InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Kamer verhuren: hoeveel huur kan ik vragen?

Kamer verhuren: hoeveel huur kan ik vragen?

Hoeveel huur kan je vragen als je een kamer in je huis gaat verhuren? Je wilt niet teveel vragen want dan vind je geen huurder, maar te weinig vragen levert weer minder geld op. Wat zijn huurverhogende aspecten, wat zijn nadelige kenmerken? En moet je je eigenlijk aan het puntensysteem voor kamers houden en kun je problemen krijgen met de huurcommissie? Allemaal zaken die te maken hebben met het verhuren van een kamer aan een student of andere persoon.

Inhoudsopgave:

Wat is bij verhuur een 'kamer'?

Een kamer valt onder de categorie onzelfstandige woningen. De woning is dan niet zelfstandig in de zin van dat alle normale voorzieningen als keuken, wc, badkamer en slaapkamer van de (kamer)huurder zelf zijn, maar dat een van deze ruimtes gedeeld moet worden met de hoofdbewoner. Net als voor zelfstandige woningen is er ook voor deze onzelfstandige 'woningen' een puntenstelsel. Daarover later in dit artikel meer.

Vergelijkbare kamers op kamerverhuur websites

Je hebt besloten dat je een kamer wilt verhuren in je huis, en dat zal meestal zijn omdat je er wat geld mee wilt verdienen. Begin met het bekijken van de diverse websites die er zijn voor studenten die een kamer zoeken. Studenten zijn de grootste groep kamerzoekenden. Minder in aantal zijn werknemers die ver van huis een baan hebben en voornamelijk voor door de week een kamer zoeken en zo hun reistijd beperken.

Start je onderzoek door op internet te zoeken op 'kamer huren' en je komt vanzelf op de meest bekeken websites uit waar huurders en verhuurders elkaar vinden. Kamernet.nl bijvoorbeeld is al jaren een van de grootste kamerverhuursites, waar je als verhuurder gratis je advertentie op plaatst. De kamerzoekende betaalt 19,- per 15 dagen voor onbeperkt zoeken en reageren. Een andere aanbieder die de laatste jaren een flinke concurrent van Kamernet is geworden is Kamertje.nl. Op deze site betaal je als huurder eenmalig een bedrag vanaf 19,95, afhankelijk van de mogelijkheden, de verhuurder betaalt weer niets.

Bekijk op deze sites het kameraanbod binnen je woonplaats. Dit kan namelijk behoorlijk bepalend zijn voor de huurprijs. In de ene stad worden veel meer kamers gezocht dan in de andere, voornamelijk afhankelijk van het aantal studenten. Woon je in een aan een grote (studenten)stad grenzende plaats, zoek dan eens zowel op die stad alsook op je eigen woonplaats. Soms zoeken studenten die uit een klein dorp komen juist een rustigere woonlocatie dan het gros van de studenten, die juist in de drukte in het centrum willen wonen.

De grootte van de kamer qua oppervlakte is een belangrijk punt, dus meet die eerst op. Een schuine wand onder een schuin dak meet je op tot aan een minimale hoogte van 1,50 m. Het lagere deel behoort niet tot het effectieve oppervlakte van de kamer. Bekijk het zoekresultaat en loop de gevonden vergelijkbare advertenties door. Welke kamer lijkt qua soort locatie zoals verkeersdrukte, nabije supermarkt en haltes van openbaar vervoer op jouw kamer? En qua voorzieningen in en bij de kamer? Bepaal daarop je eerste streefbedrag qua huurprijs.

Wat zijn huurprijsverhogende aspecten?

Hoe meer voordelen aan een kamer, des te beter? Ja, maar er zijn zeker een aantal punten te noemen die echt belangrijk zijn:
  • centrale verwarming of gaskachel (of aansluitmogelijkheden)
  • internet, bij voorkeur draadloos via wifi (evt. bedraad)
  • fietsenberging, liefst afsluitbaar
  • schoon huis en alles heel en werkend (douche, kranen, wc)
  • afsluitbare kamerdeur
  • locatie in het centrum van de stad (hoewel er altijd studenten zijn die juist rustig willen wonen, om de reden zoals hierboven aangegeven)

Wat maakt de kamer minder populair?

Er zijn ook punten die een kamer minder in trek maken. Je zult wellicht uiteindelijk wel een huurder vinden, vaak omdat die gewoon heel hard woonruimte nodig heeft op dat moment. Maar dan kan het langer duren, en elke maand dat je kamer leegstaat is een maand geen huurinkomsten. Dan kun je beter de huurprijs wat verlagen en die maanden huur wel (proberen te) pakken:
  • overlast in de omgeving (druk nachtelijk verkeer, uitgaansleven)
  • toilet enkel bereikbaar via een kamer van de eigenaar zelf
  • kamer op 5e verdieping of hoger zonder lift
  • heel klein raamoppervlak in de kamer
  • laagste raam hoog in de muur
  • grootste raam uitkijkend op blinde muur
  • geen warme maaltijden mogen bereiden
  • geen visite mogen ontvangen (overdag en 's avonds, nog afgezien van 's nachts)

Puntensysteem van Rijksoverheid

De Rijksoverheid heeft voor zowel zelfstandige woningen als onzelfstandige kamers een puntenstelsel opgesteld. Met de Huurprijscheck (zie ook onderaan onder 'Bronnen') bereken je de (in hun ogen) reële huurprijs. Deze ligt echter meestal (flink) wat lager dan de prijs die gangbaar is in jouw woonplaats voor jouw type huurkamer. Als je als verhuurder een hogere huurprijs vraagt voor je kamer dan het puntenstelsel daarvoor stelt, kan je je huurder de Huurcommissie - een onafhankelijke organisatie voor huurgeschillen - verzoeken een bindende uitspraak te doen of deze huurprijs wel toegestaan is. Dit alles valt onder de noemer 'huurbescherming'. Huurprijsverhogend werkt het als de kamer in een zgn. schaarstegebied staat: dat wil zeggen een gemeente waar een woningtekort heerst. Heeft de woning een hoog energielabel dan krijgt deze nog eens extra punten.

Het puntenstelsel staat evenwel op de nominatie om te komen te vervallen, aldus de website van de Rijksoverheid.

Daarnaast is de markt van studenten die een kamer zoeken in zeker de grotere (studenten)steden zo groot, dat de vraag naar huurkamers daar altijd wel is, zelfs als je een wat minder gewilde kamer aanbiedt. Een student betaalt liever wat meer, dan dat hij geen kamer heeft en dagelijks de lange reis van huis naar studie en weer terug moet afleggen. In de praktijk zijn er flink wat studentenkamers die qua huurprijs boven het puntenstelsel liggen.

Lees verder

© 2014 - 2018 Drie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kosten studentenkamer: wat kost een studentenkamer?Wat kost een studentenkamer? In dit artikel lees je hoeveel een studentenkamer kost in studentensteden. De prijs van een…
Studentenkamer inrichtenAls student heb je meestal slechts een paar vierkante meters tot je beschikking. Omdat dit toch je nieuwe verblijf is ge…
Op kamers gaan: tips bij het huren van een studentenkamerOp kamers gaan: tips bij het huren van een studentenkamerOp kamers gaan is voor een student een belangrijke stap op de weg naar een diploma én naar de volwassenheid. Als je op z…
Kale huur en servicekostenKale huur en servicekostenDe totale huurprijs van een kamer of woning bestaat uit twee delen: de kale huur en servicekosten. Voor de servicekosten…
De manieren om een studentenkamer te vindenDe manieren om een studentenkamer te vindenDe eerste echte stap naar het studenten leven is om een studentenkamer te vinden. Helaas is er in de meeste studentenste…
Bronnen en referenties
  • Internet oktober 2014:
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/puntensysteem-huurwoning/puntensysteem-kamer
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/puntensysteem-huurwoning/puntensysteem-en-schaarstegebied
  • http://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurprijs-en-punten/huurprijscheck-en-puntentelling/huurprijscheck-onzelfstandige-woonruimte/

Reageer op het artikel "Kamer verhuren: hoeveel huur kan ik vragen?"

Infoteur: Drie
Laatste update: 03-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Studentenkamer verhuren-huren
Schrijf mee!