InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Wel of niet verhuizen?

Wel of niet verhuizen?

Wel of niet verhuizen? Medio 2014 lijkt de huizenmarkt, na een lange dip, eindelijk weer aan te trekken. Voor sommige mensen betekent dit dat zij gaan nadenken over verhuizen. Maar bij verhuizen komt een heleboel kijken en natuurlijk moet de eigen woning worden verkocht. Wegen de voordelen van verhuizen wel op tegen de nadelen? Kortom; is het verstandig en de juiste tijd om te verhuizen?

Waarom verhuizen?

Verhuizen van de ene woning naar de andere is voor veel mensen een ingrijpende gebeurtenis. Je verandert niet alleen van huis, maar ook van omgeving, buren en kennissen. Voor wie naar een nieuwe woonplaats gaat verhuizen, kan een verhuizing nog ingrijpender zijn. De verandering kan plaatsvinden op gebied van vrienden, familie, werk, sport, school enzovoorts. Wie nadenkt over verhuizen doet er dan ook goed aan om een voor- en nadelenlijstje te maken. Wat zijn de voordelen van verhuizen? Een grotere tuin, een groter huis, de ligging van het huis enzovoorts? Wat zijn de nadelen? Moet er verder gereisd worden naar het werk? Woont familie verder weg? Door de voor- en nadelen goed in kaart te brengen ontstaat een helder overzicht en kan de keuze om wel of niet te verhuizen misschien eenvoudiger worden gemaakt.

Reden om te verhuizen

Toch kan één enkele reden voor sommige mensen al voldoende zijn om te verhuizen. Wanneer er te weinig ruimte in het eigen huis zit, kan dit bijvoorbeeld de reden zijn. Of wanneer het contact met de buren slecht is. Of wanneer er een wens is voor een grote tuin of een grote lap grond. Het is op zich niet raar om te verhuizen voor één reden, zeker niet wanneer de reden erg belangrijk is voor het woonplezier, maar toch kan het verstandig zijn om ook alle andere voor- en nadelen goed in kaart te brengen. En om over de nieuwe, gewenste woonsituatie ook goed na te denken. Wie verhuizen wil vanwege slecht contact met de buren, weet natuurlijk ook niet precies hoe het contact met nieuwe buren zal verlopen. En een grote tuin kan heel mooi lijken, maar kan ook heel veel extra werk opleveren.

Financiële situatie

Om te bepalen of het mogelijk is om te verhuizen, zal de financiële situatie zo goed en gedetailleerd mogelijk in kaart moeten worden gebracht. Daarbij kunnen een aantal dingen worden meegenomen:
  • Wat is het oude, eigen huis waard? Is er sprake van overwaarde?
  • Wat kun je lenen om een nieuw huis te bekostigen?
  • Moet er verbouwd worden in het nieuwe huis?
  • Wat zijn je oude maandlasten? Wat worden de maandlasten bij een nieuw huis?
  • Komen er extra uitgavenposten bij, zoals een tweede auto om naar het werk te reizen?
  • Welke kosten moeten worden betaald bij het nieuwe huis? Denk aan gemeentelijke belastingen, afvalheffingen, onderhoud van het huis enzovoorts?
  • Wat is de reistijd naar familie/vrienden? Hoeveel gaat dit extra kosten?
Bedenk dat je voldoende financieel draagkracht moet hebben om al die posten te kunnen betalen. Natuurlijk kun je, ook als het om financiële zaken gaat, nooit helemaal op zeker spelen. Je kunt nooit precies weten hoe het op financieel vlak zal gaan in de toekomst. Toch zegt je 'financiële verleden' wel iets over je toekomst. Als een nieuw huis betekent dat je iedere maand net rond zal komen, en als dat niet goed binnen jouw manier van leven valt, dan kun je je afvragen of verhuizen wel verstandig is. Probeer op een zo zakelijke manier naar je financiële gegevens te kijken, op die manier wordt vaak al heel duidelijk wat wel en wat niet mogelijk is.

Actuele cijfers

Hoewel de huizenmarkt medio 2014 weer iets in trek lijkt te zijn, staat bijna een helft van de huizen langer dan een jaar te koop. Bedenk dat het even kan duren voordat je eigen, oude huis verkocht is. En het kan zijn dat de huizenmarkt het landelijk gezien weer aardig goed doet, maar dat de huizen in jouw eigen woonplaats nog niet zo snel verkopen. Actuele cijfers over de huizenmarkt kun je o.a. terugvinden op de website van het CBS en Vereniging Eigen Huis. Door de cijfers goed in de gaten te houden, kun je bepalen of het slim is om te verhuizen.

Een nieuwe start

Het is belangrijk om de ratio mee te laten wegen bij het wel of niet verhuizen. Toch is gevoel en emotie bij de keuze om te verhuizen ook belangrijk. Je een beetje oriënteren op de huizenmarkt kan heel goed zijn om een beeld te krijgen van wat er te koop is. Door verschillende huizen te bezichtigen die aan je woonwensen voldoen, kun je bepalen of het de moeite loont om te gaan verhuizen. Bedenk dat er vrijwel nooit een huis bij zal zitten dat volledig aan je wensen zal voldoen. Maar met een beetje fantasie en visie voor de toekomst is er heel veel mogelijk.
Gerelateerde artikelen
Zonder zorgen verhuizenZonder zorgen verhuizenVerhuizen doen we allemaal eens of meerdere keren in ons even en er zijn maar weinig mensen die hier echt lol in hebben.…
Verhuiswagen huren, wat zijn de voor en nadelen?Verhuiswagen huren, wat zijn de voor en nadelen?Ieder mens verhuisd gemiddeld enkele keren in zijn leven en jaarlijks verhuizen een half miljoen mensen van huis. Verhui…
Verhuizen: wat komt er bij kijken?Verhuizen: wat komt er bij kijken?Het is zover, je huis is verkocht. Nu moet je al je spullen gaan pakken en verhuizen. Bij een verhuizing komt vaak meer…
Verhuizen van koopwoning naar huurwoningVerhuizen van koopwoning naar huurwoningMeestal gebeurt het andersom: u verhuist van een huurwoning naar een koopwoning. Maar verhuizen van een koopwoning naar…
Verhuizen: Verhuiskaarten als je gaat verhuizenVerhuizen: Verhuiskaarten als je gaat verhuizenGa jij verhuizen? Dan wil je je omgeving natuurlijk best laten weten waar je gaat wonen. Hiervoor heb je talloze verhuis…
Bronnen en referenties
  • http://forum.viva.nl/forum/Thuis/wel_of_niet_verhuizen_Kom_er_niet_uit/list_messages/87864

Reageer op het artikel "Wel of niet verhuizen?"

Reactie

Piet, 20-02-2016 08:43 #1
Verhuizen als "vrijwillige wens":

Onze lobbyslaven in Den Haag moet het 96% fictief, instabiel vermogen van hun banken opdrijven.
Psylogica van onze banken met landen is dan ook "groei van de economie".
In werkelijkheid is dit het rendement over 4% eigen vermogen banken middels verheerlijken verhuizen in nieuws en media.

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 14-10-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!