InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Je huis renoveren vóór verkoop, loont dat?

Je huis renoveren vóór verkoop, loont dat?

Je huis renoveren vóór verkoop, loont dat? Wie zijn huis verkoopt, staat vaak voor een dilemma. Moet je dat nog eens grondig renoveren voor de verkoop om zo de waarde te verhogen en meer geld ervoor te krijgen? Of loont zon grote investering niet? Wel, de ervaring leert dat zo'n opknapbeurt bijna nooit de moeite waard is. Over één ding is men het trouwens in de branche wel eens. Blijf af van het interieur. Plaats geen nieuwe keuken en vervang geen sanitair. Laat dat soort zaken over aan de smaak van de nieuwe bewoners.

Wat vroeger de standaard was, is inmiddels hopeloos verouderd

Met name voor veel ouderen is het een herkenbaar beeld. Een huis dat ze na de oorlog in eigen beheer hebben gebouwd en waarvoor keihard is gewerkt om de lening af te betalen. Vakantie zat er vaak niet. In plaats daarvan legde men liefdevol een groentetuin aan. Maar hoe tijden veranderen. Wat vlak na de oorlog de standaard was, is inmiddels hopeloos verouderd. Wat ooit de trots was van de bewoners, kan vaak een grondige opknapbeurt gebruiken:
  • dakpannen die aan de noordkant groen zijn uitgeslagen van het mos;
  • rauhfaserbehang in de kamers dat een verse laag verf kan gebruiken.

Achterstallig onderhoud

Vaak is na overlijden van een van de partners niets meer aan het onderhoud gedaan. Vroeg of laat moet men de woning immers toch verlaten.

Seniorenwoning komt sneller dan gedacht

En dat moment dient zich soms sneller aan dan gedacht. Progressieve artrose bijvoorbeeld, waardoor je het steeds moeilijker vindt om de trap te nemen of om te gaan winkelen. Dat doet mensen dan besluiten om te verhuizen naar een klein appartement of een seniorenwoning naast een verpleeghuis. Men tekent huurovereenkomst en de makelaar moet een koper voor het huis zien te vinden.

Is dure verbouwing aan huis het geld wel waard?

Maar voor het zover komt, is er vaak één vraag die de eigenaar slapeloze nachten bezorgt. Moet ik nog een keer een flinke som geld in mijn huis steken om dat op te waarderen? Wat de makelaar doorgaans daarvan vindt? Als je 10.000 euro investeert, kun je bij verkoop niet alleen 15.000 euro meer ontvangen, maar vind je ook sneller een koper". Maar is dat wel zo?

Niet alleen ouderen staan voor keus: renoveren of niet?

Wie pakweg tussen 1930 en 1940 geboren is, heeft na de oorlog massaal in de eigen woning geïnvesteerd. Wanneer men eruit trekt vraagt men zich vaak af in welke toestand men zijn huis moeten achterlaten. Maar ook elke andere huizenverkoper vraagt zich af of of hij nog een keer moet investeren om een betere prijs te krijgen. Of om überhaupt een verkoop mogelijk te maken. Want vaak zijn de verwachtingen over zon opwaardering te hoog gespannen.

Huis opknappen, ja of nee?

Opknappen, ja of nee? Niet altijd is die vraag even gemakkelijk te beantwoorden. Zoals bij een oudere auto een grondige polijstbeurt de lak weer kan doen stralen, zo kan een vernieuwde voortuin en een fris geschilderde voorgevel de interesse van huizenkopers versterken. Een opgeruimde omgeving en frisse kleuren werken altijd positief. Ook het vervangen of repareren van oude dakgoten kan wonderen verrichten.

Attenderen op verborgen gebreken

Wat je in elk geval moet aanpakken is houtrot. Veel potentiële kopers knappen daar op af. Het is voor hen immers moeilijk op voorhand in te schatten hoe bewerkelijk en duur de reparatie daarvan zal zijn. Ook zijn verkopers wettelijk verplicht om te attenderen op alle (verborgen) gebreken van het pand. Gebreken dus, die een toekomstige bewoner van aankoop zouden kunnen weerhouden. Daartoe behoort onder meer de aanwezigheid van schadelijke stoffen zoals asbest. Als de huiseigenaar ervan weet, moet hij het melden.

Financiering van een verbouwing

Wie wil renoveren, staat meestal ook voor de vraag van de financiering. Sowieso komen senioren voor krediet niet altijd meer in aanmerking. Of het überhaupt de moeite waard is om tienduizenden euro's te investeren om asbestbekleding te vervangen. Of om zoveel geld in een nieuw dak of een nieuwe verwarmingsinstallatie te steken. De meningen van deskundigen daarover, lopen uiteen. Wél is duidelijk dat de genoemde werkzaamheden de verkoop kunnen vergemakkelijken. Want de toekomstige eigenaar hoeft dat werk niet meer zelf uit te voeren. Vooral jonge gezinnen waarin beide ouders werken, kiezen in dat geval liever voor een huis dat minder werk nodig heeft.

Niet altijd verdien je de kosten van opknappen terug

Toch zijn er zijn makelaars die dure herstelmaatregelen vóór verkoop in principe ontraden. Het is namelijk helemaal niet zeker dat je de investering weer kan terugverdienen met een navenant hogere verkoopprijs. Want kopers zijn alleen bereid meer te betalen als de opknapbeurt ook beantwoordt aan hun persoonlijke smaak.

Handen af van het interieur

Over één ding zijn alle deskundigen het wel eens. In geen geval moet je het badkamersanitair vervangen of een nieuwe keuken plaatsen. Het inrichten van het interieur moet je te allen tijde overlaten aan de nieuwe eigenaren. Want elke kleur- en vormkeuze kan de verkeerde zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat zijn verborgen gebreken?Het aankopen van een huis is een grote financiële beslissing. Door verborgen gebreken kunt u een huis hebben gekocht die…
Aankoopkeuring: vermijd verborgen gebreken bij koop van huisAankoopkeuring: vermijd verborgen gebreken bij koop van huisDe verkoper van een huis heeft informatieplicht en hoort koper van een huis te informeren over verborgen gebreken buiten…
Een huis kopen en verbouwen als investeringEen eigen huis is historisch gezien een goede investering. Dit geldt zeker voor mensen die een huis kopen die ze zelf ga…
Taxatierapport: kosten en uitlegTaxatierapport: kosten en uitlegTaxatierapport is nodig als het middels hypotheek te kopen huis een bestaand huis is. Hypotheekverstrekker wil weten wat…
Droomhuis Kopen, Tips bij huis kopen / Makelaar / HuizensiteJe eigen droomhuis! Als je een woning wilt kopen en je loopt naar binnen dan weet je eigenlijk gelijk of het de woning v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Je huis renoveren vóór verkoop, loont dat?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 11-12-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!