verlangd. In gerechtelijke procedures wordt nog wel eens de dag van het ontvangen van de koopakte in twijfel getrokken wat met een goed bewijs kan worden weerlegd. Ook de bewering de koopakte nooit ontvangen te hebben komt voor.

Makelaar ook als procesbewaker

Uiteraard is de procedure rond de tekening van de akte en de overhandiging aan de partijen een aandachtspunt van de makelaar. Immers, de makelaar verzorgt alle zaken tot de overdracht door de notaris. De klant betaalt hiervoor een courtage en rekent er uiteraard op dat de makelaar alles in het werk stelt om goede informatie te verstrekken aan beide partijen. De wereld van de makelaardij kent ook nogal wat vaktermen waar een makelaar toelichting op kan geven. Overigens kan de koper als hij dat wil ook een zogenaamde aankoopmakelaar inschakelen.

Uitgesloten van de bedenktijd

De regeling van drie dagen bedenktijd geldt ook bij de aankoop van een vakantiewoning. Voor de koop van woonboten en woonwagens geldt de regeling niet en evenmin voor de koop op een openbare veiling waar een notaris bij aanwezig is.

Visie van sommige kopers

Sommige kopers vinden een periode van drie dagen te kort om bijvoorbeeld een keuringsrapport af te wachten en om daarna een aangetekende brief te verzenden met vermelding dat alsnog wordt afgezien van de koop. Anderen vinden de bedenktijd overbodig omdat kopers zich in bijna alle gevallen goed laten voorlichten in de fase die vooraf gaat aan het opstellen van de koopakte. De ontbindende voorwaarden die in de koopakte worden opgenomen, zoals een goed uitvallend taxatierapport en een bouwkundige keuring die geen gebreken aan het licht brengt, zouden voldoende veiligheid inhouden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koopovereenkomst voor een bestaande woningEen koopovereenkomst wordt meestal verstrekt door de makelaar, maar kan ook via de notaris worden opgemaakt. Verkopers d…
Mondelinge koopovereenkomst niet altijd rechtsgeldigMondelinge koopovereenkomst niet altijd rechtsgeldigIn de wet is vastgelegd dat een mondelinge koopovereenkomst rechtsgeldig is. Voor het kopen van een huis worden er echte…
Koopakte, de voorlopige koopovereenkomst van je woningKoopakte, de voorlopige koopovereenkomst van je woningNa maanden lang huizen bezichtigen en bieden is opeens je bod op de woning van je dromen geaccepteerd en ga je het huis…
Huis kopen: hoe een optie nemen op de aankoop van 'n woning?Huis kopen: hoe een optie nemen op de aankoop van 'n woning?Stel je hebt een mooi huis of appartement gezien dat je wilt kopen, maar je wilt er toch nog even over nadenken. Je wilt…
Wat is een voorlopig koopcontract?In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is een voorlopig koopcontract niet meer vrijblijvend. Na de bedenktijd k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ArtsyBee, Pixabay
  • https://www.notaris.nl/de-bedenktijd-bij-het-kopen-van-een-woning
  • https://nvm.nl/actueel/juridisch/iva_20121017_bedenktijd
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Makelaar

Reageer op het artikel "Drie dagen bedenktijd bij aankoop van een huis"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 10-08-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!