InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Door van Vereniging Eigen Huis

Door van Vereniging Eigen Huis

Door van Vereniging Eigen Huis Vereniging Eigen Huis heeft “Door” opgezet om de huizenmarkt weer op gang te helpen. De gedachte is niet nieuw, maar de manier van aanpak wel. Er zijn genoeg kopers en verkopers in de markt, maar veel kopers kunnen pas kopen als hun huis verkocht is. De woningmarkt moet weer op gang worden gebracht door de starters in beweging te krijgen. De starters hebben moeite om een huis te kopen ondanks de sterk gedaalde huizenprijzen. Dit wordt veroorzaakt door de strengere normen die door banken worden gesteld aan hypotheekverstrekkingen. Wat nu als de starter financieel wordt geholpen door meerdere verkopers van huizen?

Een eigenaar van een klein appartementje heeft belangstelling voor een rijtjeswoning. Hij gaat deze pas kopen op het moment dat zijn appartementje verkocht is. De verkoper van de rijtjeswoning heeft belangstelling voor een nieuwe vrijstaande woning, maar wacht eerst tot de rijtjeswoning verkocht is. Kortom er zijn genoeg kopers in de markt, maar er zijn teveel afhankelijkheden. Door een ketting te vormen van kopers en verkopers, hoeft er maar één huis verkocht te worden om de overige huizen ook te verkopen.

Hoe werkt Door?

Een deelnemer koopt een huis. In de koopovereenkomst wordt als voorbehoud opgenomen dat de eigen woning eerst verkocht moet worden. De verkoper van de betreffende woning wordt ook deelnemer en koopt een huis met dezelfde voorbehoud in de koopovereenkomst. De ketting kan nog langer worden door nog meer kopers/verkopers toe te voegen. De gezamenlijke verkopers stellen 1% van de verkoopprijs beschikbaar aan de koper van de onderste woning. Op deze manier kan de starter voor een aantrekkelijke prijs het huis kopen. In maart 2013 is Door begonnen als een pilot in de provincie Utrecht. Indien blijkt dat het principe succesvol is, zal ook de rest van Nederland de mogelijkheid krijgen om deel te nemen aan Door.

Wat kost deelname aan Door?

De verkopers van huizen die deel willen nemen, moeten €299 betalen aan deelnamekosten. Voor leden van Vereniging Eigen Huis geldt een gereduceerd tarief van €269. Iedere verkoper in de ketting moet deze bijdrage betalen indien het huis via Door verkocht gaat worden. Voor starters (de kopers van het eerste huis in de ketting) is deelname gratis. Deze groep kan zich vrijblijvend inschrijven en zelfs al een woning uitzoeken en doorgeven aan Door. De verkopers worden vervolgens benaderd door Door. Als verkoper moet u ook rekening houden met de af te dragen 1% van de verkoopprijs.

Gaat Door de huizenmarkt weer op gang helpen?

Het succes is volledig afhankelijk van het aantal deelnemers die deel willen nemen in de regeling. Er zitten voldoende huizenbezitters in een positie waarin Door uitkomst kan bieden. Toch zijn er meerdere oorzaken te bedenken waardoor de “kettingverkoop” verbroken gaat worden. Wat als één koper/verkoper in de ketting achteraf het geld toch niet rond gaat krijgen? Teveel afhankelijkheden zorgt voor meer complicaties tijdens de verkooptraject.

Indien de pilot in Utrecht succesvol is, zal ook de rest van Nederland van de regeling gebruik kunnen maken. De regeling zal de drempel voor starters verlagen. Dit geldt vooral in het geval er een lange ketting is gevormd. De koopsom voor de starter zal namelijk verlaagd worden met 1% van de koopsom van de huizen die in de ketting zitten.
Gerelateerde artikelen
Huis verkocht onder voorwaarde van verkoop woningEen huis verkopen aan een koper die eerst nog zijn eigen huis moet verkopen, is niet de oplossing. Dit soort situaties o…
De redenen om nog geen huis te kopenDe Nederlandse huizenmarkt heeft een dipje doorgemaakt in de jaren vanaf 2008 tot en met 2011. Afhankelijk van de provin…
Restschulden fiscaal aftrekbaarRestschulden fiscaal aftrekbaarOm huiseigenaren die met een onverkoopbaar huis zitten door een te hoge hypotheek tegemoet te komen, moeten restschulden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Laobc, Openclipart
  • http://ikwildoor.nl/

Reageer op het artikel "Door van Vereniging Eigen Huis"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 27-03-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!